Page 13 - GooiZaken 22
P. 13

September 201613GooiseNetwerk AgendaIn de Gooise Netwerk Agenda vindt u een selectie van acti- viteiten die georganiseerd worden voor en door ondernemers in Gooi en Vechtstreek. Organiseert u ook een evenement? Mail de redactie: redactie@gooizaken.nlSEPTEMBER8 Gooise netwerk BorrelThema Business & KunstLocatie: NH Hotel Naarden Aanmelden: ronald@commesso.nl of Facebook: f-Gooisenetwerkborrel 13 Entre FemmeLocatie: NH Hotel Jan Tabak Zakelijke etiquetteInfo: www.entrefemmes-gooi.nlOKTOBER3 Inloop KoffieLocatie: Business Centrum Huizen. Huizermaatweg 9-37.Info: www.gooischebusinessclub.nl 6 VestingborrelVan 17.00 - 19.00 uurLocatie: De Doelen Naarden.Info: karin@kimbusinessgifts.nl.13 Gooise Netwerk Borrel Locatie: NH Hotel Naarden Aanmelden: ronald@commesso.nl of Facebook: f-GooischenetwerkborrelNOVEMBER3 VestingborrelVan 17.00 - 19.00 uur.Locatie: De Doelen Naarden.Info: karin@kimbusinessgifts.nl7 Inloop KoffieLocatie: Business Centrum Huizen. Huizermaatweg 9-37.Info: www.gooischebusinessclub.nl 10 Gooise Netwerk Borrel Locatie: NH Hotel Naarden Aanmelden: ronald@commesso.nl of Facebook: f-Gooischenetwerkborrel50-plussers moeilijk aan werkGOOI - De vooruitzichten op een nieuwe baan voor werkloze 50-plussers zijn niet rooskleurig. De helft heeft al meer dan 100 sollicitatiebrieven gestuurd. Meer dan een kwart zelfs 200. Het levert weinig op.jaar werkloos. Om hun kansen op succes te vergroten zijn veel oudere werkzoe- kenden bereid concessies te doen. Zo zijn ze bereid om in een ander vakgebied te werken, een opleiding te volgen of zelfs onder het eigen niveau te werken.Ook minder uren werken of op flexibele basis zijn serieuze opties.Onderzoeksbureau MWM2 deed onder- zoek in opdracht van Randstad onder werkloze 50-plussers naar hoe zij den- ken over hun kansen op de arbeidsmarkt. Twee derde van de respondenten tast inhet duister en weet niet wat ze van de toekomst moeten verwachten. Slechts 22 procent is positiever en denkt binnen een jaar nieuw werk te vinden. Driekwart van de respondenten is al meer dan eenASN Bank Wereldprijs 2016GOOI - Op 23 september sluit de inschrijving voor de ASN Bank Wereldprijs 2016. Een wedstrijd voor mensen met slimme ideeën voor een betere wereld. Het is de negende keer dat de ASN Bank de Wereldprijs organiseert.Stap 4: PublieksprijsNa een persoonlijk gesprek gaan twee projecten per thema door naar de stem- ronde voor de publieksprijs van maximaal 5.000 euro.Stap 5: FinaleTijdens de feestavond op 16 november verdeelt de jury 40.000 euro over vijf themawinnaars.Een succesvolle springplankDe ASN Bank Wereldprijs is voor ver- schillende ondernemers een succesvolle springplank geweest. Aan eerdere edities deden onder andere mee: Seepje, Yoni, LegBank, Sustainer Homes, LENA the fa- shion library en Fairphone.Campagnebeeld ASNBank WereldprijsInhaalslag onderhoud en reparatiesMet de Wereldprijs stimuleert de ASN Bank duurzaamheid in de samenleving. Sociale ondernemers worden gedurende het traject geholpen met training, coa- ching, publiciteit én maken kans op een geldprijs tussen de 5000 en 20.000 euro. Initiatiefnemers worden uitgenodigd om met hun idee deel te nemen. Het inge- zonden project moet passen binnen één van de vijf duurzame thema’s van de ASN Bank:• Duurzame energie, natuur en milieu • Eerlijke handel, mode en voeding• Kinderrechten en onderwijs• Veiligheid en sociale cohesie• Zorg & WelzijnHet Wereldprijs-traject bevat verschillen- de selectiemomenten. Tien deelnemers gaan door naar de finale op 16 november in Utrecht. Binnen de vijf verschillende categorieën kiest de vakjury - onder leiding van Ynzo van Zanten - één win- naar per categorie. Tevens maken de tien finalisten kans op de