Page 10 - GooiZaken 24
P. 10

Rijden met Hyundai IONIQook voor dat het verbruik laag blijft. De IO- NIQ Hybrid rijdt soms ook puur elektrisch. Dat bepaalt de auto zelf aan de hand van stand van het gaspedaal en maximaal 120 km/uur . Als bestuurder kun je niet kiezen. De beloofde 1 op 29,4 blijkt inderdaad te mooi om waar te zijn, maar uiteindelijk kwam ik uit op 1 op 19,6 en dat is gezien mijn rijstijl en de consumptie verhogende 17-inch wielen zo gek nog niet.LichtNa de eerste paar kilometer valt direct de zeer lichte besturing op, die in de midden- positie aan de vage kant is. De IONIQ Hy- brid voelt lekker lichtvoetig, prettig aan. Bij de afstelling van het onderstel is duidelijk voor een comfortabele setting gekozen, al zijn kleine oneffenheden wel voelbaar. Op het aantal veiligheidssystemen is niet bezuinigd. Standaard onder andere adap- tieve cruise control, Lane Keeping Assist en een zelfstandig remsysteem (Autono- mous Braking) dat ongelukken helpt voor- komen, maar ook Blind Sport Detection en Rear Cross Traffic Alert.ConclusieDoor zijn betaalbaarheid is de nieuwe Hyundai IONIQ zelfs voor particuliere au- tokopers aantrekkelijk. Op dit moment is er geen hybrideauto in het middenseg- ment die zo scherp geprijsd is. Goedkoop is hier zeker geen duurkoop. De IONIQ is een kwalitatief goed product, rijdt prettig, al kan de besturing beter en is goed voor portemonnee en milieu.Voor meer informatie of een proefrit:www.wittenberg.hyundai.nlGoedkoop geen duurkoopBest of both worldsHet moment van lancering is voor ons land niet helemaal gelukkig, want vanaf 1 januari gaat de bijtellingsregeling op de schop en zullen alleen nog volledig elektrisch aangedreven auto’s een lage bijtelling (4%) kennen. Alle andere, dus ook de door mij geteste Hyundai IONIQ Hyrbid vallen dan in de 22%-categorie.FraaiEn van binnen al helemaal niet. De uiterst scherpe prijs is niet ten koste gegaan van de uitrusting, laat staan de afwerking. De IONIQ ziet er van binnen gewoon fraai uit. En de First Edition is ook nog eens heel compleet. De gebruikte materialen zijn van goede kwaliteit en het dashboard en instrumentarium zien er keurig verzorgd uit. Door het schuif-/kanteldak is de hoofd- ruimte achterin niet optimaal en dat geldt ook voor de beenruimte achterin. Daaren- tegen is de laadruimte met 550 liter lekker royaal en uit te breiden door de achterbank geheel of gedeeltelijk neer te klappen. De stoelen in lederlook zitten prima, maar zou een net wat langere zitting mogen hebben. Ze zijn wel ruim elektrisch in te stellen.KappaIn de door mij gereden Hybrid werken een benzine- en elektromotor samen. Hyundai claimt dat de 1.6-liter Kappa GDi-benzine- motor met Atkinson verbrandingscyclus de hoogste thermische efficiency (40%) ter wereld heeft. Deze 1.6 GDi levert 77 kW/105 pk en 147 Nm en de elektromotor is goed voor 32 kW/43,5 pk en 170 Nm. Dat levert een systeemvermogen op van 104 kW/141 pk en een koppel van 265 Nm. Dat vertaalt zich weer in een top van 185 km/ uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur in 10,8 seconden. De acceleratie verloopt vlot, zeker in Sport-stand, mede dankzij de hulp van de elektromotor. Die hulp zorgt erVoor een verbazend lage (actie)prijs van 22.832,91 euro wordt de IONIQ Hybrid in de markt gezet. Dat is ongeveer 8.000 euro minder dan voor de vergelijkbare Toyota Prius. De door mij gereden First Edition moet 28.832,91 euro kosten. Uniek blijft de vijf jaar garantie.Op de keper beschouwd heeft de IONIQ Hybrid eigenlijk slechts één concurrent en dat is de eerder genoemde Toyota Pri- us. Overigens is sinds kort ook de IONIQ Electric leverbaar en zal volgend jaar de IONIQ Plug-in Hybrid aan het programma worden toegevoegd.Spraakmakend?De ingenieurs van Hyundai hebben hun ziel en zaligheid in de techniek van de IONIQ gelegd, maar dat impliceert niet dat de designers er zich met een Jan- tje van Leiden hebben afgemaakt. Heel spraakmakend is de IONIQ niet. Hij lijkt erg veel op de Toyota Prius en de door Honda in het verleden verkochte Insight (ook al een hybride). Aerodynamica is van groot belang voor een laag verbruik, dus daarom heeft de IONIQ een coupé- achtige vormgeving. Het front ziet er best wel imponerend uit. Lelijk is hij ze- ker niet.Hybrid, Electric & Plug-in HybridDe Hyundai IONIQ is ontstaan door pure creativiteit. Wij maken de techniek van morgen vandaag voor iedereen bereikbaar. Hyundai IONIQ, een geheel nieuwe generatie elektrisch aangedreven auto’s die het toonbeeld zijn van duurzame mobiliteit. U least de Hyundai IONIQ Electric al vanaf €365 per maand**. Kom langs voor een vrijblijvende proefrit!Onder andere met: Standaard automaat • Achteruitrijcamera • Adaptive Cruise Control • Actieradius van 280 KM (electric)Ontdek meer op wittenberg.hyundai.nlHyundai Wittenberg Amersfoort: Xenonweg 15, tel. 033 - 463 5535 Hyundai Wittenberg Harderwijk: Zuiderbreedte 8, tel. 0341 - 439 090 Hyundai Wittenberg Hilversum: Franciscusweg 4b, tel. 035 - 624 2624 Hyundai Wittenberg Utrecht: Landzigt 30, tel. 030 - 603 1216Gecombineerd brandstofverbruik: Hyundai IONIQ Hybrid: 3,4 (l/100 km) / 29,4 (km/l); CO2 - emissie: 79 (g/km). Uitstoot en energieverbruik is afhankelijk van gebruik. Hyundai IONIQ Electric: 11,5 kWh/100 km. CO2-uitstoot van 0 gr/km. Verbruik is afhankelijk van gebruik. Uitstoot brandstof en energieverbruikgegevens zijn gebaseerd op tests die zijn uitgevoerd volgens Europese Verordening 715/2007/EEG. Genoemde range is gebaseerd op NEDC meetmethode. Genoemde prijs is een adviesprijsenisexcl.metalliclakeneventueleopties.Zievoorkostenenvoorwaardenwww.hyundai.nlofvraagernaarindeshowroom.Afgebeeldmodelkanafwijkenvanstandaarduitvoering.Druk-enzetfoutenvoorbehouden.*Vanafprijsgeldtvoor de Hyundai IONIQ Hybrid en is inclusief introductievoordeel van € 1.500. ** Dit is de leaseprijs voor de Hyundai IONIQ Electric. Weergegeven maandbedrag is een vanafprijs, berekend op basis van operational lease met een looptijd van 48 maanden /20.000 km per jaar en met registratie uiterlijk 31-12-2016. Op = Op. Vraag uw dealer voor meer informatie.Eén auto. Drie aandrijflijnen.21% Bijtelling      4% BijtellingRijklaar vanaf€ 22.835*inclusief € 1.500 introductievoordeel10December 2016Autozaken: Hyundai IONIQ Hybrid


































































































   8   9   10   11   12