Page 10 - gooizaken8
P. 10
10GooiZaken Dossier: Social Media
April - mei 2014
Naast een focus op de core business heeft de ondernemer te maken met allerlei zaken die ook zijn aandacht vragen. In elk nummer van GooiZaken
lichten we er een thema voor u uit. Deze keer Social Media.
In vergelijking met andere Europese landen is Nederland koploper in het gebruik van social media
Social media voor de eigen-
tijdse ondernemer
Facebook, LinkedIn, Google+,
GOOI EN VECHTSTREEK - Veel Spreek je doelgroep aan
ondernemers zien het belang in Als je de keuze hebt gemaakt welk kanaal
van social media. Type een wille- jij als ondernemer gaat inzetten voor con- Youtube, Pinterest of Twitter?
keurige naam in en je zult zien dat tact en dialoog met je doelgroep, bepaal
in de meeste gevallen een Twitter- dan wat je gaat delen. Zorg dat je een
account, LinkedInproiel, Youtube- boodschap hebt die relevant is voor jouw Worden jouw producten vooral gekocht tect, kies dan voor Pinterest en wil je
ilmpje of Facebook pagina in de doelgroep. Social media is geen zendka- door vrouwen? Richt je dan op Facebook. autoriteit opbouwen binnen een bepaald
eerste zoekresultaten verschijnt. naal, je kunt de oude manier van marke- Zijn jouw diensten vooral interessant vakgebied, ga dan ook twitteren! Wil je
De vraag is dan ook niet, of je als ting niet ‘copy paste’ toepassen. Daarbij voor zakelijke beslissers en professio- vooral brainstormen en samenwerken?
ondernemer wat met social media is het zelfreinigingend vermogen van nals? Dan is LinkedIn the place to be. Kies dan voor Google+.
moet doen. De vraag is wat èn hoe Social Media hoog. Als je onwaarheden Ben je een fotograaf of binnenhuisarchi-
je het gaat doen?vertelt blijf dan weg. Snel gaan twitteren
om stemmen te winnen of op Facebook Twitter Bloggen
De keuze aan social media kanalen is kortingsacties plaatsen enkel met als
zeer uitgebreid en groeiende. Twitter, doel zoveel mogelijk likes te verzamelen,
Facebook, YouTube, Google+, LinkedIn, niet doen, je valt zeker door de mand. Het
Pinterest, Bloggen, noem maar op. Als gaat, ook, bij Social Media om de kwali- De 140 tekens die je voor een Marketingplatform HubSpot heeft
je niet oppast kost het je heel veel tijd. teit niet om de kwantiteit. Dat geldt voor Tweet hebt, dwingen je tot een onderzocht dat B2B-bedrijven die
Focus dus. Renate Wijma van de Twitter- volgers op Twitter, likes op Facebook kernachtige boodschap. Twitter is slechts 1 à 2 keer per maand een
kliniek wijst ondernemers die starten met en contacten op LinkedIn. Uiteraard is daarnaast een medium waarmee je blog schrijven 70% meer leads
social media daar ook regelmatig op. “Ken reclame niet verboden, maar doseer het reacties uitlokt. Realiseer je wel dat genereren. Een blog kan dus
je doelgroep en weet op welk sociaal me- en wees authentiek, ook in commerciële het een vluchtig medium is.interessant zijn.
dium zij actief zijn. Van daaruit bepaal berichten.
je de online media strategie voor jouw Er worden wereldwijd meer dan 500 Maar ook hier geldt: meld relevante infor-
onderneming.” Er zijn professionals die je Relevante contentmiljoen tweets per dag geplaatst. Jouw matie, deel kennis en zoek naar de ‘raak-
kunnen adviseren en begeleiden bij het bericht staat binnen no time onderaan vlakken’ met jouw lezers/doelgroep. Als
•
uitvoeren van je online media strategie. Verzamel kennis over je klanten. de tijdlijn. Twitter kun je zien als een organisatie of ondernemer kun je je ex-
Bedenk daarbij wel dat het gaat om jouw Luister, monitor en analyseersoort van miniblog waarmee je mensen pertise op verschillende manieren delen.
