Page 7 - GooiZaken 28
P. 7
Interview Jochem AlbrechtSeptember 20177columnAls het niet opvalt,dan verkoopt het nietBest of both worldsBUSSUM - In het voorjaar hing een groot aantal lantaarnpalen en bushokjes vol met reclameposters van Reclamebureau Holland. Ook in GooiZaken en lokale media met specials voor ondernemers word er uitbundig geadverteerd.Niemand uit dit postcodegebied kan het beeld en de boodschap van Jochem Al- brecht en zijn bureau gemist hebben: ‘Als het niet opvalt, dan verkoopt het niet’. Maar hoe is het nu? Wat heeft het opge- leverd? We spreken Jochem op zijn kantoor in Bussum.We zien de reclameposter nog levens- groot aan de gevel van je kantoor han- gen, je blijft dus nog even opvallen?‘’Jazeker, we gaan nog even door. Het beeld is inmiddels bekend bij veel men- sen.Nuhethieraandegevelhangtweet men ook meteen waar we zitten. Naast de kracht van de herhaalde boodschap na- tuurlijk’’, aldus Jochem.Maar is dat dan de heilige graal: zicht- baarheid. Of komt er ook nog iets an- ders bij kijken?‘’In beeld zijn is natuurlijk van belang om gezien te kunnen worden, een beeld sla jemakkelijk op in je brein en leidt tot herken- ning. Maar het gaat daarnaast natuurlijk ook om andere dingen. Wat is je bood- schap, je belofte, je gezicht, en hoe wek je interesse en vertrouwen.’’ Jochem gaat door: ‘’Waar komt dat eigenlijk vandaan, het gevoel dat we iemand, een organisatie of een merk sympathiek vinden. Waardoor we ervoor kiezen om een korte of een lan- ge relatie aan te gaan. Om zaken te doen. Om elkaar te volgen en/of fan van elkaar te zijn. Om erover te praten met de men- sen om ons heen. Wat is dat?’’Datzijniniedergevalbestwatvragen, heb jij daarop het antwoord?‘’ Nou, we zijn nog niet klaar. Want als je weet wát het dan is, hoe laat je dát dan zien of merken. Hoe geef je het vorm, beeld, woorden, lading. Hoe verleid je het publiek tot een eerste kennismaking of een herhaalbezoek of -aankoop, bijvoor- beeld?’’‘’Het zijn van die vragen waar wij hier da-gelijks mee werken. Het antwoord op deze vragen leidt als het goed is tot aandacht. Da’s meer dan opvallen. Pas dan maak je kans op contact.’’Hoe gaat dit in z’n werk? Hoe pakken jullie zoiets aan?‘’Dat is eigenlijk het mooiste van ons werk, we gaan een dialoog aan met onze opdrachtgever. Het zijn allemaal vragen die we samen met onze opdrachtgevers willen beantwoorden. En dat vraagt om vragen stellen, heel goed luisteren, kij- ken, opletten, doorvragen. We willen onze opdrachtgever heel goed leren ken- nen, evenals z’n wensen, ambities, ach- tergrond, herkomst, geschiedenis. Weten waarom iemand doet wat ie doet, en hoe dat was op de eerste dag dat het allemaal begon. Het vraagt om creativiteit, talent en inventiviteit. Om slimme en gekke ideeën. En om passie: gek zijn op wat je doet en mag doen. Zo gek, dat je het van de daken wil schreeuwen.’’Of in alle lantaarnpalen wil hangen? Bijvoorbeeld!‘’Het is steeds weer een feest als we samen met onze opdrachtgever op zoek gaan naar de magie van z’n bedrijf, merk, product of dienst. En als we dat ene, misschien zelfs wel heel kleine dingetje vinden dat alles verandert.’’En dat soms niet eerder belicht is?‘’Dat komt regelmatig voor. Samen met ons team bouwen we daar vervolgens iets mooisomheen;eencampagne,eenweb- site, huisstijl, brochure, magazine, verpak- king, soms zelfs een heel interieuradvies en -concept. Als het maar mooi mag zijn, met betekenis en impact. Het liefst een onsje meer. Dat is mooi.’’Of het ons nieuwe klanten heeft opge- leverd?‘’Wat denk je zelf?’’


































































































   5   6   7   8   9