Page 5 - GooiZaken 28
P. 5
September 20175Dromen waarmaken op het groen van de goyerHILVERSUM - Jecko wil later boer worden. Of toch bouwvakker. Of toch boer? Hij zou zo graag eens op een tractor rijden, maar ook zo graag een helm opzetten en over de bouwplaats lopen.Dream4Kids gaf Jecko de dag van zijn le- ven. Maar niet zomaar een dag, een echte droomdag! Dream4Kids organiseert unie- ke belevingen voor kinderen die een ern- stig traumatische ervaring hebben gehad, denk aan een rouwtrauma, mishandeling of seksueel misbruik. Wist u dat gemid- deld één kind per klas mishandeld wordt? Getraumatiseerde kinderen wonen overal, ook bij u in ‘t Gooi.Zo ook Jecko. Hij is 6 jaar oud, geboren in Iran en heeft al veel meegemaakt in zijn korte leventje. Jecko, zijn moeder en broertje zijn uit Istanbul gevlucht voor zijn vader. Met z’n drieën woonden ze bin-nen de extra beveiligde afdeling van een vrouwenopvang. Omdat moeder zich niet hield aan de veiligheidsafspraken werden de kinderen ondergebracht in pleeggezin- nen. Wegens omstandigheden hebben de jongens verschillende pleeggezinnen gehad, leven ze nu gescheiden van elkaar in een stabiele situatie en krijgen ze trau- maverwerkingstherapie. Vanuit deze situ- atie kunnen ze weer vooruitkijken naar de toekomst. Jecko verdient een nieuwe start! Dream4Kids zorgt ervoor dat hij het stralende middelpunt is van zijn eigen dro- men en dat hij weer de moed en energie heeft om in dromen te geloven. En dat is gelukt met zijn droomdag.Jecko werd met een enorm grote, rode tractor met zwaailichten verrast en uit zijn klas gehaald. Met grote ogen keken zijn klasgenootjes hem na. Boer Jan hielp hem zijn echte overall met rode zakdoek aante trekken. Dit allemaal samen met zijn broertje, die gezellig mee mocht op zijn droomdag. Op een echte kaasboerderij gaf Jecko de es aan kleine kal es en mocht hij zelfs een pasgeboren kal e een naam geven. Dat werd geheel in stijl: Jeckolien 1.Tijdens de lunch met Jecko’s lievelingseten kwam onverwacht een echte bouwvakker aangelopen. Hij had bouwmaterialen, ex- tra kleding en een helm bij zich. De bouw- vakker zocht een stoere, sterke jongen, want hij kon wel wat hulp gebruiken om huizen in de buurt af te metselen. In een grote gele bouwbus van Heijmans vertrok- ken ze naar de bouwplaats en mochten de broertjes helpen metselen aan een écht huis, dat is toch even wat anders dan lego in de woonkamer!Het intens stralende snoetje aan het ein- de van de dag sprak boekdelen. Maar ookhet lange termijne ect van de droomdag van Jecko is zeer groot. Jecko weet weer dat er mensen zijn die hij kan vertrouwen en weet weer dat de toekomst voor hem openligt. Hij wordt bouwvakker en doet daardoor beter zijn best op school.De Radboud Universiteit van Nijmegen doet momenteel wetenschappelijk onder- zoek naar het e ect van de droomdagen van Dream4Kids. De tussentijdse resulta- ten laten zien dat de droomdagen daad- werkelijk helpen bij het verwerken van traumatische ervaringen. Zo voelt 58% van de droomkinderen zich na de droom- dag beter thuis en functioneert 42% van de kinderen beter op school ten opzichte van vóór de droomdag. Ruim 75% van de ouders merken dat hun kind baat heeft ge- had bij deze ervaring, zoals een verbete- ring van de stemming en het zelfvertrou- wen van het kind.HILVERSUM - Van 6 tot en met 13 september staat Hilversum Mediastad in het teken van Dutch Media Week, een evenement waarbij media in al haar facetten centraal staan. De week omvat ontmoetingen, kennis- sessies, experimenten en innovaties.Verspreid over vele locaties vinden lezin- gen, prijsuitreikingen, netwerkbijeenkom- sten, congressen, debatten en