Page 13 - GooiZaken 24
P. 13

Autozaken: Jaguar F-Pace 2.0 DDecember 201613JAGUAR ALL WHEEL DRIVEALL WEATHER, ALL SURFACES, ALL JAGUAR.JAGUAR AWD VANAF € 52.300Jaguar SerryOscar Romerolaan 2, 1216 TK Hilversum, 035 626 13 60 serry.nlMin./max. gecombineerd verbruik: 4,7-11,3 l/100 km, resp. 21,3-8,8 km/l, CO2-uitstoot resp. 123-269 g/km. Consumentenprijs incl. BTW, BPM, registratiekosten, recyclingbijdrage en kosten rijklaar maken. Wijzigingen voorbehouden.door Hans van SunderRijden met Jaguar F-Pace 2.0 DcolumnVanuit de hoogteBest of both worldsVoor het eerst in de rijke en lange geschiedenis van Jaguar komt het merk met een SUV. Met de nieuwe F-Pace kunnen Jaguar-rijders nu dus letterlijk vanuit de hoogte op de andere autobezitters neerkijken.BreedHet aantal bedieningsknoppen in de F- Pace is gering. Veel systemen (airco, navi- gatie, radio) kun je via het kleurenaanraak- scherm bedienen. De afwerking is premium met fraaie, hoogwaardige materialen en de ergonomie is dik in orde. Stoelen en stuur zijn zeer goed te verstellen. Ondanks de forse wielbasis is de ruimte achterin niet overmatig groot, zeker niet als voorin lan- ge mensen zitten. Daarentegen is de laad- ruimte met 650 liter uitstekend.8-trapsIk ben op pad geweest met de 2.0 D gekop- peld aan een automaat en met vierwiel- aandrijving. Deze motor is goed voor 132 kW/180 pk en een fors koppel van 430 Nm tussen 1.750 en 2.500 toeren. De motor krijgt AdBlue toegevoegd voor schonere uitlaatgassen. De 8-traps (!) automaat en de motor vormen een fijne combinatie. De automaat (ook handmatig te schakelen met flippers achter het stuurwiel) schakelt onmerkbaar. Het heeft weinig zin om veel toeren te maken met deze diesel, want het maximumkoppel daalt na 2.500 toeren. Je hoort een lichte brom in het ‘vooronder’ en met een top van 208 km/uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur in 8,7 seconden hoef je je voor de prestaties niet te scha- men.Zoalsjeookbijdepomptotdepret- tige ontdekking komt dat de motor niet echt dorstig is met een gemiddelde van 1 op 15,7 (fabrieksopgave 1 op 18,9).Eigen invullingUiteraard heeft Jaguar gebruik kunnen maken van de enorme kennis van Land Rover waar het om vierwielaandrijving gaat. Maar toch heeft het merk er een ei- gen invulling aan gegeven. Zo heeft de 2WD-versie geen voor- maar achterwiel- aandrijving. Onder normale condities gaat de meeste aandrijving (90 %) naar de ach- terwielen, verandert indien nodig naar 90 procent voor en 10 procent achter. Zo blijf je dus altijd de beste grip houden en kan de F-Pace ook in het terrein uit de voeten. De rijeigenschappen stellen tevreden. Je kunt redelijk sportief rijden, zeker in de sportstand. Niet alleen de afstelling van het onderstel wordt dan stugger, maar ook de schakelmomenten liggen later en de besturing wordt iets directer. Daarbij doen de remmen wat je van ze verwacht en zor- gen tal van systemen voor extra veiligheid.ConclusieMet de nieuwe F-Pace speelt Jaguar goed in op de huidige marktontwikkeling, waar zeker ook ruimte is voor premium-SUV’s. De 2.0 D is de minst krachtige van de beschikbare motoren, maar zeker geen krachtbron om je voor te schamen. Ook ziet de F-Pace er indrukwekkend uit, is prachtig van binnen, heeft daar flink ruimte en rijdt lekkersportief.Voor meer informatie of een proefrit:www.serry.nlDat Jaguar met de F-Pace komt, is een zeer begrijpelijke zet, want dit soort auto’s is immens populair. Dat de order- portefeuille bij de Nederlandse importeur dan ook al flink gevuld is, is niet echt een verrassing. Dat zal voor een niet onbe- langrijk deel te maken hebben met de prijs, want voor een bedrag van 56.030 euro is de F-Pace al te koop. Ik heb gere- den met de 2.0 D Portfolio met automaat en vierwielaandrijving. Die kost 70.930 euro. Prijs geteste uitvoering 88.940 euro.Jaguar behoort tot de premium auto- merken. Dus de concurrentie moeten we zoeken bij de ‘usual suspects’. We hebbenhet dan over de Audi Q5, de BMW X3, de Mercedes GLC, Porsche Macan, Land Ro- ver Discovery Sport, Lexus NX 300h en Infiniti Q50.ImposantIedere Jaguar heeft een zekere statig- heid, is chic. De F-Pace is daar geen uitzondering op, maar hij is net zo goed stoer. Vooral het front imponeert, boe- zemt ontzag in met de rechtopstaande grille met honingraatrooster en Jaguar- logo geflankeerd door smalle koplampen. Boven de achterruit hangt een flinke spoiler. Deze, een dubbele uitlaat, plus de forse 20-inch spaakwielen zorgen voor een sportief accent.


































































































   11   12   13   14   15