Page 15 - GooiZaken 24
P. 15
December 201615Van het bouwbedrijfAlex HagenMVO....een trend, salestool of eigenlijk heel normaal?Al enige tijd waren we (ik) wat sceptisch over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Na- tuurlijk moeten we het milieu minder belasten en veiligheid en kwaliteit voorop stellen. Maar tegelijk ontstaat er altijd een enorme lucratieve branche omheen die zeer slim inspringt op de ontstane behoefte.Als ik binnen ons bedrijf kijk dan valt het op dat we verschillende opleidingsplaatsen en stage- plekken bieden, dat de materialen en het mate- rieel waarmee we werken allen voldoen aan de milieukeurmerken, het personeel middels VCA aan alle mogelijke kwaliteits- en veiligheideisen voldoet en wij bijdragen leveren aan goede doe- len en sportclubs. Eigenlijk is ons bedrijf al met MVO bezig, er zit alleen weinig structuur in. Zeg maar een beetje onbewust onbekwaam MVO-en. Recent volgden wij MVO-trainingen en is er be- sloten een MVO-plan op te stellen. Voor 2017 zijn er doelstellingen aan het plan gekoppeld, zoals het terugdringen van papiergebruik, min- der onnodige zakelijke km’s rijden en aanschaf- fen van minder milieubelastende wagens. Onlangs heeft ons bedrijf met andere Gooise bedrijven het Convenant “MVO Gooise Meren” ondertekend. Hierbij slaan de gemeente Gooi- se Meren en de Gooise werkgevers de handen ineen voor een beter arbeidsmarktbeleid en ondernemersklimaat. Het doel hiervan is om mensen die op dit moment een afstand tot te ar- beidsmarkt hebben, weer mee laten doen in het arbeidsproces. Een uitstekend initiatief waar wij ons volop voor gaan inzetten.Concluderend kan men stellen dat MVO zich van hype naar trend aan het vormen is. Het blijkt een uitstekende salestool die op directe of indirecte wijze omzet oplevert. Uiteindelijk overheerst het goede gevoel dat positief bijdragen aan de maatschappij, ook als bedrijf eigenlijk heel nor- maal is.Alex Hagenwww.gooisbouwbedrijf.nl 06-54946755‘Hersenwetten’ op New Business RadioEddie Tjon Fo (li) en Marcel Bos zijn de presentatoren van ‘Hersenwetten’.HILVERSUM - New Business Radio is onlangs met het nieuwe radioprogramma ‘Hersenwetten’ gestart. Presentatoren Marcel Bos en Eddie Tjon Fo, oprichters van SparkWise, nemen je in dit nieuwe programma mee in de werking van het menselijk brein.Is het mogelijk, met meer kennisopbouw over hersen- wetten, succesvoller te zijn? Deze en andere vragen worden beantwoord in het nieuwe radioprogramma. In ‘Hersenwetten’ wordt duidelijk waarom kennis over de werking van de hersenen zo essentieel is om succesvol- ler te zijn, zowel privé als zakelijk. Hersenwetten leren, is essentiële informatie voor managers, ondernemers, investeerders en professionals die organisatiestructuren willen verbeteren.Eddie Tjon Fo: ‘’We zijn niet naar een breinschool ge- weest en dus weten we in de basis niet hoe onze herse- nen werken. Vertrouwen we te vaak op onze hersenen? Ja, maar is dat verstandig? Nee, meestal niet.’’Het programma brengt een combinatie van gasten in de studio, interviews, neuro-wetenschappelijk onderbouwKicky Hamer meest enthousiaste patroonBUSSUM - De genomineerden voor de patroon van 2016 waren Raymond Arnoldus (advocaat bij Bierens Incasso Advocaten in Veghel), Kicky Hamer (Hamer advocaten uit Bussum), genomi- neerd door haar eigen zoon, Jaap Broekman (Van Iersel Luchtman, benoemd tot de meest stimule- rende patroon) en Jasper Molenaar (Dirkzwager).Raymond Arnoldus heeft op het Jonge Balie Congres in Haarlem de titel Patroon van het Jaar 2016 in de wacht gesleept.De vier genomineerden vervulden weliswaar allemaal hun patroonstaak met veel gedrevenheid, aldus de jury, maar Arnoldus stelt zich daadwerkelijk op als ‘een poortwachter voor het bureau van zijn stagiaire’.Kicky Hamer is uitgeroepen tot de meest enthousiaste patroon.De jury bestond dit jaar uit Christ’l Dullaert (directeur Le Tableau), Monique van de Griendt (directeur Dialogue), Leonard Böhmer (partner bij CMS), Michèle Manning (voorzitter Stichting Jonge Balie Nederland), Ivo Lan- kester (voorzitter Jonge Balie ’s-Hertogenbosch), Martin Krüger (PR & Communicatie SJBN) en Christiaan Gäbler (aanstaand voorzitter Jonge Balie Gelderland).de inzichten en een zakelijke visie opgebouwd over de afgelopen 35 jaar.‘Hersenwetten’ is elke laatste woensdag van de maand tussen 15.00 uur tot 16.00 uur te beluisteren op New Business Radio en wordt naderhand via podcast beschik- baar gesteld.New Business Radio is dé nieuwe zakenzender van Ne- derland! Het station brengt, 24 uur per dag en 7 dagen per week, non stop lekkere muziek voor op het werk en doet verslag van bijzonder ondernemerschap. Onderne- mende mensen, inspirerende gesprekken, innovaties en duurzaamheid. Van hippe start up tot ijzersterke multina- tional. Iedereen praat mee op New Business Radio. Luisteren kan rechtstreeks via www.newbusinessradio. nl/player of via www.onlineradio.nlJort Kelder maakte de winnaars bekend.