festivitei- ten plaats. Daarbij is speciale aandacht voor experimenten, vernieuwing en cross- overs. De onderdelen variëren van een Retail & Media Event en de Mobile Movie Days tot Online Video Innovaties en Big Data. Het volledige programma staat op www.dutchmediaweek.nlPlacet o be‘’Dutch Media Week is ‘the place to be’ voor wie bij wil blijven in het wisselende me- dialandschap in al zijn technische vormen, innovaties, invloed en educatieve kwali- teiten’’, zegt Herman Dummer, organisa- tor en initiatiefnemer van het evenement. ,,Het is een podium voor aanstormend en bestaand talent en dé graadmeter voor toepassingen van technische ontwikkelin- gen op het gebied van media.”MAAK EEN KINDERDROOM WAAR, DOE MEE MET HET KIWANIS BUSINESS GOLFTOERNOOIOm droomdagen mogelijk te maken is Dream4Kids a ankelijk van donaties van particu- lieren en bedrijven. Er zijn sponsoren, zoals Heijmans en Kiwanis Hilversum-Baarn, die op verschillende manieren hun steentje bijdragen.Zo organiseert Kiwanis Hilversum-Baarn op maandag 23 oktober een Business Golf- toernooi op de Goyer. Via dit mooie evenement bieden zij bedrijven de gelegenheid om met relaties een sportieve middag inclusief catering en diner te beleven, getraumati- seerde kinderen te helpen en hun netwerk te verbreden. De opbrengst gaat volledig naar Dream4Kids.Meer informatie en Inschrijven (kan tot 15 oktober) via www.kiwanis.nl/hilversum-baarnInspiratie, innovatie en educatie tijdens Dutch Media WeekOntdek de kracht van de mediaDutch Media Week is bedoeld voor pro- fessionals, bedrijven en consumenten. ,,Voor het grote publiek zijn er bijvoor- beeld de Open Studio Dagen op 9 en 10 september. Ook Dudok in Concert, waar- mee de week op 6 september groots wordt geopend, is een publieksevene- ment. ‘’Het Hilversumse Raadhuis vormt hiervoor net als vorig jaar het decor van diverse optredens in de middag tijdens het Open Podium en ‘s avonds gedurende het concert.Tijdens het concert gebruikt beeldma- ker en DJ Ruud de Wild het Hilversumse Raadhuis als canvas; er worden beelden geprojecteerd waardoor hij een kunstzin- nige laag zal aanbrengen’’, aldus Dummer. Dudok in Concert wordt live uitgezonden door de NOS op NPO1 om 20.33 uur.Onderzoek van adviesbureau Mercer:Liever schouderklopje dan auto van de zaakGOOI - Nederlandse medewerkers ontvangen liever een schouderklopje van hun baas (38 %) dan een auto van de zaak (11 %) als het gaat om belonin- gen. Toch staat een goed basissalaris met stip bovenaan als meest belang- rijke beloning voor de medewerkers. Dat blijkt uit onderzoek van adviesbu- reau Mercer.vergoeding, terwijl maar een kwart van de 46- tot 65-jarigen dat belangrijk vindt.Zij hebben liever een premievrije pensi- oenregeling (33 %).In het onderzoek werd de deelnemers ook gevraagd hoe hun ideale functie eruit ziet. Zo vindt meer dan de helft (54 %) het belangrijk om zichzelf te kunnen blijven ontwikkelen, bijvoorbeeld door het volgen van een opleiding (43 procent) of intern te rouleren naar een andere afdeling (22 %). Bartjan Willenborg, Marketing Leader bij Mercer: “Werkgevers staan dagelijks voor de uitdaging om het juiste talent te vin- den, maar ook om ze te behouden.” Uit hetonderzoek blijkt dat werknemers vooral veel behoefte hebben aan keuzevrijheid, variërend van het aantal verantwoorde- lijkheden binnen hun functie tot hoe ze beloond worden. “Luister als werkgever niet alleen naar deze ideeën, maar durf die ook om te zetten in concrete acties. Uitein- delijk zorgt dat ervoor dat je werknemers aan je bindt.” Ook blijkt uit het onderzoek dat 37 procent van de 18- tot 30-jarigen behoefte heeft aan een goede reiskosten-