Page 14 - GooiZaken 24
P. 14
Interview met oud-minister Willem Vermeend:‘’Zet technologie in, anders overleef je het niet’’Willem Vermeend slaat als fintech ambassadeur een brug tussen de Haagse politiek en de financiële sectorGOOI - Oud-minister Willem Vermeend is internetondernemer en FinTech ambassadeur voor het kabinet. Hij weet als geen ander hoe bedrijven en gemeenten nieuwe technologie in kunnen zetten en heeft zo zijn ideeën over ondernemerschap. We stelden hem er een aantal vragen over.Maak je als bedrijf daarvan onvoldoende gebruik, dan is de kans groot dat je het niet overleeft.’’Er moet passiezitten en die passiemoet blijvenU bent na de politiek weer gaan ondernemen. Waar komt die onder- nemersdrang vandaan?‘’Ik ben het gewend. Ik kom uit een onder- nemersgezin en hielp op mijn zevende al in de modelmakerij en timmerfabriek van mijn vader, samen met mijn vier broers. Hartstikke leuk vond ik dat, het zagen en timmeren. Door het werk in de fabriek van mijn vader ben ik wel gevormd en leerde ik al vroeg het ondernemerschap. Ik ben als ondernemer nu vooral bezig met alles wat te maken heeft met digi- talisering en technologie, van 3D printen en blockchain tot kunstmatige intelligen- tie en drones.’’Hoe blijf je als ondernemer gemoti- veerd?‘’Vaak wordt een bedrijf met enthousias- me opgezet en neemt dat later af.Probeer voortdurend dat enthousiasme erin te houden. Er moet passie zitten en die passie moet blijven.’’Wat is uw gouden tip voor ondernemers?‘’Elke ondernemer moet optimaal op de hoogste zijn van de mogelijkheden die di- gitalisering en nieuwe technologie bieden voor meer efficiency binnen het bedrijf, maar vooral ook voor het in de markt zet- tenvannieuweproductenendienstenof verbeteringen van bestaande diensten en producten. Zorg dat je op de hoogte bent, maar ook dat je voldoende tijd besteed om te bezien hoe je met deze kennis en de inzet daarvan je bestaande business- modelsnel kunt vernieuwen. Begin met het digitaliseren van alle productie- en be- drijfsprocessen en onderzoek daarna de mogelijkheden van de inzet van nieuwe technologie in je onderneming. Aanspre- kende voorbeelden zie ik in de zorgsector. De komende tien jaar wordt preventie in de zorg steeds belangrijker, zoals slimme digitale en technologische toepassingen waarmee je jezelf je eigen gezondheid en fitheid kunt monitoren. Ik heb zelf een polsbandje dat mijn conditie bijhoudt. Laatst zat ik op de bank en hoorde ik: ‘Wil- lem, het wordt tijd dat je nog een rondje gaat lopen.’’U bent vorig jaar fintech ambassadeur geworden. Wat houdt dit precies in? ‘’Als fintech ambassadeur sla ik de brug tussen de Haagse politiek en de financi- ele sector (o.m. banken en pensioenfond- sen). Samen proberen we met ideeën te komen waardoor de sector bestand wordt tegen de concurrentie. Concurrentie die vaak komt van bedrijven die door voorop te lopen met digitalisering en slimmetechnologie omzet van achterblijvers wegnemen. Ik ben trouwens van mening dat Nederland alleen kan overleven als de economie in Nederland met smart (di- gitalisering in combinatie met de nieuw- ste technologie) koploper in de EU wordt. