Page 11 - GooiZaken 30
P. 11
VW Arteon Business R 2.0 TDIDecember 201711Rijden met Volkswagen Arteon Business R 2.0 TDIVer jnd vlaggenschipMet de Arteon heeft Volkswagen een schitterende opvolger van de Passat CC, later simpelweg CC genoemd. Het is een elegante Gran Turismo (GT). Vier portieren, plus een grote achterklep en atletisch gebouwd. Met deze auto kun je als leaserijder de blits maken.Niets mis meeEr is niets mis met de 2.0 TDI in de Arteon. Die levert met 110 kW/150 pk en een koppel van 340 Nm tussen de 1.750 en 3.000 toeren prima presta- ties. Dat vertaalt zich in een topsnel- heid van 220 km/uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur in 9,1 seconden. De 2.0 TDI beschikt over veel souplesse, doet zijn werk in betrekkelijk stilte en is ook niet echt een grote drinker met een gemiddeld getest verbruik van 1 op 17,6 (officieel 1 op 22,7). Daarbij is de 7-traps DSG-bak een subliem werkende transmis- sie die ook handmatig is te bedienen.Semi autonoomDe nieuwe Arteon is voorzien van de al- lernieuwste assistentie- en comfortsy- stemen. Eentje verdiend extra aandacht en dat is de nieuwste generatie Adaptive Cruise Control (ACC). Die werkt prefect, zelfs in de stad en maakt van de Arteon een bijna semi autonoom rijdende auto. Een auto ook die mede dankzij de langere wielbasis heel comfortabel rijdt. Van on- effenheden in de weg weinig last heeft, maar toch ook een sportieve rijstijl toe- laat. De besturing is scherp en heeft ook in de middenpositie gevoel, de Arteon is licht onderstuurd maar dat is simpel te corrigeren en beschikt over een stel be- trouwbaar aanvoelende en goed doseer- bare remmen.Ook het vermelden waard is de dynami- sche bochtenverlichting die, omdat hij in combinatie met navigatiesysteem werkt,de verlichting in de bochten al aanpast voordat de auto de bocht daadwerkelijk wordt ingestuurd. En wat te denken van het systeem dat in het geval de bestuur- der onwel wordt het Emergency Assist niet alleen laat afremmen, maar de auto automatisch ook naar de meest rechtse rijstrook stuurt, als het verkeer dat toelaat.ConclusieVoor een echt GT-gevoel moet de Arteon een krachtige motor hebben, krachtiger dan de door mij gereden 2.0 TDI. Laat on- verlet dat het wel een schitterende, com- fortabele en zeer goed rijdende limousine is, waarmee je (als zakenman) zeer repre- sentatief voor de dag kan komen. Kortom: de nieuwe Arteon is auto met heel veel kwaliteiten en klasse. Of dat voldoende is om Audi-, BMW- en Mercedes-klanten over de streep te trekken, is afwachten. Er is ook nog zoiets als status en imago.Voor verdere info en een proefritPon Dealer Naarden. Energiestraat 40, Naarden. www.pondealer.nlDe nieuwe Arteon is net boven de Pas- sat gepositioneerd, ook in prijs. De Passat kost minimaal 33.690. De Arteon is ruim zes mille duurder (vanaf 39.950 euro). De door mij gereden Arteon 2.0 TDI (110 kW/150 pk) Business R kost 49.390 euro (all-in). Prijs geteste uitvoering: 58.657 euro.Royaal ruimDe Arteon is een half maatje groter en dat scheelt een slok op een borrel. Achterin is hij namelijk opvallend ruim, voor- en ach- terin. En ondanks de aflopende daklijn heb ik achterin voldoende hoofdruimte. Die riante ruimte verhoogt het comfort aanzienlijk. Je zit heerlijk ontspannen in de veel steun gevende stoelen en ook opde achterbank is het goed toeven. Met 563 tot 1.557 liter is de laadruimte riant en dankzij de eerder genoemde achter- klep goed bereikbaar.De Arteon is Volkswagens nieuwe vlag- genschip en dat wordt ook duidelijk zichtbaar in het kwalitatief uitstekend af- gewerkte interieur met fraaie materialen, kleine toleranties en alle luxe.De nieuwe Volkswagen Arteon.Boek een proefrit en ontdek ‘m zelf.Premium design - Digitaal instrumentenpaneel - Verrassend veel bagageruimtePon Dealer NaardenEnergiestraat 40, 1411 AT Naarden. T 035 - 699 81 00pondealer.nlBrandstofverbruik Ø 4,4 - 7,3 L/100 km (1L op 22,7 - 13,6 km), CO2-uitstoot: 114 - 164 g/km.