Page 9 - GooiZaken juli 2016
P. 9
Autozaken: Ford Mondeo Vignale9
Juli 2016
door Hans van Sunder
Rijden met Ford Mondeo Vignalecolumn
Op chic in een wereldauto
Van de
autojournalist
Hans van Sunder
Private lease
een blijvertje?
Nooit eerder reden er in ons land zoveel leaseau-
to’s rond als nu. Het zijn er ruim driekwart miljoen
(755.000), zo blijkt uit gegevens van de Vereni-
ging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen
(VNA). Eind 2014 waren dat er nog 720.000.
Deze groei heeft voor een deel te maken met de
In een tijd dat een auto zo onderhand meer Voorin heb ik, met mijn 1,90 meter, royaal de ruimte aantrekkende economie, maar voor een niet on-
vervoermiddel dan statussymbool is, lanceert en de zitpositie is perfect. Achterin is het allemaal wat belangrijk deel ook met de toenemende populari-
Ford het Vignale-label. Dat staat voor luxe, kwali- minder, maar met enige inschikkelijkheid van degene teit van private lease door particulieren. Kort ge-
teit en beleving. Je hebt je eigen relatiemanager die voorin zitten, nog wel te doen. De laadruimte is zegd komt het er dan op neer dat je een bepaald
en laat je Mondeo ophalen en terugbrengen bij groot genoeg om twee volwaardige golfsets plus kar- bedrag per maand betaalt en verder geen andere
een onderhoudsbeurt, zoals ze dat ook bij Lexus ren te herbergen.kosten hebt, dan die voor brandstof.
doen. Je moet je als klant speciaal voelen.
Niet iedere Ford-dealer zal dan ook een Vignale Ook voor mensen die in een leaseauto van de
kunnen gaan leveren.zaak rijden wordt private lease steeds interessan-
ter. Nu nog is het marktaandeel van private lease
Vignale staat bij Ford voor luxe, verijnde materialen
en vakmanschap. Elke Vignale wordt in de fabriek in in zakelijke mobiliteit klein, maar dat zou wel eens
het Spaanse Valencia door experts afgebouwd met kunnen veranderen. Krijgt een werknemer geen
oog voor detail en ook nog eens extra op kwaliteit auto van de zaak, of alleen een vergoeding of een
gecontroleerd.te besteden budget van de baas, dan is private
lease een reële optie. Maar bij veel aanbieders
De Mondeo Vignale is misschien wel de meest luxe en zit een addertje onder het gras, met name waar
beste Ford ooit, waarmee ik gereden heb. Maar is dat het om de akoopkosten gaat. Het is dus zaak
voldoende om een BMW-, Audi-, Mercedes-, Lexus- of heel goed op te letten bij het afsluiten van een
Jaguar-rijder uit zijn auto te krijgen? Die hechten,EcoBoostcontract. Maar private lease heeft het in zich een
blijvertje te worden in de zakelijke markt.
denk ik, toch te zeer aan status . Als ze dat doen, zijn Onder de motorkap ligt een 2.0-liter EcoBoost benzi-
ze overigens een dief van hun eigen portemonnee. nemotor gekoppeld aan een zestraps automaat. Een
Natuurlijk is een Mondeo Vignale geen koopje. De door motor die uitstekend past bij deze zeer luxe Mondeo. Uit Autobrief 2 van staatssecretaris Wiebes weten
mij gereden versie met 2.0 EcoBoost benzinemotor Mede dankzij het Active Noise Cancelation-systeem, we nu eindelijk zeker hoe de hazen lopen vanaf
(149 kW/203 pk) kost 49.975 euro.dat tevens windgeruis tegengaat, heerst een serene 2017. De autobelastingen zijn sterk vereenvou-
rust in deze Ford. De 2.0 EcoBoost levert 149 kW/203 digd. Het komt erop neer dat alleen nog modellen
Nocciola bruinpk en 345 Nm tussen de 2.700 en 3.500 toeren. Een met 0 gram per kilometer CO2-uitstoot (volledig
De basis van de Vignale is de ‘gewone’ Mondeo, maar relatief klein toerenbereik en je mist net dat beetje elektrisch of waterstofauto’s) in aanmerking ko-
die is niet in de speciaal voor de Vignale bestemde trekkracht bij lage toeren. Over de prestaties, met een men voor 4 procent bijtelling en dan tot een be-
Nocciola bruine metallic lak te leveren. Een diepbruine topsnelheid van 232 km/uur en een acceleratie van 0 drag van 50.000 euro. Alle andere auto’s, dus ook
kleur, die prachtig begint te ‘stralen’ als de zon erop naar 100 km/uur in 8,7 seconden, heb je geen klagen. de plug-in hybrides, komen volgend jaar in het 22
schijnt. De Vignale is daarnaast te herkennen aan de Ook niet echt over het verbruik, al wordt de beloofde % tarief terecht. Het enige voordeel voor de plug-
chromen Vignale-emblemen, de chromen raamlijsten, 1 op 13,7 zoals vrijwel altijd, niet gehaald. Daar blijft 1 in hybrides is dat deze tot en met 2020 nog wel
dito stootstrips op de lanken, behuizing van de LED- op 11,1 van over.
