Page 11 - GooiZaken 22
P. 11

September 201611Grote behoefte flexibiliteit in werkGOOI - Uit het meest recente onderzoek van Regus, de wereldwijde aanbie- der van werkplekken, blijkt dat flexibiliteit een zeer belangrijke factor is voor medewerkers. Zij geven aan dat ze een baan die geen flexibiliteit biedt zelfs zouden weigeren.Jessika van Veen van Regus: ‘’Dichter bij huis werken is voor veel zakenmensen heel belangrijk.’’Jessika van Veen, Algemeen Directeur van Regus Nederland, zegt: ‘’Flexibili- teit, en met name de mogelijkheid om te kunnen werken op een locatie die dich- ter bij huis is, worden steeds belangrij- ker om moderne werknemers te helpen een balans te vinden tussen een hec- tische baan en hun fysieke en emotio- nele welzijn.’’ Bedrijven die waardevolle werknemers met de juiste vaardigheden willen aantrekken en behouden, zullen zich dan ook moeten realiseren hoe be- langrijk het is om een goede balans tus- sen werk en privé te bieden.‘’Het is verrassend om te zien hoeveel uiteenlopende voordelen zakenmensen toeschrijven aan dichter bij huis werken: van de mogelijkheid om met de fiets naar het werk te gaan tot langer slapen. Al deze voordelen leiden ook tot een groter bewustzijn en een betere gezondheid, plus meer tijd voor gezin en hobby’s.’’Bijna de helft van de medewerkers meldt dat ze langer in hun vorige baan zouden zijn gebleven als ze de mogelijk- heid zouden hebben gehad om flexibel te werken. Dit geeft aan hoe belangrijk flexibel werken is om medewerkers aan het bedrijf te binden.Bijna 40.000 zakenmensen over de hele wereld werden geïnterviewd en uit hun antwoorden bleek dat flexibel werken verrassend veel voordelen biedt. Zo voelen medewerkers die dichter bij huis werken zich uitgeruster en leven ze mo- gelijk zelfs gezonder, omdat ze minder stress ervaren door files of omdat ze naar hun werk kunnen lopen of fietsen. En misschien nog belangrijker: toegang tot locaties dichter bij huis betekent dat ze meer tijd kunnen doorbrengen met hun gezin en hun vrienden.Belangrijkste bevindingen•Flexibele werknemers hebben volgens 78 procent van de deelnemers aan het onderzoek meer vrije tijd, omdat ze zelf kunnen kiezen waar ze werken en hoe- veel werk ze doen.•Vier vijfde van de ondervraagden zegt dat flexibele werknemers werk en privé beter kunnen combineren.•69 procent van de ondervraagden geeft aan dat flexibele werknemers bewuster werken en beter kunnen inschatten of ze gezond leven.•Zakenmensen zijn van mening dat flexibele werknemers niet alleen beter uitgerust zijn omdat ze minder tijd kwijt zijn aan vermoeiend woon-werkverkeer (71%), maar dat ze daarom ook gezonder zijn (74%) en vaker naar de sportschool kunnen gaan (76%).•Belangrijker nog is dat flexibel werken wordt gezien als een manier om mede- werkers meer tijd te laten doorbrengen met hun gezin en hun vrienden (91%). Het is dan ook niet verrassend dat als medewerkers tussen twee vergelijkbare functies kunnen kiezen, 90% kiest voor de baan die de meeste flexibiliteit biedt. •59 procent gaat zelfs zo ver dat ze nee zouden zeggen tegen een baan die hele- maal geen flexibiliteit biedt.Kleding op kantoor steeds informelerEffectief omgaan met tijd loontGOOI - Voor het eerst in Nederland is er door Stichting Time Design onder- zoek gedaan naar de rol van tijd in duurzame inzetbaarheid van personeel, waarbij aandacht is besteed aan tijdsaspecten in relatie tot het vermogen om te werken. De resultaten tonen het grote belang en de positieve rol van het effectief omgaan met tijd aan.GOOI - Dag maatpakken, dassen, zwarte rokjes en pumps, hallo hippe sneakers, spijkerbroeken en vrolijke shirts. Uit internationaal onderzoek van Regus, marktleider op het gebied van flexibele werkplekken, blijkt dat kleding op kantoor steeds informeler wordt.Regus heeft een onderzoek uitgevoerd onder 40.000 werkende mensen wereld- wijd. Hieruit blijkt dat de casual jurk of broek het veel beter doet dan het zakelijke pak. Driekwart van de zakelijke profes- sionals vindt een pak met stropdas te for- meel voor de moderne werkplek.Dat het ook in Nederland steeds vrijblij- vender wordt blijkt uit het feit dat 87 pro- cent van de Nederlandse ondervraagden vindt dat een spijkerbroek geschikte werk- kleding is. We zijn daarin een stuk progres- siever dan