Page 9 - GooiZaken 24
P. 9
Autozaken: Volvo S90 en V90December 20169columnVan de autojournalistHans van SunderEye-openersOnlangs een uitermate interessante lezing bij- gewoond van dr. Ir. Carlo van de Weijer. Naast dat hij vicepresident Traffic Solutions bij Tom- Tom is, is hij ook directeur Strategic Area Smart Mobility aan de TU Eindhoven. Iemand met ken- nis van zaken dus. Ook iemand die niet bang is om af en toe een controversiële uitspraak te doen en aanhangers van het Openbaar vervoer een spiegel voor te houden en tegen de haren in te strijken. Van de Weijer beweerde nogal wat in die speech van hem.Zo claimde hij dat het op dit moment goedkoper is om iedere student van overheidswege een kleine auto (private lease) ter beschikking te stellen, dan een OV-kaart. Wilt U nog zo’n bou- de uitspraak. Asfalteer het spoor!!! Dat scheelt de overheid miljarden per jaar. Op de meeste plaatsen kun je drie weghelften neerleggen en mocht een bus een keer met pech stil komen te staan, dan kunnen de andere bussen er gewoon voorbij. Van der Weijer was al bij busfabrikant VDL in Eindhoven langs geweest om een bus te laten ontwerpen, die gewoon op de bestaande stations langs het perron stopt om mensen bin- nen te laten. En de Superbus van de helaas te vroeg overleden Wubbo Ockels kan weer uit de ijskast worden gehaald.Hij gaat verder: ‘’Auto’s zijn tegenwoordig zo intelligent en worden ieder jaar eens zo slim, waardoor de matrixborden en sensoren in de weg kunnen verdwijnen. ‘Smart mobility on stupid roads’, noemt hij dat. Alle technologie om ongelukken en files te vermijden zit al in de auto, dus het is weggegooid geld om nu nog in dure wegkantsystemen te investeren.’’Met betrekking tot de autonoom rijdende auto was hij minder positief. In de file en op de snel- weg is het geen al te groot probleem om de con- trole aan de auto over te geven. Files worden daardoor minder irritant, omdat forenzen dan alvast wat werk kunnen doen of de krant lezen. In de stad is dat een heel andere kwestie. Daar liet hij middels een filmpje opgenomen met een autonoom rijdende auto in de verkeersjungle van Amsterdam een mooi voorbeeld van zien. Zou de zelfrijdende auto alles volgens het boekje doen, dan kwam hij niet meer van zijn plek, maar je gaat de auto ook weer niet zo pro- grammeren dat hij de wet zal overtreden. Een dilemma dus.Hans van Sunder AutojournalistHvS Publiciteit hvsunder@gmail.comVolvo S90 en V90Scandinavische toppersdoor Hans van SunderVolvo is onder de vleugels van het Chinese Geely een andere weg ingeslagen. Niet zonder succes overigens. Neem de nieuwe XC90 SUV. Die is onlangs nog uitgeroepen tot Zakenauto van het Jaar. In het septembernummer van GooiZaken heb ik de S90 en V90 al volop in de schijnwerpers gezet, maar had nog geen meter met beide auto’s gereden. Nu wel.Voor Volvo-puristen zijn de S90 en V90 misschien te wei- nig specifiek Volvo, maar ik ben er heilig van overtuigd dat de S90 en V90 veel nieuwe (zakelijke) klanten zullen aantrekken. Daarbij worden de pijlen vooral gericht op de premium merken, zoals Audi, BMW en Mercedes en ik kan nu al wel verklappen dat Volvo met de S90 en V90 flink aan de boom zal gaan schudden.Volvo heeft de S90 voor een scherpe prijs van 45.475 euro en de V90 voor 48.475 euro in de markt gezet. De door mij gereden S90 D5 AWD Geartronic Inscription is aanzienlijk duurder met 72.675 euro en had voor ruim twintig mille opties. De V90 T5 Geartronic Insciption staat voor 61.675 euro in de prijslijst en daar kwam nog ruim 17.000 euro bij. Je zit dus niet voor een dubbeltje op de eerste rang, en dat kun je welhaast letterlijk nemen. Maar vergeleken met het Duitse Supertrio liggen de prijzen gunstig.Kleine ramenIk kan mij best voorstellen dat Volvo-liefhebbers even moeten wennen aan de nieuwe S90 en de V90. De se- dan en stationwagon delen het platform met de