Page 11 - GooiZaken 24
P. 11
Autozaken: Peugeot 3008December 201611NIEUWEPEUGEOT 3008 SUVNEVER HAS AN SUV GONE SO FARNU IN DE SHOWROOM!Gem. verbr. (afh. van type motor) l/100 km: 3,8-5,7; km/l: 26,3-17,5; CO2: 100-129 gr./km.NEFKENS MIDDENAmersfoort (Bovee) Siliciumweg 36 Tel.: (033) 461 38 46 Bunnik Rumpsterweg 37 Tel.: (030) 656 15 83Eemnes Eemweg 29 K Tel.: (035) 538 30 26Hilversum Oscar Romerolaan 21 Tel.: (035) 621 09 53 Huizen Ambachtsweg 48 Tel.: (035) 525 81 24Naarden Gooimeer 15 Tel.: (035) 694 76 14 Nieuwegein Limburghaven 1 Tel.: (030) 606 38 34 Utrecht Meijewetering 19 Tel.: (030) 241 42 43 Zeist Bergweg 101C Tel.: (030) 691 95 24 www.nefkens-midden.nlNU IN DE SHOWROOM: DE STERKE, SLIMME PEUGEOT 3008 SUV.Ervaar het krachtige design waar de robuustheid en elegantie van afspatten. Laat u verrassen door de slimme Peugeot i-Cockpit® met 8-inch touchscreen of door de schone PureTech- en BlueHDi-motoren. De Peugeot 3008 SUV is er vanaf € 29.384. Maak als eerste kennis met de nieuwe 3008 SUV en bel ons voor een afspraak voor een proefrit.Genoemde vanafprijs is incl. btw en bpm, kosten rijklaarmaken, recyclingbijdrage, kosten tenaamstelling en inschrijving in het kentekenregister. Afgebeeld model kan afwijken van de werkelijkheid. Wijzigingen voorbehouden.columnPeugeot 3008 Active 1.2 PureTechdoor Hans van SunderFranse revolutieBest of both worldsZet de oude Peugeot 3008 naast de nieuwe en de oude 3008 ziet er nog bedaagder uit dan hij altijd al geweest is. Op de designafdeling heeft een Franse revolutie plaats gevonden, want de nieuwe 3008 is auto die een statement maakt, opvalt. Op de weg maakt hij bijna net zoveel indruk.PianotoetsenOverigens ben ik ook zeer te spreken over het interieur. Fraaie materialen, hoog- waardige afwerking en een aantal leuke accenten, zoals de ‘pianotoetsen’ op het dashboard waarmee zaken als radio, na- vigatie, airco e.d. gekozen kunnen worden en dan is die functie met het kleurenaan- raakscherm erboven simpel te bedienen. Ook de 3008 heeft de iCockpit met een goed overzichtelijk instrumentarium met een heel klein stuurtje er voor. Dat stuurt is aan onder- én bovenkant afgevlakt en heeft een lekkere dikke rand.Voorin zit je in de 3008 uitermate goed. De stoelen bieden veel steun, ook rond de schouders en de zitting is ook voor mij lang genoeg. De stoel moet voor mij wel in de achterste stand, maar ik ben dan ook 1,90 meter, en dan is er op de achterbank niet heel veel beenruimte. De laadruimte is wel prima en varieert van 520 tot 1.580 liter.Klein maar fijnVoor de testweek in eigen land kreeg ik een 1.2 PureTech benzinemotor met hand- geschakelde zesbak mee. Deze driecilinder heeft een inhoud van net geen 1.2 liter en levert mede dankzij een turbo 96 kW/130 pk en maar liefst 230 Nm koppel en dat al vanaf 1.750 toeren. Omdat de 3008 is gebouwd op het nieuwe EMP2-platform is hij mede hierdoor zo’n 100 kilo lichter dan zijn voorganger en dat merk je. Je hebt geen moment het idee dat de motor hetniet aankan. Hij is heerlijk soepel en zorgt ook nog voor vlotte prestaties met een topsnelheid van 188 km/uur en een ac- celeratie van 0 naar 100 km/uur in 10,6 seconden. Overigens schakelt de zesbak soms niet echt lekker. Van de beloofde 1 op 20 bleef in de praktijk 1 op 15,7 over.StabielRijden doet de nieuwe 3008 ook als de beste. Hij voelt heel stabiel en solide aan, heeft niet of nauwelijks last van zijwind en voelt ook op hoge snelheid veilig aan. Bij de afstelling van de vering is een mooie balans gevonden tussen rijcomfort en pri- ma rijeigenschappen. Drempels verdraagt de 3008 alsof ze bijna niet bestaan. In- drukwekkend. Zoals de wegligging ook uitstekend is. Je kunt best sportief rijden, de carrosserie helt nauwelijks over in bochten en pas laat treedt enig onder- stuur op. De besturing is licht en commu- nicatief en de remmen dik in orde.ConclusieIk moet mij heel sterk vergissen als de nieu- we Peugeot 3008 geen succes wordt, ook in de zakelijke markt. Eigenlijk heeft deze Franse SUV alles mee. Zijn uiterlijk, zijn prachtige interieur, goede binnen- en baga- geruimte en vertrouwenwekkende weglig- ging. En de 1.2 PureTech is zeker geen straf.Voor meer informatie of een proefrit:www.nefkens-midden.nlDe nieuwe 3008 wordt door Peugeot aangeduid als een echte SUV. Daar heb ik wel enige bedenkingen bij. Toegegeven de nieuwe 3008 heeft het stoere koets- werk van een SUV, maar mist bijvoorbeeld de mogelijkheid van vierwielaandrijving.Peugeot zet de nieuwe 3008 hoger in de markt dan zijn voorganger. Dat wordt duidelijk bij de prijzen. Die beginnen na- melijk bij 29.384 euro. Voor de door mij gereden Active met 1.2 PureTech motor moet 31.184 euro worden betaald. Ge- teste uitvoering 34.374 euro.EvoqueDe nieuwe Peugeot 3008 lijkt verdacht veel op de Range Rover Evoque. Daar- mee gezegd hebbende dat het een meer dan opvallende SUV is. Zeker ook in de uitvoering (goudkleurig met zwarte ac- centen) die ik reed. De zijramen zijn op- vallend klein en het zicht rondom is daar- door niet altijd even best.Ook viel mij direct op, dat het net lijkt of dak aan de achterzijde lijkt te zweven. Eerlijk is eerlijk, de 3008 ziet er zeer aan- trekkelijk uit. Elegant en toch stoer.