Page 9 - GooiZaken 30
P. 9
Autozaken: Ford FiestaDecember 20179columnVan de autojournalistHans van SunderTransformatieVolgens Roland Berger, de enige Europese speler in de top-3 van internationale strategie- en ma- nagementadviesbureaus, staat de auto- en mo- biliteitsindustrie door digitalisering, elektrisch en autonoom rijden en autodelen aan de vooravond van een radicale transformatie. Zo blijkt bijvoor- beeld uit de Automotive Disruption Radar dat bijna de helft (46 %) van de consumenten wereld- wijd geen eigen auto meer zou kopen als de robo- taxi (zelfrijdende auto op afroep) er is.En wat blijkt verder uit de analyse? Nederlanders blijken de grootste fans (59 %) van autonoom rij- den en iets minder gecharmeerd van deelauto’s (54 %). Van de onderzochte landen (naast ons land zijn dat de VS, Singapore, China, Japan, Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, India, Zuid-Korea) is ons land ook het beste voorbereid op die trans- formatie. In ons land worden verhoudingsgewijs veel elektrische auto’s verkocht, is er een goede infrastructuur van oplaadpunten en een grote belangstelling voor autonoom rijden. Volgens het bureau zouden die autonoom rijdende auto’s al in 2021 op de markt kunnen komen.Bij de acceptatie van deelauto’s zien we in ons land ook een interessante ontwikkeling. Iets meer dan de helft (54 %) van alle Nederlandse auto- mobilisten is positief over het delen van auto’s, maar door de opkomst van Car2go, Greenwheels, Snappcar en Abel zou dat percentage snel kunnen gaan groeien.De automarkt nadert dus het einde van een tijd- perk. Autofabrikanten en leveranciers zullen nu al vol aan de slag moeten om in deze veranderingen mee te gaan en zo hun concurrentiepositie te be- houden. Volgens Roland Berger wordt echter het innoveren van de infrastructuur misschien wel de grootste uitdaging. In mijn vorige column over het massaal inzetten van elektrisch rijden, wees ik daar ook al op. Er moet een jnmazig netwerk van oplaadpunten komen met voldoende snelladers en het stroomnetwerk zal toekomstbestendig ge- maakt moeten worden.Dat de auto-industrie de klus aankan, daar heb ik geen twijfel over. Dat heeft deze branche in de bijna veertig jaar dat ik als autojournalist werk- zaam ben, al meer dan eens bewezen. Soms met horten en stoten (want er spelen vaak allerlei con icterende belangen), maar vaak voortvarend. Het is te hopen dat de overheden het tempo ook bij kunnen houden.Hans van Sunder AutojournalistHvS Publiciteit hvsunder@gmail.comRijden met Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Titaniumdoor Hans van SunderCompact en comfortabelMet de vervanging van de Ka door de aanzienlijk grotere Ka+, moest de Fiesta wat verder opschui- ven in het B-segment. Hij moest groeien, maar niet teveel, want dan zou hij weer een te grote concurrent van de Focus worden. Dus bedacht Ford een slimme oplossing. De nieuwe Fiesta groeide elf centimeter, maar is bovenal hoger in de markt gezet, met meer opties om hem luxueus aan te kleden.Zo kunnen potentiële klanten bijvoorbeeld kiezen voor sportief (ST-Line en later ook de ST met een 147 kW/200 pk sterke driecilinder) of super-de-luxe Vignale (primeur).Ford zal de reputatie van de Fiesta niet snel te grabbel gooien, want hij is al 40 jaar een begrip in het B-segment. Maar ‘up-market’ gaan is ook risicovol, want hierdoor is de Fiesta geen prijspakker. Hij kost minimaal 15.745 euro (3-deurs 1.1 Trend). Voor een vijfdeurs geldt een meer- prijs van 500 euro. Ik heb gereden met de vijfdeurs Fiesta 1.0 EcoBoost Titanium en die kost bijna 20 mille (19.545 euro). Prijs geteste uitvoering 23.795 euro.OpgerektIn vergelijking met zijn voorganger is de nieuwe Fiesta elf centimeter langer geworden. Hij is met name aan de achterzijde opgerekt, want de wielbasis is nagenoeg iden- tiek (2,489 meter oud, 2,493 meter nieuw). En ook het uiterlijk