Page 11 - gooizaken8
P. 11
GooiZaken Dossier: Social Media11
April - mei 2014
LinkedInPinterest
Social media gebruik in Nederland 2014
LinkedIn is een zakelijk medium en Pinterest is een middel om alles
86% van de Nederlanders daarmee een beetje een buiten- wat je maar in beeld wilt brengen
Social Media maakt gebruik vanbeentje in de social media. Het is online een plek te geven. Dit
social media (14,4 mljn)je zakelijke visitekaartje, waarbij kunnen beelden zijn over je bedrijf,
het gaat om wie je kent. En natuur- producten, diensten, werkzaamhe-
20% van de Nederlanders lijk, een groot zakelijk netwerk is den of zaken waar je als onderne-
Twittergebruikt Twitter ( 3,5 mljn) nooit weg, maar kwaliteit gaat voor mer inspiratie uit haalt.
waarvan 1,5 mljn dagelijkskwantiteit. Zeker voor startende
ondernemers is het verleidelijk Hetiseendigitaalprikbordmeteindeloze
42% van de Nederlanders om te linken met iedereen die je
Youtube gebruikt Youtube (7,1 mljn) waarvan 1,1 mljn dagelijkseen handje hebt geschud op een mogelijkheden. Op dat prikbord plaats je
meerdere boards met een thema. The-
netwerkbijeenkomst. Probeer hier ma’s hebben een naam die je zelf kunt in-
53% van de Nederlanders toch zorgvuldig mee om te gaan, vullen. Dat kan heel basic zijn ‘Schoenen’,
Facebook gebruikt Facebook (8,9 mljn) waarvan 6,1 mljn dagelijkslink alleen maar met mensen waar maar leuker is het om aan zo’n titel een
je zakelijk een lijntje mee hebtcreatieve draai te geven zoals: ‘Sprookjes
van sandalen’, of ‘Sweet shoes for sum-
19% van de Nederlanders Zichtbaarheid mer’.
Google+ gebruikt Google+ (3,3 mljn) waarvan 1 mljn dagelijks
door updatesPinterest wordt veel gebruikt door ont-
werpers, fotografen, stylisten, makelaars,
24% van de Nederlanders illustrators en visagisten. Denk daarbij
LinkedIn gebruikt LinkedIn (4,1 mljn) Door de ‘juiste’ mensen in je netwerk te aan het pinnen van open dagen, speciale
waarvan 0,3 mljn dagelijkshebben toon je aan dat je autoriteit of projecten, een verhuizing, de bouw van
kennis hebt op een bepaald gebied. Een een nieuw pand, vacatures of product-
6% van de Nederlanders goed proiel, een goede summary en een handleidingen.
Pinterestgebruikt Pinterest (1,1 mljn) waarvan 131k dagelijkszakelijke foto mogen uiteraard niet ont-
breken. Je netwerk zegt ook wat over je Facebook
betrouwbaarheid. Ben je een gecertii-
ceerd hypotheekadviseur en word je door
klanten aanbevolen? Dan zullen mensen
GeslachtLeeftijdjou eerder benaderen.Bij Facebook gaat het om betrok-
kenheid, hoeveel kwalitatieve likes
81+ 15- Ga maar na. Als je een hotel of reis boekt je hebt op je pagina, je artikelen en
66-80 3% 20check je ook vaak de reviews van andere je ‘posts’. Het aantal likes is één van
11% 8%reizigers. Zeker voor ondernemers en de factoren die van invloed is op je
professionals in de dienstverlening is ranking in de zoekresultaten van
49%51%21-40ManVrouwdit belangrijk. Overigens heeft LinkedIn Google.
35%ook een speciale tool voor bedrijven: de
41-65
42%Company Page. Een interessante marke- Facebook is meetbaar, inzichtelijk en
tingtool voor het MKB en corporate orga- transparant. Zo kun je via de statistieken
nisaties.terugzien of jouw pagina of jouw berich-
ten geliked en/of gedeeld worden door
© Social Dutch 2014 - Bron: NewcomMaak jezelf zichtbaar door regelmatig mannen of vrouwen. Er is veel informatie
updates te plaatsen. Deel kennis en laat beschikbaar maar die wordt, volgens ken-
zien dat je klantgericht bent en actief ners, onvoldoende gebruikt door organi-
Google+meedenkt met jouw klanten. Reageer saties.
gedoseerd op relevante berichten van Facebook is
anderen. Inspelen op de actualiteit, met
tips of interessante feiten, wordt zeker meetbaar
Google+ is een social netwerksite en gewaardeerd door je netwerk. Tot slot
moet de grootste concurrent van Face- kan het geen kwaad af en toe je netwerk
book worden. Google+ werkt met cirkels. te schonen en contacten te ont-linken Facebook is ook bij uitstek geschikt voor
Volgens kenners is het grote voordeel waar je zakelijk geen enkele connectie storytelling, je bouwt zo een hechte band
hiervan dat je zo kunt bepalen met wie je mee hebt.op met je followers. Het is het social me-
welke informatie deelt. Een andere func- dium waar je veel met artikelen (doorlin-
tionaliteit zijn de zogenaamde Hangouts: ken naar je site) en beeldmateriaal kunt
ruimten waar je kunt rondhangen om werken. Richt je het liefst op één doel-
te chatten en waarmee je ook videoge- groep, dat bepaalt in hoge mate het suc-
sprekken kunt opzetten.ces van je Facebook pagina.
Social media gebruik onder
Nog meer social media feiten
Nederlanders: de cijfers
• 74% van de marketeers denkt dat Facebook belangrijk is voor hun lead strategie
• In de leeftijdscategorie 15 t/m 39 jaar maakt 86% gebruik van Social Media.
28% van de retweets op Twitter komt door ‘Please RT!’ toe te voegenVrouwen zijn met 51% nipt in de meerderheid. Het dagelijks gebruik van
• 40% van de marketeers gebruikt Google+, 70% wil er meer over leren en 67%Twitter en Linkedin is sinds 2013 afgenomen.
wil meer met Google+ gaan doen
•
42% werkt regelmatig zijn proiel op LinkedIn bijTwitter heeft 6 procent minder dagelijkse gebruikers en het aantal dagelijkse gebrui-
• Elke seconde zijn er 8000 gebruikers die een foto op Instagram likenkers van Linkedin is afgenomen met 25 procent. Het aantal gebruikers is wel geste-
• gen. Twitter wordt gebruikt door 3,5 miljoen Nederlanders en 4,1 miljoen Nederlan-
80% van de pin’s op Pinterest zijn re-pinsders zijn te vinden op LinkedIn. Het aantal Nederlanders dat dagelijks op YouTube te
• Social Media genereert bijna het dubbele qua marketing leads dan telemarketingvinden is, is met 22% gestegen ten opzichte van vorig jaar. Het zijn er maar liefst 1,1
of direct mailmiljoen. Facebook telt maar liefst 6,1 miljoen dagelijkse gebruikers.
•
Meer dan 23% van de marketeers investeert in bloggen en social media.Bronnen: Katja Staring (Katcom), Renate Wijma (De Twitterkliniek), Socialdutch.com,
marketingfacts.nl, het Nationale Social Media Onderzoek 2014, onderzoeksbureau
(bron: www.b2bcontact.nl)Newcom Research & Consultancy en b2bcontact.nl.