Publieksprijs van maximaal 5000 euro, hiervoor kan ieder- een tussen 7 en 16 november zijn stem uitbrengen.Het traject in 5 stappenStap 1: inschrijvenProjecten inschrijven kan tot en met 23 september via www.voordewereldvan- morgen.nl/wereldprijs.Stap 2: Projectplan ontwikkelenPer thema worden maximaal tien inzen- dingen geselecteerd. Na het doorlopen van het ontwikkeltraject van de ASN Bank Wereldprijs, dienen zij hun project- plan in.Stap 3: PresenterenOp basis van dit plan mogen vijf projec- ten per thema hun idee presenteren aan de vakjury.Ondernemer zelf verant-woordelijk ontwikkelingGOOI - Een ruime meerderheid (75%) van de Nederlandse MKB’ers vindt dat de verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van medewerkers bij henzelf ligt. Daarnaast ziet 53 procent dit als het belangrijkste speerpunt van het personeelsbe- leid.Deze gegevens komen uit de jaarlijkse MKB marktmonitor van Unique, in sa- menwerking met onderzoeksbureau Mo- tivaction onder 2.142 MKB’ers. Zaken als (online) trainingen en investeringen in vitaliteit van de medewerker zijn belang- rijke onderdelen bij het stimuleren van persoonlijke ontwikkeling.Loes Dingemans, algemeen directeur van Unique: “Ik ben te spreken over deze cij- fers. Het is goed om te zien dat veel on- dernemers de urgentie van personeels- ontwikkeling inzien. Door hier continu inmedewerkerGOOI – Uit de jaarlijkse Aftersales Monitor van BOVAG en RAI Vereni- ging, uitgevoerd door onderzoeksbu- reau GfK, blijkt dat 2015 een trend- breuk laat zien in vergelijking met voorgaande jaren. Het aantal onder- houdsmomenten voor personenau- to’s steeg ten opzichte van 2014 met 5,2 procent tot ruim 14 miljoen.Automobilisten lijken dus een inhaalslag te maken met achterstallig onderhoud en het fabrieksvoorschrift beter na te leven.Sinds 2012 (14,8 miljoen) daalde het aantal onderhoudsmomenten fors, tot 13,4 miljoen in 2014. De dalingen wer- den vooral toegeschreven aan het uit- stellen van onderhoud en reparaties uit oogpunt van kostenbesparing. In de Af- tersales Monitor van vorig jaar bleek al dat dat juist weer leidde tot hogere uit- gaven aan pechgevallen. Nu de economie is aangetrokken, lijkt de Nederlandse au- tomobilist ook weer beter voor zijn voer-tuig te zorgen. 37 procent van alle on- derhouds- en reparatiewerkzaamheden werd in 2015 uitgevoerd bij merkdealers, 36 procent bij onafhankelijke autobedrij- ven, 8 procent bij ‘fastfitters’ en de rest op andere adressen of in eigen beheer. In de totale omzet uit ‘aftersales’ was sinds 2010 (4,2 miljard euro) een daling te zien, maar deze nam vorig jaar ten op- zichte van 2014 weer toe, met 10,6 pro- cent tot ruim 3,5 miljard euro. Ook hieruit valt af te lezen dat de consument meer werk liet verrichten in 2015.Gemiddeld werd per onderhoudsmoment afgelopen jaar 249 euro besteed, tegen 237 euro in 2014. De bestedingen bij dealers en onafhankelijke autobedrijven liggen overigens al jarenlang ongeveer op gelijk niveau. Gedurende heel 2015 ging het totaal per auto om gemiddeld 2,1 onderhoudsmomenten met 525 euro aan uitgaven, terwijl dat een jaar eerder nog 480 euro was. In 2010 werd 670 euro per jaar per auto uitgegeven.Loes Dingemans, algemeen directeur Uniquete investeren, blijft personeel geprikkeld en gemotiveerd. Hiermee worden duur- zaam inzetbare medewerkers gecreëerd, die van levensbelang zijn voor iedere organisatie. Daarnaast vallen organisa- ties met een sterke of originele focus op persoonlijke ontwikkeling extra op. In een tijd waarin de arbeidsmarkt aantrekt, is dit een van de meest essentiële zaken om talenten aan te trekken.”


































































































   11   12   13   14   15