Page 10 - Spiegelschrift 13
P. 10
De trein maakte het ´buiten´ wonen mogelijkDe eerste forensen woonden inNu lezen we de Metro in de trein, in 1932 was er De Forens, officieel orgaan van de Algemene Bond van Forensen.Op 10 juni 1874 begon het treinverkeer door het Gooi. Daarmee ving voor de regio het nieuwe tijdvak van toerisme aan (vooral dagjesmensen uit Amsterdam) en het heerlijke buiten wonen. Gegoede Amsterdammers kochten huizen of lieten huizen bouwen in het Spiegel en het dagelijkse woon- werkverkeer per trein kon beginnen.10Nee, dat wonen klopt wel, het forensisme niet. Dat is pas een jaar of tien later op gang geko- men toen de frequentie van de treinen ver- hoogd werd, voordelige treinabonnementen werden geïntroduceerd (‘werkmanskaarten’ voor de arbeiders) en de verbinding met sta- tion Naarden-Bussum sterk verbeterd werd door de trams. In november 1883 werd de tramlijn Bussum-Huizen geopend die op station Naarden-Bussum een eigen perron kreeg (nu deels rijwielstalling). Een speciale deur in het station – bestaat nog steeds – maakte het mogelijk binnendoor van tram naar trein te lopen.Het Gooise forensisme is dus niet daadwerke- lijk in 1874 gestart, maar omstreeks 1885. Als bewijzen het volgende: op 2 augustus 1890 heeft De Gooi- en Eemlander het over men- sen “die dagelijksch voor hun zaken naarCornelis Nagtglas Versteeg: voorvechter van dePipo de clown. rijwielstallingAmsterdam gaan.” De journalist kende het woord forens kennelijk nog niet, dat wordt in zijn krant voor het eerst gebruikt op 14 juli 1894. ‘Forens’ wordt dan toegelicht met een verklaring tussen haakjes (“menschen die niet in de stad wonen, maar er dagelijks komen om te werken”).Er ontspint zich dan in de krant een discussie via ingezonden brieven over de herkomst van het woord. Dat komt niet van het Engelse foreigner zoals sommigen beweren, maar van het Latijnse forens=buiten (vergelijk forensi- sche psychiatrie).RijwielloodsEen ander bewijs voor een op gang komend forensisme is de behoefte aan een fietsenstal- ling bij het station Naarden-Bussum. Daartoe neemt een twintigtal forensen het initiatiefWoon-werkverkeer - Geschiedenis