XC90. De rechtopstaande grille refereert nog naar modellen van vroeger, maar beide modellen zijn minder ingetogen dan voorheen. Ze zijn beide vrij extrovert, rank, slank en ele- gant. Lengte, breedte en wielbasis zijn van beide gelijk. Alleen de V90 is wat hoger. Wat heel erg opvalt zijn de relatief kleine ramen.PerfectWat hebben S90 en V90 een schitterend interieur en zo- als we van Volvo gewend zijn perfect zittende stoelen, die ruim te verstellen zijn en in combinatie met een in hoogte en diepte verstelbaar stuur voor een ideale zit- positie zorgen. Ook het interieur is minder ingetogen dan we doorgaans van Volvo gewend zijn, maar dat we al za- gen veranderen bij de XC90. De cognackleurige (S90) en beige (V90) leren bekleding past uitstekend bij het chi- que karakter van de auto. Achterin is er ook voor lange mensen meer dan voldoende leefruimte en voorin zit je als een vorst. Het instrumentarium is strak en modern en op de middenconsole is een rechtopstaand tablet ge- monteerd, waarvan de bediening wel enige studie vraagt. Fraaie afwerking, hier en daar wat sierstrips en smaak- volle kleurencombinaties maken het interieur van de S90en V90 af. De bagageruimte van de S90 is lekker diep en 500 liter groot en er is een skiluik. Die van de V90 is iets groter met 560 liter en door de achterbank neer te klap- pen ontstaat er een laadruimte van maar liefst 1.526 liter.AchttrapsDe door mij gereden S90 D5 (diesel) en V90 T5 (benzine) zijn uitsluitend leverbaar met een achttraps automaat (Geartronic). Een combinatie die het potentieel van beide motor subliem aanvult. De diesel is een viercilinder met een relatief geringe inhoud van 2.0 liter en heeft twee turbo’s. Dat levert een vermogen op van 173 kW/235 pk en een maximum koppel van 480 Nm (!). In de T5 ligt ook een viercilinder turbomotor, maar dan lopend op benzine. Deze levert 187 kW/254 pk en 350 Nm. Ze ontlopen el- kaar niet zoveel. De diesel scoort iets beter waar het om trekkracht gaat, terwijl de benzinemotor iets meer ver- mogen levert. De prestaties liggen ook niet ver uit elkaar. Voor de D5 noteren we een top van 240 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 7,2 seconden, terwijl de T5 goed is voor 230 km/uur en 6,8 seconden. Beide motoren beschikken over een enorme souplesse Helemaal stil is de diesel helaas niet. De benzinemotor hoor je iets beter bij fel optrekken en hoge toeren. Volvo belooft voor de diesel een gemiddeld verbruik van 1 op 20,8, waarvan in de praktijk 1 op 14,4 over blijft. De benzinemotor is dor- stiger met 1 op 10,9 (fabrieksopgave 1 op 14,7).VeiligheidToen ik de XC90 voor een test op ging halen, heb ik een half uur onderricht gehad in het bedienen van de vele vei- ligheidssystemen. Dat hoefde nu niet bij de S90 en V90. Zelf sturen moet nog wel, maar de S90/V90 beginnen toch al verdacht veel op een autonoom rijdende auto te lijken. Hier doet Volvo zijn reputatie gestand. Zoals het ook een comfortabel en veilig rijdende auto blijkt te zijn, al doen de 20-inch grote wielen wel afbreuk aan het veer- comfort. Vooral kleine oneffenheden zijn goed voelbaar en dat zou bij een luxe limousine als de S90/V90 eigenlijk niet mogen. Overigens is de besturing prima. Licht, direct en in de middenpositie niet vaag. De remmen komen zeer betrouwbaar over en houden de S90/V90 in bedwang. Net als de vele veiligheidssystemen.ConclusieHet Duitse Supertrio (Audi, BMW, Mercedes) mogen zich best wel een beetje zorgen gaan maken met de komst van de S90 en de V90. Er kleven weliswaar nog wel wat minpuntjes (motorgeluid, rijgedrag) aan beide Zweden, maar beide auto’s zien er schitterend uit, hebben een prachtig en ruim interieur en zijn ongeëvenaard waar het om veiligheidssystemen gaat. Bovendien is de prijs zeer concurrerend.Voor meer informatie of een proefrit:www.buitenweg.nlBuitenweg Hilversum, Baarn en Naarden