bijvoorbeeld de Verenigde Sta- ten (73%), het Verenigd Koninkrijk (65%) en Japan (56%). Tevens vindt de helft dat T-shirts prima op het werk gedragen mo- gen worden.Thuis werken in onderbroekThuiswerkers kleden zich nog informeler. Ruim vier op de tien (43%) werkt vanuit huis weleens in zijn pyjama en twee op de tien werknemers werkt thuis zelfs alleen in een onderbroek. Chinese werknemers spannen de kroon: maar liefst een op drie (38%) geeft aan thuis in een boxer of slip te zitten tijdens het werk. De Nederlan- ders doen dit met 15 procent beduidend minder vaak. Toch geeft acht op de tien aan dat zij wel iets ‘netters’ aantrekken als zij een video-call hebben.EtiquetteGevraagd naar wat wel en niet kan op de Nederlandse werkplek, geeft 68 procentvan de ondervraagden aan dat een pak met stropdas tegenwoordig te formeel is voor kantoor. Te informeel valt ook niet in de smaak bij de Nederlandse ondervraag- den, want 90 procent vindt dat teenslip- pers echt niet kunnen en 95 procent zegt hetzelfde over trainingspakken. Sandalen mogen dan weer wel. Bijna een kwart (24%) van de ondervraagden vindt dat sandalen geaccepteerd moeten worden.Jessika van Veen, algemeen directeur Re- gus Nederland laat weten: ‘’Werkplekken en de manier waarop we ons werk doen verandert razend snel, onder meer door technologische ontwikkelen en de komst van ‘millennials’ op de arbeidsmarkt. Een nieuwe generatie die andere eisen stelt aan hun baan en vooral een plek zoeken waar ze zichzelf kunnen ontwikkelen en zichzelf kunnen zijn. Informele dresscodes passen bij deze ontwikkeling, wij kijken er niet van op. Aan de andere kant verwach- ten wij niet dat de pak en het stropdas uit het beeld verdwijnen, in sommige functies en branches blijft dit de norm.’Het mag tegenwoordig wat kleding betreft wel wat informeler op het werk, maar er zijn grenzen.In het onderzoek van de Stichting Time Design, dat beoogt het maatschappelijke instituut en de katalysator op het gebied van innovatie in de tijd en tijdbeleid te zijn, is gekeken naar de manier waarop tijdgerelateerde eigenschappen samen- hangen met indicatoren van ‘work ability’, zoals geluk, vitaliteit, eigenwaarde, werk- privé balans, burn-out, ziekte, slaapkwali- teit en zelf ingeschatte prestatie.ResultatenUit het onderzoek komt naar voren dat de volgende tijd gerelateerde eigenschappen een belangrijke en positieve rol spelen in het bevorderen van welzijn en de work ability van mensen:• een breed positief tijdsperspectief;• een relatief vroeg natuurlijk slaap-waakritme (ochtend chronotype);• goed om kunnen gaan met slaaptekort; • weinig uitstelgedrag, veel stiptheid envasthoudendheid aan taken; • de tijd als vriend zien.VitaliTIJDBovenstaande resultaten horen bij het nieuwe begrip ‘VitaliTIJD’: de omstandig- heid waarbij een persoon voor wat betreft zijn tijdeigenschappen optimaal in balans is met zichzelf en zijn omgeving en vanuit dat perspectief optimaal fit is. Dit kan voor een organisatie een positief effect heb- ben op de duurzame inzetbaarheid van personeel.Samenvattend kunnen de bevindingen van het onderzoek in de volgende formule worden weergegeven: VitaliTIJD = f (een breed positief tijdsperspectief + een rela- tief vroeg chronotype + goed om kunnen gaan met slaaptekort + weinig uitstelge- drag + veel stiptheid en vasthoudendheid + de tijd als vriend zien).Grotere werkgevers laten veel geld liggenDoor het fors gegroeide aantal sociale regelingen, laten werkge- vers veel geld liggen. Bijna de helft (44 procent) met meer dan 250 medewerkers benut niet alle wette- lijke mogelijkheden voor subsidies en sociale verzekeringspremies. Daardoor laten zij gemiddeld bijna 87.000 euro liggen.In totaal zijn er nu 104 verschillende re- gelingen waar werkgevers mogelijk aan-spraak op kunnen maken. In 2013 waren dat er nog 70. Dat concludeert risicoad- viseur en verzekeringsmakelaar Aon op basis van eigen onderzoek naar de af- drachten van sociale verzekeringspremies onder honderden organisaties met meer dan 250 werknemers.Aon keek daarbij naar vrijwel alle bestaan- de mogelijkheden en voorzieningen voor werkgevers. Het onderzoek is uitgevoerd tussen 2009 en 2015.


































































































   9   10   11   12   13