Page 15 - GooiZaken 28
P. 15
September 201715Van het bouwbedrijfAlex HagenMVO....een trend, salestool of eigenlijk heel normaal?Al enige tijd waren we (ik) wat sceptisch over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Na- tuurlijk moeten we het milieu minder belasten en veiligheid en kwaliteit voorop stellen. Maar tegelijk ontstaat er altijd een enorme lucratieve branche omheen die zeer slim inspringt op de ontstane behoefte.Als ik binnen ons bedrijf kijk dan valt het op dat we verschillende opleidingsplaatsen en stage- plekken bieden, dat de materialen en het mate- rieel waarmee we werken allen voldoen aan de milieukeurmerken, het personeel middels VCA aan alle mogelijke kwaliteits- en veiligheideisen voldoet en wij bijdragen leveren aan goede doe- len en sportclubs. Eigenlijk is ons bedrijf al met MVO bezig, er zit alleen weinig structuur in. Zeg maar een beetje onbewust onbekwaam MVO-en. Recent volgden wij MVO-trainingen en is er be- sloten een MVO-plan op te stellen. Voor 2017 zijn er doelstellingen aan het plan gekoppeld, zoals het terugdringen van papiergebruik, min- der onnodige zakelijke km’s rijden en aanschaf- fen van minder milieubelastende wagens. Onlangs heeft ons bedrijf met andere Gooise bedrijven het Convenant “MVO Gooise Meren” ondertekend. Hierbij slaan de gemeente Gooi- se Meren en de Gooise werkgevers de handen ineen voor een beter arbeidsmarktbeleid en ondernemersklimaat. Het doel hiervan is om mensen die op dit moment een afstand tot te ar- beidsmarkt hebben, weer mee laten doen in het arbeidsproces. Een uitstekend initiatief waar wij ons volop voor gaan inzetten.Concluderend kan men stellen dat MVO zich van hype naar trend aan het vormen is. Het blijkt een uitstekende salestool die op directe of indirecte wijze omzet oplevert. Uiteindelijk overheerst het goede gevoel dat positief bijdragen aan de maatschappij, ook als bedrijf eigenlijk heel nor- maal is.Alex Hagenwww.gooisbouwbedrijf.nl 06-54946755Opbrengsten energiebelasting het hardst gestegenGOOI - De opbrengsten van de energiebelasting zijn de laatste jaren het hardst gestegen vergele- ken met andere soorten milieubelasting. De energiebelasting heeft maar liefst 10,7 procent meer belasting opgeleverd.Deze belasting wordt onder andere verkregen op het bezit van auto’s en wordt bij bedrijven berekend over de hoeveelheid aardgas en stroom die zij verbruiken. De Nederlandse overheid is actief bezig om de CO2- uitstoot in Nederland te verlagen, waar belastingen als deze aan moeten bijdragen.Vrijwel iedere zakelijke energieverbruiker betaalt energiebelasting. Hoe hoog deze belasting is, hangt af van het aantal kubieke meters gas en kWh stroom dat een bedrijf verbruikt. De tarieven voor de energie- belasting worden ieder jaar door de Belastingdienst vastgesteld.Hoe werf je generatie Z?GOOI - Generatie Z heeft haar intrede gemaakt op de arbeidsmarkt. De generatie die continu ‘digital connected’ is, hoge ambities heeft, maar ook altijd op zoek is naar meer voldoening, feedback en verbetering. Voor deze digital natives, geboren tussen 1997 en 2010, is de huidige arbeidsmarkt erg interessant en rijk aan kansen, maar soms ook nog intimiderend.Om te overleven in het werkveld moeten ze vaardighe- den hebben die niet geautomatiseerd kunnen worden, oudere collega’s respecteren en hun behoefte aan di- recte bevrediging onderdrukken. Er zijn ook een aantal verschillen in het recruitmentproces van Generatie Z ten opzicht van andere generaties. De werving vereist dus een totaal andere aanpak. Recruitmentexpert Hays geeft tips om deze jonge mensen te werven.HR-professionals zijn ervan overtuigd dat Generatie Z de hiërarchie op de werkvloer meer door elkaar schudt dan de generaties Y en X ooit hebben gedaan. Lange- termijn loyaliteit is onder de Generatie Z schaars, omdat deze jonge professionals verschillende jobs willen heb- ben gedurende hun lange carrière. De uitdaging zit dus in het vinden van de meest effectieve manieren om ta- lent verder te helpen in hun ontwikkeling en te behou- den voor het bedrijf.’’Generatie Z is vaak op zoek naar onmiddellijke bevrediging en feedbac’’, vertelt Jill van Casteren, HR manager bij Hays Nederland. ‘’Dit kan een werkplek niet altijd bieden. Ook omdat deze generatie ervan bewust is dat ze pas op late leeftijd met pensioen gaan, willen ze dat hun werk past binnen het leven zo- als zij dat voor ogen hebben. Hierbij moeten ze rekening houden met automatisering op de werkvloer, maar ook met lagere salarisverhogingen. Dit is belangrijk bij het huren of kopen van een eigen huis.’’Hoe werf je Generatie Z?• Houd het wervingsproces snel, eerlijk en transparant Generatie Z wil snel antwoord hebben en is op zoek naar transparantie van zijn werkgever. Ze willen niet horen wat de organisatie van zichzelf vindt; zij base-ren hun mening op die van anderen in hun netwerk. Ook ouders hebben een grote invloed op hun werk- keuze.• Gebruik nieuwe manieren om ze aan te trekkenDeze generatie heeft de beste digitale vaardigheden. Organisaties kunnen daarom jonge werknemers vra- gen social media in te zetten om nieuwe talenten aan te werven. Daarnaast moeten werkgevers er klaar voor zijn om virtual reality en games in te zetten in het wervingsproces.• Balans tussen werk en privé verandertGeneratie Z heeft een andere kijk op de balans tus- sen werk en privé. Ze weten dat ze langer moeten werken en als digital natives is het gebruik van tech- nologie om te werken op afstand of om thuis te wer- ken de norm.• Zorg voor een doelDeze generatie wil begrijpen waarom een organisatie doet wat zij doet en wat zij kunnen bijdragen aan het succes. Ze willen een duidelijk doel hebben.De generaties op een rijHoe zit het ook alweer met de generaties? Hieronder alle generaties op een rij:• Baby Boomers: 1945-1960• Generatie X: 1961-1980• Generatie Y (millennials): 1980-1996 • Generatie Z: 1997-2010• Generate Alpha: na 2010


































































































   13   14   15   16   17