Page 11 - GooiZaken 28
P. 11
Dossier: ICTSeptember 201711Waarom iedere ondernemer vandaag de dag een website nodig heeftTweede IT-om-scholings-trajectin novemberHILVERSUM - Na het succes van het eerste cohort Software Enginee- ring Media, zal in november voor de tweede keer een variant van Make IT Work op het Media Park starten.Tijdens dit omscholingstraject worden hoogopgeleide talenten zonder IT-ach- tergrond in elf maanden omgeschoold tot software engineer. Make IT Work is een initiatief van de Hogeschool van Amster- dam (HvA) en heeft in een jaar al ruim 100 professionals aan een uitdagende baan en doorgroeimogelijkheden in de ICT ge- holpen. Voor de speciale variant voor de media-industrie werkt Hogeschool van Amsterdam samen met Hilversum Media Campus en IT-specialist MyBit.BehoefteSteeds meer mediaproducten worden IT- producten en daarmee neemt de vraag naar IT-vaardigheden en IT-professionals in de media-industrie fors toe. Veel mediabe- drijven zitten met lastig te vervullen vaca- tures. Daarom zijn Hogeschool van Amster- dam, Hilversum Media Campus en MyBit het omscholingstraject Make IT Work voor de media-industrie begonnen. Hier worden hoogopgeleide talenten zonder specifieke IT-achtergrondomgeschooldnaareensoft- ware engineer functie op hbo-niveau.HvA startte in september 2015 het eerste cohort van Make IT Work. In april 2017 werd voor het eerst de omscholingsrichting Soft- ware Engineering Media gestart op het Me- dia Park, met 14 deelnemers. In de eerste vijf maanden van het traject worden cursis- ten opgeleid door de HvA. Hilversum Media Campus en IT-specialist MyBit zorgen dat er extra kennis en skills worden aangereikt die IT’ers in de media nodig hebben. Daarna gaan de cursisten zes maanden aan de slag bij een van de bij het project aangesloten werkgevers.Wethouder Wimar Jaeger van de gemeente Hilversum is erg over het initiatief te spre- ken: “Het is top dat dit initiatief nu voor de tweede keer kan plaatsvinden. Het blijkt dat er nog steeds veel vraag is naar ICT- professionals. Dit probleem is niet zomaar opgelost. Het is belangrijk dat we blijven zorgen voor meer ICT-professionals in deze regio.”NovemberHet volgende cohort traject gaat dit najaar van start op het Media Park. Geïnteres- seerden kunnen zich tot 22 september aanmelden voor het omscholingstraject via een online selectietool. Ook voor bedrijven is het nog mogelijk om deel te nemen aan het omscholingstraject. Zij ontmoeten de potentiële kandidaten tijdens een werkge- versmarkt op 5 oktober. Bovendien wordt er tijdens de Dutch Media Week een infor- matiebijeenkomst georganiseerd waar be- drijven geïnformeerd worden over het pro- gramma en de manieren om deel te nemen.InformatieMeer informatie over Make IT Work is te vinden op de website van de HvA of op www.IT-omscholingGOOI - Onlangs is uit onderzoek gebleken dat maar liefst een kwart van de MKB’ers en ZZP’ers op dit moment nog geen website heeft. Hierdoor wordt een groot aantal kansen gemist.te geven, nog voordat zij telefonisch con- tact opnemen. Zo zijn potentiële klanten veel sneller op de hoogte van de manier waarop u werkt, welke levertijd zij kunnen verwachten en wat de kosten zullen zijn. Dit bespaart u als ondernemer ontzettend veel tijd, omdat er niet langer telefonische hulp nodig is om te kijken of dit een goede match is voor deze potentiële klant.Groeiende trendOndanks het feit dat een kwart van de MKB’ers en ZZP’ers aangeeft nog geen website te hebben, is er nog steeds een groeiende lijn te zien in het aantal websites dat binnen deze sector op het internet te vinden is. Dit heeft vooral te maken met de kosten die ieder jaar lager worden dankzij nieuwe initiatieven. Zo kunnen ondernemers bijvoorbeeld via Ondernemerswebsites.nl vanaf 9 euro per maand en eenmalige opstartkosten van 265 euro een eigen website laten maken, die perfect aansluit bij de huisstijl van het bedrijf.Dankzij initiatieven zoals Ondernemers- websites.nl zullen we de komende ja- ren dan ook zeker een snellere groei in het aantal MKB’ers en ZZP’ers met een website zien. En dat is nodig, want de Nederlandse consumenten en bedrijven zitten hard te wachten op een volledig aanbod van alle producten en diensten die zij bij Nederlandse bedrijven kunnen afnemen.Vandaag de dag is maar liefst 85 procent van de Nederlanders gedurende de dag bezig op internet. Zij