zelf is niet spectaculair gewijzigd. De overeen- komsten met het vorige model zijn legio. Door de (Aston Martin) grille, nu met lamellen, lijkt de Fiesta meer op de Focus. Aan de achterzijde is de nieuwe van de oude Fiesta te onderscheiden door de compleet andere en smallere achterlichten.PrachtigHet interieur van ‘mijn’ Titanium ziet er prachtig uit en tilt de Fiesta ver boven de middelmaat uit. Net als bij Merce- des is het kleurenaanraakscherm als een soort tablet op het dashboard gemonteerd (Navigation Pack tijdelijke meerprijs 900 euro). Het dashboard ziet er ook veel aan- trekkelijker en rustiger uit, want de hele rist aan bedie- ningsknoppen is tot een minimum beperkt. Dus ook ergo- nomisch is de Fiesta veel beter geworden.Door die elf centimeter extra lengte word je een beetje op het verkeerde been gezet. Je denkt (of hoopt) dat er daardoor meer binnenruimte is, maar de wielbasis is mar- ginaal toegenomen en op de achterbank is de leefruimte net zo krap als voorheen. Willen volwassenen achterin kunnen zitten, dan mogen de voorstoelen niet helemaal in de achterste stand staan. Overigens is de ruimte voorin wel lekker royaal. De laadruimte is wel iets gegroeid, maar ook niet spectaculair. Was het vroeger 290-974 liter, nu is dat 292-1.093 liter.Er heerst een serene rust in de nieuwe Fiesta. Motor- en bandengeluid en windgeruis komt nauwelijks binnen. De stoelen zitten lekker en bieden goede steun, het comfort staat op een voor dit segment ongekend hoog niveau enzaken als deurbeschermers, automatisch parkeersysteem en een panoramisch schuifdak doen er nog een schepje bovenop.PrijswinnendDe 1.0-liter EcoBoost is een prijswinnende benzinemotor (‘Engine of the Year). De 74 kW/100 pk sterke 1.0 Eco- Boost is voorbehouden aan de door mij gereden Titanium en de super-de-luxe Vignale. Naast dat vermogen levert deze driecilinder een maximum koppel van 170 Nm en dat al vanaf 1.500 tot 4.000 toeren. Eigenlijk hoor je de motor zijn specifieke driecilindergeluid eigenlijk alleen bij optrekken maken. Hij is voor zo’n motortje heerlijk soepel, dus je hoeft niet heel veel te schakelen, al doet de zesbak dat uitstekend. Met een topsnelheid van 183 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 10,5 seconden is deze Fiesta een vlotte auto. En zuinig ook. Dat 1 op 23,3 (fabrieksopgave) ver buiten bereik zou blijven, lag in de lijn der verwachtingen, maar 1 op 19,1 is heel mooi.KlasseDe Fiesta staat bekend als een van de fijnst rijdende auto’s in zijn klasse. Voor Ford overigens geen reden om niet nog eens kritisch naar onderstel te kijken en Electronic Torque Vectoring Control te monteren. Met dit systeem worden in een bocht de wielen aan de binnenkant iets afgeremd en dat levert meer grip op. Resultaat is een fantastisch rijdende auto. Het weggedrag is nog communicatiever ge- worden, maar het comfort niet verminderd. Tevens stuurt de Fiesta scherp en duidelijk, ook in de middenpositie. In het B-segment is de Fiesta wat rijeigenschappen betreft een topper. Ook remt hij uitstekend en heeft de Titanium standaard een uitgebreide veiligheidsuitrusting. In totaal is de Fiesta leverbaar met maar liefst 15 verschillende rij- hulpsystemen.ConclusieFord heeft het feestvarken Fiesta (40 jaar!) een zeer waar- dige opvolger gegeven. Die behoort zeker waar het om de rijeigenschappen gaat tot de absolute top in zijn klasse. Dat geldt dan helaas niet voor de binnenruimte. De Fiesta mag dan meer dan een decimeter gegroeid zijn, de wiel- basis bleef op een paar millimeter gelijk, en dit betekent beperkte ruimte achterin. Daar staat dan weer baanbre- kende veiligheidsuitrusting tegenover, maar dan moet je wel de duurdere versies kiezen en hij is, in vergelijking met zijn concurrenten, toch al niet echt scherp geprijsd. Maar je hebt voor het geld wel een auto die je heel veel rijplezier en comfort biedt.