Page 10 - GooiZaken 22
P. 10

door Hans van SunderRijden met Jeep Renegade Limited DDCTBest of both worldsJeep kan natuurlijk vast blijven houden aan zijn kernwaarden en tradities. Ofwel, iedere Jeep moet vierwielaandrijving hebben en moeiteloos door mul zand en modder kunnen kruipen. Daar win je de oorlog niet mee. Ook Jeep moet met zijn tijd mee. Moet modellen aanbie- den met twee- in plaats van vierwiel- aandrijving. Simpel en alleen omdat de moderne klant daarom vraagt.Die vraagt voornamelijk om compacte SUV’s, zoals de Renegade. Die is sinds kort te leveren met een DDCT-transmis- sie met dubbele koppeling in combinatie met de 1.4-liter MultiAir benzinemotor. Natuurlijk biedt Jeep de Renegade met vierwielaandrijving aan, maar de meeste versies, waaronder deze, worden gewoon via de voorwielen aangedreven.De Jeep Renegade is in ons land te koop voor een prijs vanaf 23.290 euro.Compacte B-segment SUV’s zijn in, dus de concurrentie is grootIk ben op pad geweest met de Rene- gade 1.4 MultiAir FWD DDCT Limited. Die kost in standaarduitvoering 32.290 euro, maar door het Visibility Pack, Par- king Pack, 18-inch lichtmetalen wielen, een infotainmentsysteem met 6,5 inch kleurenaanraakscherm, Carbon metallic zwarte lak en DAB digitale radio komt er een kleine vijf mille bij.Compacte B-segment SUV’s zijn in, dus de concurrentie is groot en dat zijn niet de eerste de beste met onder andere de Renault Captur, Citroën C4 Cactus, Fiat 500X die sterk gelieerd is aan de Re- negade, de Ford EcoSport, Honda HR-V, Mazda CX-3, Opel Mokka, Peugeot 2008 en Suzuki Vitara.RechttoeZoals de Willy’s een schoolvoorbeeld is van een rechttoe rechtaan auto, zo is de Renegade dat ook. Lekker hoekig en stoer, zeker in het zwart met de zwarte wielen. De rechtopstaande chromen gril- le heeft de kenmerkende zeven sleuven en de wielkasten zijn behoorlijk uitge- bouwd. Ter bescherming is rondom een zwarte kunststof rand rond onze zwarte Renegade aangebracht. Grappig is het kruis in de achterlichten. Hetzelfde kruis dat ook de jerrycan van de Willy’s had. De 18-inch wielen staan de Renegade goed, net als de beschermplaat onder de ach- terbumper.LuxeDe Limited is van veel gemakken voor- zien en het interieur heeft dan ook een luxueuze uitstraling. De afwerking scoort een ruime voldoende. Hier merk je echt de Italiaanse invloed (de Renegade wordt in Italië bij Fiat gebouwd). De stoe- len zijn goed van formaat, ook voor gro- tere mensen, maar de rugleuning is wat vlak en biedt dus weinig steun.Ergonomisch is er weinig op de Renegade aan te merken. Net als op de binnenruimte,al is de Renegade met zijn 4,24 meter niet echt groot. Met de hoofdruimte is voor- en achterin niets mis, maar de beenruimte is achterin wel wat beperkt. Dat geldt dan weer niet voor de laadruimte die varieert van 351 tot 1.297 liter.MultiAirGeen dikke motoren, zoals Amerikanen gewend zijn, in de Renegade. De motoren zijn van Fiat en het zijn allemaal vierci- linders. De DDCT zestraps automaat is uitsluitend leverbaar op de 1.4 MultiAir benzinemotor en maakt gebruik van twee droge koppelingen die het mogelijk maken te schakelen zonder dat het vermogen naar de aangedreven wielen onderbro- ken wordt. Dat vertaalt zich in zuinige én comfortabele prestaties. De 1.4 MultiAir levert 103 kW/140 pk en een koppel van 230 Nm en dat al bij 1.750 toeren. Motor en transmissie vormen een heerlijke com- binatie. De overgangen van versnellingen zijn nauwelijks merkbaar en de motor is voldoende soepel om niet al teveel toe- ren hoeven te maken. Overigens treedt hij ook bij fel optrekken of hoge toeren niet op de voorgrond en de prestaties mogen er zijn met een topsnelheid van 181 km/ uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur in exact elf tellen. Dat de beloofde 1 op 16,9 niet gehaald zou worden, is natuurlijk geen verrassing meer. Er bleef uiteindelijk l op 13,5SolideNatuurlijk is de Renegade ook met vier- wielaandrijving te leveren en hij presteert dan prima in het terrein. Met voorwiel- aandrijving maakt deze Jeep een solide indruk. Hij voelt veilig aan, de hoekige op- bouw zorgt voor niet al teveel zijwindge- voeligheid en in bochten helt de carros- serie gelukkig weinig over. In bochten is de Renegade wel licht onderstuurd, maar dat is simpel te corrigeren door iets min- der gas te geven. Bij de afstelling van het onderstel is een goede balans gevonden tussen comfort en veilig rijgedrag. Zoals de remmen ook uitstekend functioneren.ConclusieIs een Jeep alleen een Jeep als hij vier- wielaandrijving heeft? Niet per se. Dat bewijst de Renegade. Die ziet er uit als een Jeep er uit hoort te zien. Stoer, hoe- kig. Hij voelt zich uitstekend thuis op de verharde weg. Je zit lekker hoog, de rijei- genschappen zijn prima (daar heeft Fiat aan meegeholpen), zoals er ook onder de motorkap viercilinders van dat merk te vinden zijn. Dus zoals de Amerikanen zeggen: Best of both worlds.ProefritErvaar de Jeep Renegade bij uw dealer Vireo Auto in Bussum, Amersfoort of HoutenBoek online via www.vireoauto.nl of bel: 088-2923810VOOR JEEP GAAT U NAAR VIREO AUTOKOM LANGS OF KIJK OP VIREOAUTO.NL VOOR MEER INFORMATIE.Alkmaar: Koraalstraat 3, Telefoon 088-2923816Amersfoort: Nijverheidsweg-Noord 65, Telefoon 088-2923814 Bussum: Amersfoortsestraatweg 43, Telefoon 088-2923813 Haarlem: Leidsevaart 592, Telefoon 088-2923811Houten: Ringveste 4. Telefoon 088-2923815Purmerend: Ampèrestraat 57, Telefoon 088-2923812 www.vireoauto.nlGemiddeld verbruik: 4,6 – 13,5L / 100 km (1 op 7,4 – 21,7).CO2-uitstoot: 115 – 315 gr/km.De verbruikscijfers zijn gebaseerd op de officiële Europese testmethode. Het daadwerkelijke verbruik hangt mede af van de omstandigheden en uw rijgedrag. Wij adviseren Het Nieuwe Rijden; zie ook www.hetnieuwerijden.nl, voor handige tips om zuiniger te rijden. Drukfouten voorbehouden. Kijk voor de verkoopvoorwaarden op Jeep.nl. Jeep is een gedeponeerd handelsmerk van FCA US LLC.10September 2016Autozaken: Jeep Renegade


































































































   8   9   10   11   12