zoeken diensten en producten die zij vaak op dat moment al willen afnemen, en daarmee is een web- site een ideaal middel om meer klanten aan te trekken.Vrijwel iedere MKB’er en ZZP’er is onge- twijfeld een keer benaderd door een be- drijf dat de website goed kon opzetten. Vaak worden deze aanbiedingen afgewe- zen, omdat er niet altijd voldoende zeker- heid is of het laten ontwikkelen van een website een positief rendement met zich meebrengt. Met de komst van goedkopere websites, die volledig worden verzorgd, is het vandaag de dag gelukkig erg eenvou- dig om te zorgen dat de website inderdaad een positief rendement oplevert.VisitekaartjeWat doe u op het moment dat u een goede boekhouder nodig hebt? Ongeveer 10 jaar geleden werd de lade met visitekaartjes geopend en werd er net zo lang gezocht tot er een visitekaartje van de boekhouder tevoorschijn kwam. Dankzij de handige contactinformatieophetvisitekaartjekon men direct telefonisch contact opnemen, vragen stellen en een eerste afspraak ma- ken. Vandaag de dag gaat dat anders.In plaats van de lade met visitekaartjes gebruiken de meeste mensen Google. Zij voeren hier een zoekterm in zoals ‘Boek- houder Rotterdam’ en gaan op basis van de zoekresultaten op zoek naar een goede match. En dit doet uw doelgroep, dag in dag uit, ook met zoektermen die gerela- teerd zijn aan uw diensten en producten. De visitekaartjes hebben dan ook plaats gemaakt voor websites waarin de doel- groep in één oogopslag kan uitzoeken of het bedrijf een juiste match is voor dediensten en/of producten die zij op dat moment zoeken. Het is dan ook essenti- eel om de promotie die met visitekaartjes wordt gedaan verder uit te breiden naar een online kanaal.MetenDankzij een website wordt het bijzonder eenvoudig om in kaart te brengen welke marketingcampagnes goed werken. Een advertentie in een krant of magazine in combinatie met een website is dan ook dé nieuwe manier om potentiële klanten te bereiken. Door de doelgroep naar een spe- cifieke pagina op de website te sturen kan exact worden uitgezocht hoe goed deze marketingcampagnes werken. Dit biedt nieuwe mogelijkheden om marketingcam- pagnes met een hoog rendement op te zetten, terwijl marketingcampagnes met een laag rendement eenvoudig geschrapt kunnen worden.Grote nationale marktMet een website kan bovendien in één keer de volledige Nederlandse doelgroep benaderd worden. Visitekaartjes beperkenzichtothetoverdrachtsmoment-alleen de mensen die u tijdens netwerkevene- menten of andere evenementen tegen- komt zullen het visitekaartje ontvangen. Maar een website is door iedereen te be- reiken, ongeacht hun locatie. En dat maakt het bijzonder eenvoudig om iedereen die interesse heeft in uw diensten en produc- ten te bereiken.Beter contactPotentiële klanten die uw producten en diensten willen afnemen lopen vaak nog met vragen rond. Deze vragen kunnen over het algemeen telefonisch beant- woord worden. Een website is een medium om deze informatie aan potentiële klantenFouten met digitale gegevensHet lekt data, dat is niet gezondGOOI - Ziekenhuizen hebben de beveiliging van medische gegevens van patiënten niet op orde. Ook specialistenpraktijken kampen met dat euvel. De Autoriteit Persoonsge- gevens laat weten, dat in het eerste kwartaal van dit jaar al 161 keer melding is gedaan van een datalek in een ziekenhuis of kliniek.Daarbij gaat het om verloren usb-sticks, gestolen laptops, foutief geadresseerde medische informatie of burgerservice- nummers, die in verkeerde handen te- rechtkomen. Voorzitter Aleid Wolfsen van de Autoriteit Persoonsgegevens zei bij Radio EenVandaag eerder, dat in het eerste kwartaal van dit jaar in totaal 2500 meldingen zijn gedaan van fouten met digitale gegevens. 600 meldingen daarvan betreffen de gezondheidszorgen 161 meldingen gaan specifiek over ziekenhuizen.Over heel 2016 waren er iets meer dan 300 datalekken in ziekenhuizen. De Pa- tiëntenfederatie NederIand is ervan ge- schrokken, dat het aantal datalekken inhet eerste kwartaal al de helft is van het aantal over het hele vorig jaar. Wolfsen zei, dat het college vanaf volgend jaar volgens Europese regels de bevoegdheid heeft ziekenhuizen te beboeten als medi- sche gegevens zoekraken. Nu kunnen al- leen waarschuwingen worden gegeven.De ziekenhuizen hebben de beveiliging van medische gegevens van patiënten niet op orde.