mistlampen en de onderscheidende grille.van een halftarief van de Motorrijtuigenbelasting
Klasseproiteren. Hierdoor wordt het voor particulieren
De 19-inch wielen met de platte 235/40 serie banden Chicaantrekkelijker om een tweedehands plug-in hy-
zouden abreuk kunnen doen aan het rijcomfort, ware Van binnen is de Mondeo Vignale echt chic. Het schit- bride te kopen.
het niet dat mijn Mondeo Vignale als onderdeel van terende, gewatteerde leer heeft een diamantpatroon.
het Vignale Ultimate Pack is uitgerust met CCD ofwel De crèmekleur doet het interieur groter lijken. De Hopelijk komt er dan eindelijk rust in de tent, kun-
Continuous Controled Damping. De afstelling wordt stoelen zijn ook duidelijk anders van vorm dan in een nen de dealers op een fatsoenlijke manier een
dus voortdurend gecontroleerd en aangepast. Dat gewone Mondeo. Ze zitten hierdoor merkbaar beter. meerjarenplanning maken en de rekenmeesters
levert een uitermate ijn rijgedrag op. De Mondeo staat Geven veel steun en zijn bovendien volledig elektrisch aan de slag om te kijken welke constructies voor
bekend om zijn prima rijeigenschappen en de Vignale verstelbaar, te verwarmen en je kunt de onderrug la- de zakelijk rijder het meest gunstig zullen zijn. In
voegt daar nog wat rijcomfort aan toe. Grote klasse. ten masseren (onderdeel Premium Comfort Seat Pack). sommige gevallen zal lease prevaleren, private
Daarbij is de besturing heel communicatief, ook inDaarnaast zijn stuur en dashboard met prachtig leer
de middenpositie en houden de remmen de Mondeo bekleed en is de Vignale van alle gemakken voorzien. lease kan interessant zijn of maar gewoon weer
goed onder controle. Zoals het Safety Pack (Blind Spot, Dit maakt het verblijf uitermate plezierig.de auto privé kopen en de zakelijke kilometers
declareren. Daarvan is nog altijd 19 cent per kilo-
Lane Keeping Aid, Active City Stop en opblaasbare (!) meter belastingvrij, maar het is niet verboden om
veiligheidsgordels achter) ook een bijdrage levert aan een hogere vergoeding in rekening te brengen,
de verkeersveiligheid.maar het moet dan wel een reëel bedrag zijn. Er
gaat door de gunstige vertrekregeling misschien
Conclusieheel veel knowhow verloren bij de Belasting-
Natuurlijk staat een Audi, BMW, Mercedes, Lexus of dienst, maar ze zitten daar nu ook weer niet te
Jaguar hoger in de rangorde en heeft meer status dan slapen.
een Ford. Toch is deze Mondeo Vignale meer dan het
overwegen waard, want hij mag dan een halve ton
of meer kosten, je krijgt daarvoor een sublieme auto, Hans van Sunder
boordevol luxe en comfort, perfect afgewerkt, schitte- Autojournalist
rend van binnen en rijdend als de beste. Maar ja, of dat HvS Publiciteit
genoeg is om de eigenaren van de eerder genoemde
premiummerken over de streep te trekken?hvsunder@gmail.com