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om internet of things, 3D-printen, big data, kunstma- tige intelligentie, robots, drones, bio- en nano-tech en blockchaintechnologie.Kleine ondernemers kiezen vaker voor Private LeaseGOOI - Steeds meer kleine onderne- mers en particulieren kiezen tegen- woordig voor Private Lease. Daarmee sluit je een soort abonnement af op het gebruik van een auto. Je betaalt maandelijks een vast bedrag waar alle kosten in zitten. Verzekering, wegenbelasting, enzovoorts. Het enige dat je zelf betaalt is de brand- stof.Deze groei past binnen een veranderen- de maatschappij waarin mensen steeds minder waarde lijken te hechten aan het begrip ‘eigendom’. Ze kiezen daardoor makkelijker voor het ‘gebruik’ van een auto, gekoppeld aan een abonnements- vorm met een vast maandbedrag. In de mobiele telefonie en elektronica branche is een vergelijkbare trend gaande.Wie doet dat?Uit peilingen van aanbieders van private lease blijkt dat een private lease-klant geen vastomlijnd profiel heeft. De rede- nen waarom mensen kiezen voor deze leasevorm zijn zeer uiteenlopend. Ze- kerheid over het uitgavenpatroon, ont- zorging en kostenbesparing zijn de be- langrijkste motieven. 80 procent van de private lease klanten is tussen 25 en 60 jaar oud. Kortom: Eigenlijk is private lease geschikt voor iedereen.Waarom geen zakelijke lease?In de eerste plaats omdat je te maken hebt met ‘privépersonen’, die vaak een hele andere mobiliteitsbehoefte heb- ben dan iemand met een zakelijk lease- contract. Ze zijn bovendien meestal veel meer kostenbewust, omdat het aangaan van een contract directe gevolgen heeft voor hun eigen portemonnee.Ook kleine ondernemers kiezen steeds vaker voor private lease.VerschillenEr blijken wèl opvallende verschillen tus- sen de private leaserijder en de zakelijke leaserijder te zijn. Mensen die geïnteres- seerd zijn in private lease zijn vaak nog geen ervaren leaseklanten, waardoor hun vragen een breder en praktischer ge- bied bestrijken. De door de wol geverfde zakelijke rijder stelt vaak meer financieel gerichte vragen. De medewerkers van een leasemaatschappij moeten daarop ingespeeld zijn en bij voorkeur ook als aparte unit georganiseerd.Betrouwbaarheid en betrokkenheidDe komst van een keurmerk private lease heeft bij veel geïnteresseerden twijfels weggenomen over de betrouwbaarheid van het product. Het keurmerk is samen met de Consumentenbond, AFM en de VNA opgesteld. Betrouwbaarheid, trans-parantie en onafhankelijkheid zijn be- langrijke kernwaarden. Privacy en be- scherming tegen overcreditering zijn naar de aanbieders vastgelegd. Toetsing en registratie bij BKR van de financiële verplichting maakt daar ook deel van uit. Omdat private lease vaak een kwestie van maatwerk is, is het logisch dat er met je meegedacht wordt over financiële stappen die je in de toekomst wilt maken.Als je van plan bent om op korte termijn een hypotheek af te sluiten, moet je dat aangeven. Het is de bedoeling dat een private lease contract ontzorgt en vooral niet opeens beperkt. Met de juiste infor- matie en planning kan gezamenlijk naar de mogelijkheden worden gekeken.Bij de keuze voor het kopen van een auto, een zakelijk contract of een private leasecontract spelen veel factoren een rol en vaak is het een maatwerk advies. De persoonlijke situatie is doorslaggevend bij het afwegen van de voor- en nadelen. Denk daarbij aan zaken als bijtelling privé gebruik, BTW aftrek, aftrekbaarheid auto- kosten en vaste maandkosten.CijfersDe laatste twee jaar is de ontwikkeling van het product ‘Private lease’ en het aantal leasecontracten flink gegroeid. ING berekende begin 2016 dat het totaal aantal private lease contracten in 2020 om en nabij 100.000 zal bedragen. Uit recente cijfers van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) blijkt dat halverwege 2016 de tel- ler de 50.000 reeds gepasseerd is. Dus als deze trend zich doorzet, zal de groei veel sneller gaan.14December 2016Dossier: Belasting- en ondernemerstips 2017