Page 9 - GooiZaken 28
P. 9
Autozaken: Opel Ampera-eSeptember 20179columnVan de autojournalistHans van SunderLeasefietsHet is misschien wel een metafoor voor hoe de mobiliteitsbehoefte van  eetowners en lea- serijders is aan het of gaat veranderen, maar toen Friesland Lease vijf jaar geleden met het plan voor de lease ets kwam, zag je menig ex- pert de wenkbrauwen fronsen. De start was ook moeizaam, maar nu loopt de lease ets als een trein. Dit jaar denkt Friesland Lease 7.000 nieuwe contracten af te sluiten. De  ets, vaak elektrisch, wordt dan ook gezien als een goed alternatief voor de (tweede) auto of het open- baar vervoer.De vraagt rijst hoe lang het klassieke concept van de leaseauto nog blijft bestaan. Dat de werknemers met een buitenfunctie bijna auto- matisch een auto van de zaak krijgt? Natuurlijk, er zal altijd een groep mensen zijn die niet an- ders wil of kan. Maar wat heb je er als bedrijf aan dat de leaseauto de hele dag voor de deur blijft staan. Is het niet handig om de auto van de zaak te delen of om werknemers een mo- biliteitsbudget te geven, zodat ze zelf kunnen kiezen uit de vorm van vervoer. De bus, de trein, de  ets, of toch de auto? Een mobiliteitsbudget kan ook zeker kostenbesparend werken. En het is een stuk duurzamer.Niet zo gek dus dat Greenwheels, aanbieder van 1.700 deelauto’s in ons land, zich nu ook op de zakelijke markt gaat richten. Ook autoverhuur- bedrijf Sixt heeft met Fastlane een on-demand autoverhuurdienst in het leven geroepen, dat voor bedrijven ook interessant kan zijn, zeker als je de auto in de toekomst niet meer op aan- gewezen plekken moet inleveren, maar overal in de stad achter kunt laten. En dat carsharing- bedrijf Car2Go, onderdeel van Daimler AG, in Amsterdam zo’n succes is, is niet zomaar. Bij met name jongeren is het bezit van een auto niet echt een must. Ze zijn een stuk pragmati- scher dan ouderen, die vaak blijven hangen in oude gewoontes en waar verandering tot on- rust leidt.Maar hoe je het ook wendt of keert, er gaan zeker dingen veranderen. Dat autonoom rijden daar een belangrijke rol in gaat spelen, is ook zonneklaar. Dat het nog wel even gaat duren, is een derde zekerheid.Hans van Sunder AutojournalistHvS Publiciteit hvsunder@gmail.comRijden met Opel Ampera-eOplaad OpelEen ‘betaalbare’ elektrische gezinsauto met voldoende actieradius. Dat is de  loso e achter de Opel Ampera-e. Prettige bijkomstigheid voor de zakelijk rijder is dat de Ampera-e, in tegenstel- ling tot zijn voorganger, volledig elektrisch is en dus slechts 4 procent bijtelling kent.Betaalbaar is een rekbaar begrip. Opel hoopte de Ampera-e, die samen met de Chevrolet Bolt in de Che- vrolet-fabriek in Lake Orion Michigan wordt gebouwd, in ons land voor rond de 30.000 euro aan te kunnen bieden. Dat is niet gelukt en dat is ene understate- ment. Je moet zelfs meer dan 40.000 euro neertellen. Om exact te zijn 40.995 euro. De Launch Edition kost 44.995 euro. Die is dit (na)jaar nog te leveren. Voor de andere versie moet tot volgend jaar gewacht worden.RuimtewagenDe nieuwe Ampera-e is een totaal andere auto dan zijn voorganger. Dat was een zeer aerodynamische coupé. De Ampera-e is een MPV-achtige, maar wel met een dynamisch design. Zo loopt de daklijn naar achteren toe iets af. Wat afmetingen betreft past de Ampera-e (4,16 meter) exact tussen de Corsa (4,02 meter) en de Meriva (4,30 meter). Het is dus een vrij compacte auto.GezinsautoEen eerste indruk is voor mij altijd van groot belang. Toen ik dus voor het eerst in de nieuwe Opel Ampera-e ging zitten, viel mij direct iets