Page 13 - gooizaken8
P. 13



GooiZaken: Debiteuren en incasso13
April - mei 2014



Ken je klant: Het inperken 
Gooise

Netwerk Agenda
van debiteurenrisico’s

In de Gooise Netwerk Agenda 
vindt u een selectie van activi- 
teiten die georganiseerd worden 
voor en door ondernemers in Bellen is vaak 
Gooi en Vechtstreek. Organiseert Toenemend debiteurenrisico is één van de groot- 
u ook een evenement? Mail de eiciënterste inanciële belemmeringen voor ondernemers.
redactie: redactie@gooizaken.nl

Mei

6 Golf & Netwerken
Netwerkevent Meer Business Gooi 
Naarden, Golbaan Naarderbos eiciënter is dan enkel het versturen van 
8.00 – 12.00 uur. Aanmelden: reminders per mail of per post.
www.gooi.meerbusiness.nl
8 Business in de BajesHet is direct, persoonlijk en biedt de 
Presentatie. Naarden - NH-Hotel mogelijkheid om inzicht te krijgen in de 
Voorafgaand aan de Bitterballenborrel situatie. Voordat je gaat bellen is het ver- 
Aanmelden: info@gooizaken.nlstandig je goed voor te bereiden en voor 
8 Gooise BitterBallenBorreljezelf te bepalen wat je minimale doel is.

Netwerkevent. Naarden - NH-Hotel 
17.00 – 20.00 uur. Aanmelden: Een aantal tips:GOOI EN VECHTSTREEK - Uit de 
www.bitterballenborrel.nlConjunctuurenquête (COEN) van het 
14 Bites & Business ‘t Gooi• Achterhaal de juiste contactpersoon van crediteurenbeheer of de daadwerkelijkeCBS, de Kamer van Koophandel, EIB, 
Netwerkbijeenkomst vrouwelijke inkoper.MKB-Nederland en VNO-NCW blijkt 
ondernemers• Bel op de juiste momenten. Maandagochtend en vrijdagmiddag zijn vaak minderdat toenemende debiteurenrisico’s 
Laren – Restaurant Koken bij de Molen geschikt.één van de grootste inanciële belem- 
19.00 – 22.00 uur. Aanmelden: • Zijn er disputen door bijvoorbeeld problemen met de factuur of de geleverdemeringen voor ondernemers zijn. 
www.bitesenbusiness.nlgoederen?Gelukkig zijn er verschillende moge- 
14 Open Cofee Muiden• Probeer te achterhalen waardoor de klant achterloopt met betalen. Je eigenlijkheden om een beeld te krijgen 
sales organisatie heeft wellicht meer informatie.van de kredietwaardigheid en het 
Muiden – Co.Boost. 9.00 – 11.00 • Zorg voor een overzicht van het betalingsgedrag van de klant.betalingsgedrag van bedrijven.
Aanmelden: niet nodig• 
Media Werkplaats HilversumZorg dat je inzicht hebt in de ervaringen uit het verleden (bijvoorbeeld telefoni-Voordat je als ondernemer zaken doet 
Hilversum - Stationsplein 12 • sche herinneringen).met een nieuwe klant of een grote op- 
Verhalenavond/Netwerkmeeting Blijf tijdens het telefoontje altijd netjes en beleefd en probeer de situatie altijddracht aanneemt van een bestaande 
20.00 – 22.00 uur (iedere woensdag) • positief te benaderen. Maar zorg wel voor focus en assertiviteit.klant is het van belang je in de krediet- 
Aanmelden: niet nodig• Stel duidelijke vragen en zorg ook dat je heldere antwoorden krijgt.
Blijf de leiding houden in het telefoongesprek, geef geen ruimte om af tewaardigheid te verdiepen. Dat kan onder 
Juni• dwalen.meer door het opvragen van speciale be- 
3 Golf & NetwerkenWeet welke smoezen je kunt verwachten en zorg dat je de juiste argumentendrijfsrapporten over kredietwaardigheid 
Netwerkevent Meer Business Gooi • paraat hebt.en betalingsgedrag.
Kom samen met de klant tot een oplossing of afspraak die voor beide partijen
Naarden, Golbaan Naarderbos • werkbaar is.Ahankelijk van het geldbedrag of inves- 
8.00 – 12.00 uur. Aanmelden: Doel van het gesprek: Wanneer wordt betaald? Hoeveel wordt betaald? Hoetering dat met het aangaan van een za- 
www.gooi.meerbusiness.nlwordt betaald?kelijke relatie of overeenkomst gemoeid 
10 Gooise BitterBallenBorrel• Leg gemaakte afspraken schriftelijk vast en bevestig deze per e-mail of post.is - hoe hoog is het kredietrisico? - kan be- 
Netwerkevent• Wanneer je een uiterste betaaltermijn hebt afgesproken, zorg er dan voor dat deknopte of meer uitgebreide bedrijfsinfor- 
Naarden - NH-Hotelklant zich hieraan houdt.matie worden opgevraagd. Denk bij be- 
17.00 – 20.00 uur. Aanmelden: • Zorg voor opvolging wanneer afspraken niet worden nagekomen. Informeer de knopte bedrijfsinformatie aan gegevens 
www.bitterballenborrel.nlklant over de consequenties, wanneer betaling alsnog uitblijft.over het betaalgedrag en de bedrijfslei- 
13 Cross Media Caféding. Ook het betaalgedrag van de be- 
Sport en nieuwe media Het spreekt natuurlijk voor zich dat deze adviezen geen wetmatigheden zijn. Ieder stuurders en aandeelhouders wordt mee- 
Netwerkmeetinggesprek en iedere debiteur is anders. Het gaat uiteindelijk om een positief resul- genomen. Meer uitgebreide rapportages 
Hilversum – Media Parktaat. Wat voor de ene klant succesvol is, zal bij een andere klant niet werken. Maar bevatten gegevens van onder meer het 
14.00 – 17.00 uureen goede voorbereiding en een zekere mate van lexibiliteit zal de kans op succes CBS en het Kadaster, risicoanalyses en 
aanzienlijk vergroten.expertadviezen om hogere kredietrisico’s 
Aanmelden: www.immovator.nlBron: DAS en Atradius.te kunnen beoordelen.

Naast deze bedrijfsrapporten zijn er nog (Advertentie)(Advertentie)
meer mogelijkheden om een beeld te krij- 
gen van de kredietwaardigheid:

• Ga op internet de reputatie van een 
bedrijf of ondernemer na. Hoe wordt 
er over de onderneming of de eige- 
naar gesproken in social media of we- 
Het Gooi
GRATIS LAATSTE AANMANING blogs?
Voor klantvriendelijk • Controleer bij de Kamer van Koop- 
en effectief handel of de contactpersoon bij een 
debiteurenbeheer & SNEL EN GEMAKKELIJK opdrachtgever bevoegd is om te teke- 
incasseren.nen.
VIA 

Mocht je als ondernemer toch worden 
WWW.AANMANINGSBRIEF.COMgeconfronteerd met een debiteur die niet 
Coen Janssen088-044 0088 betaalt, dan kunnen onderstaande incas- 
coen.janssen@straetus.nl sotips wellicht uitkomst bieden. Houd 
www.straetus.nlaltijd in gedachten dat het bellen van re- 
laties vanwege onbetaalde facturen vaak


1000-21-4000-0952 nhZakn 2014-4Kleur: fc
   11   12   13   14   15