imago, jouw corporate brand. Laat hem of • Speel in op wat jouw doelgroep bereikt die je wellicht nooit in levenden Dat kan in tekst, beeld, video, inforgrap-
haar jouw verhaal vertellen!bezig houdt. Met een leuke actie lijve ontmoet. Twitter stelt je ook in staat hics en vanuit verschillende invalshoe-
op Facebook, of een interessant veel waardevolle input te krijgen van een ken. Bloggen geeft je ook de mogelijk-
Ken je doel-artikel op LinkedIngrote groep volgers (kritische massa). heidtotmeerklantenbinding.Hoejeeen
• Voordat je die kritische massa hebt moet blog invult heeft alles te maken met je
groep en weetSpreek je doelgroep aan met je eerst relevante content delen.bedrijfsdoel en klantgroep. Daarbij ge-
actuele en/of relevante content. bruik je bloggen ook altijd in combinatie
op welk sociaalAnders gaat niemand je bericht Actieve Gooisemet andere social media en maakt het
retweeten, doorsturen, delen of onderdeel uit van je totale mediastrate-
likentwitteraarsgie. Tot slot: gebruik een toegankelijke
medium zijschrijfstijl en vermijd vakjargon. En in het
Een paar tipskader van dit artikel: een goede blog om
actief zijn• Houd het persoonlijk, je ‘praat’ met je social media-kennis op peil te houden
mensen.Twee ondernemers uit Huizen zijn zeer is Frankwatching.com.
• Gebruik die social media waar ook je actief op Twitter: Rutger Siersma houdt
Een belangrijke tip die Renate nog geeft: doelgroep zit.via @wijnadvies wijnliehebbers op de
“Gebruik social media vooral niet als re- • Reclame mag, maar gedoseerd.hoogte en Het ICT Huis wisselt via @
clamekanaal, maar zie het als de plek bij • Wees consistent in wat je vertelt.heticthuis commerciële acties af met
de ‘koieautomaat’ waar je de dialoog • Plaats niet automatisch je Twitter be-interessante informatie. De etiquette
aangaat. Waar je zaken met elkaar deelt richten door op Facebook en LinkedInop Twitter? Ga niet andere mensen of
en waar de gunfactor ontstaat. Het is de dit komt niet authentiek over.bedrijven volgen met als doel dat ze jou
beste gratis mond tot mond reclame die • Als je zegt dat je betrokken bent dangaan volgen. Als je iemand volgt doe het
je kunt hebben.”moet dat ook blijken uit wat je deelt. dan oprecht. Twitter kun je ook gebruiken
• Denk niet vanuit de oude marketing, om veel informatie te vergaren over een
dan ben je bezig met zenden en nietonderwerp, zet een # voor het onderwerp
met het delen van informatie.en je weet wat er speelt (trending topics).Factoren bij het
bepalen van je (social
media) doelgroepDe ontwikkelingen gaan snel
• Geslacht
•
LeeftijdLinkedIn kondigde begin april aan dat zij een aantal toepassingen van
• Belangrijkste vervoermiddelde Company Page stopzet (products & services). Uiteraard bieden ze
• wel alternatieven in de vorm van company updates en showcase pages.
Leesgedrag• Volgens LinkedIn sluiten die meer aan op hoe LinkedIn wordt gebruikt en
Koopgedraggewaardeerd.
• Wie is de beslisser
• Facebook start met het uitrollen van een gratis bedrijfsaanbiedingen systeem (Face-
Hoe communiceren ze (via telefoon book Ofers). Bedrijven kunnen hiermee hun Facebookpagina’s direct promoten. Ove-
of vooral via social media)rigens is het nog niet wereldwijd beschikbaar.