op. Dit is geen Opel- stoel. De rugleuning is aan de smalle kant en de wan- gen vrij hard. Ze bieden overigens wel goede steun en zijn prima verstelbaar. Ook zit je lekker hoog en hebt dus een goed zicht rondom.De Ampera-e heeft de looks van een ruimtewagen, maar hij blijft natuurlijk maar 4,16 meter lang en dus vrij compact. Toch is hij als gezinsauto prima geschikt, omdat het accupakket in de bodem is ondergebracht en dus geen negatief effect heeft op de binnenruimte. Op de achterbank is zelfs opvallend veel ruimte, zeker als de voorstoelen niet in de achterste stand staan. Maar het interieur is wel aan de smalle kant. Zo ookde laadruimte, die met 381 tot 1.274 liter echter niet klein is.De afwerking van het interieur is minder dan wevan een Opel gewend zijn. Er is vrij veel hard plastic gebruikt en de strip die onder- en bovenkant van het dashboard van elkaar scheidt, lijkt op materiaal dat ook voor een campingtafeltje wordt gebruikt. De Ampera- e heeft uitsluitend digitale meters en natuurlijk een kleurenscherm voor het infotainmentsysteem. Vreemd genoeg is een navigatiesysteem niet standaard en zelfs niet leverbaar. Alleen met behulp van een smart- phone kun je naar je bestemming navigeren.OntspannenOpel belooft een rijbereik van 520 kilometer, maar die is in het laboratorium tot stand gekomen. Wat zou daar in de praktijk van overblijven? Geen 520 kilometer in ieder geval, maar wel een geruststellende 350 tot 380 kilometer. Dan stapt je lekker ontspannen achter het stuur, ook al was het 60 kWh (!) batterijpakket na 14 uur gewoon aan het stopcontact nog niet vol. Overigens kun je zelf invloed uitoefenen op het rijbe- reik. Zo is er een spaarstand (L) op de automaat. Die werkt zo goed dat je bijna niet meer hoeft te remmen. Daarnaast kun je met een hendel aan de stuurkolom ook goed gedoseerd afremmen op de elektromotor. Die functie heb ik heel veel en naar volle tevredenheid gebruikt..De elektromotor levert maar liefst 150 kW/204 pken 360 Nm. Het mooie van elektrische aandrijving is dat je dat koppel al direct tot je beschikking hebt. Ook een transmissie ontbreekt. Ondanks dat de Ampera-e door het 430 kilo zware accupakket bijna 1.700 (!) kilo weegt, is hij zeer vlot. In slechts 7,3 seconden sprint hij van 0 naar 100 km/uur en de topsnelheid is elektro- nisch begrensd op 150 km/uur.ZwaarDe Ampera-e is door zijn grote accupakket een behoorlijk zware auto en dat voel je. Vooral in snelle bochten. Maar omdat het accupakket in de bodem is gemonteerd, ligt het zwaartepunt wel vrij laag. Van overhellen is nauwelijks sprake, maar deze elektrische Opel is wel behoorlijk onderstuurd. Bij de afstelling van het onderstel is een goede balans gevonden tussen comfort en een goede wegligging. De remmen kun je flink sparen door extra op de motor (op twee manie- ren) af te remmen. Met de remmen is weinig mis, net als met de veiligheidsuitrusting van de Launch Edition. De Ampera-e staat op zelfdichtende (!) banden.ConclusieDe Opel Ampera-e is een praktische gezinswagen en door de lage bijtelling (4%) voor leaserijders interes- sant. Dat zal ook wel de grootste doelgroep worden. Voor particulieren zal de forse prijs een obstakel kun- nen zijn. Maar het milieu (zeker in de stad) is gediend bij een emissieloze auto en je hoeft je niet (al teveel) zorgen te maken over de actieradius. Los van de veel duurdere Tesla is de Ampera-e de enige auto met ruim voldoende rijbereik.door Hans van Sunder


































































































   7   8   9   10   11