Page 11 - GooiZaken juli 2016
P. 11
11
Juli 2016
column
Ideale kantooromgeving moet creatief, modern en levendig zijn
Beter bedrijfsimago door
slimme werkplekkeuzeVan het
bouwbedrijf
Alex Hagen
Hilversum - Jarenlang was kosteneiciency de Inspirerende omgevingVakmanschap
belangrijkste overweging bij het zoeken naar de Jessika van Veen, algemeen directeur Regus Nederland:
perfecte bedrijfslocatie voor bedrijven en onder- “We merken dat bedrijven tegenwoordig veel meer op
nemers. Inmiddels ligt de crisis achter ons en vindt zoek zijn naar een inspirerende omgeving op de juiste
ruim zes op de tien (62%) Nederlandse zakelijke
professionals dat een kantoor vooral moet zorgen locatie. Ieder bedrijf of iedere ondernemer heeft zijn ei- Waar zijn ze gebleven, de stoere timmerlieden?
gen uitdagingen bij het vinden van een perfecte locatie. Geurend naar vers geschaafd hout, potlood ach-
voor het versterken van het imago en een creatie- De een wil gemakkelijker talent kunnen aantrekken en
ve, moderne en levendige omgeving (52%) moet dichtbij potentiële klanten zitten, terwijl de ander een ter het oor en niet zelden met hun broek op half
bieden.locatie zoekt die zijn bedrijfsimago versterkt”.
zeven. Mannen en vrouwen(?) van hardhout die
Daarnaast vindt ruim een vijfde (21%) dat een kan- Voor zelfstandige ondernemers is een kantoor nog meer
tooromgeving aantrekkelijk moet zijn voor millenials een visitekaartje voor de organisatie. Zij vinden het na- trots zijn op hun vak, vakmanschap én bedrijf.
die de werkvloer betreden. Dit blijkt uit onderzoek van melijknog belangrijker (68%) dat een kantooromgeving
Regus, aanbieder van lexibele werkplekken.een uitstraling heeft die ervoor zorgt dat het bedrijf gro-
ter lijkt en dat het ‘value for money’ (53%) biedt.Wist u dat er de afgelopen zeven jaren meer dan
In landen als het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duits-
land en zelfs de VS en Canada, blijft kosteneiciency Daarentegen is het voor hen juist weer iets minder be- 200.000 vaklieden de bouw verlieten? Dat is bij-
- in tegenstelling tot Nederland - toch nog belangrijker langrijk dat het aantrekkelijk is voor millenials (16%). na de helft van alle Nederlandse vakmensen. We
dan het bieden van een creatieve en moderne omge- Vooral voor deze groep biedt lexibel werken veel voor-
ving. Ook de aantrekkelijkheid voor millenials is voor delen ten opzichte van een traditioneel kantoor.missen ze, zeker nu de branche zich langzaam
hen minder belangrijk dan dat we dat in Nederland
vinden.“Ook voor kleine ondernemers kan het lastig zijn om een herstelt.
Bijna de helft (48%) van de Nederlandse professionals werkplek op de juiste locatie te vinden, omdat er vaak
is van mening dat ‘value for money’ belangrijk is en hoge kosten, lange looptijden en beperkte lexibiliteit
dat extra investering geen probleem is als daar de ide- en groeimogelijkheden zijn bij klassieke huurovereen- De jeugd lijkt tegenwoordig minder interesse
ale werkomgeving tegenover staat. Overwegingen zijn komsten. Regus biedt juist lexibele werkplekken op
daarbij ook de nabijheid van potentiële klanten (29%) toplocaties, zonder vast te zitten aan grote en dure te hebben in de sector. Jaarlijks heeft de markt
en goede netwerkmogelijkheden (24%). Maar ook een contracten. Er komt dus veel kijken bij het zoeken naar tweeduizend nieuwe vaklieden nodig. Medio
pingpongtafel of een ‘gaming area’ op de werkvloer is de perfecte locatie, maar als de juiste locatie eenmaal
volgens een op de twintig professionals onmisbaar voor gevonden is, kan dit zeker meespelen in het succes 2014 was er een instroom van slechts zeshon-
een succesvol bedrijf.van een bedrijf”, besluit Van Veen.
derdveertig jonge mensen.
De Consularis en De Ondernemende
Daarom zijn wij erg gelukkig met ‘Bouwmensen’
Commissaris verder als Next Level MKBeen initiatief van Bouwend Nederland. Met prak-
tijkprojecten maken ze jongeren weer enthousi-
ast voor de bouw. Het project ‘bouwhuizen’ in
Bussum - Stichting De Consularis en De Onderne- ontmoeten veel ondernemers. Vaak eigenzinnig, erg
mende Commissaris hebben besloten hun krach- hard werkend en zich bewust van hun verantwoorde- het Gooi is hier een sprekend voorbeeld van. Een
ten te bundelen en samen verder te gaan onder lijkheid naar hun omgeving. Perfect? Nee, natuurlijk
de naam Next Level MKB, partner bij succesvol niet. Maar we zijn altijd onder de indruk van hun kracht uniek initiatief in Nederland waarbij een Gooise
ondernemen door professioneel bestuur.en kwaliteiten. En dat is het uitgangspunt. Want het woningbouwcorporatie renovatiewoningen be-
steeds maar roepen langs de zijlijn dat het beter kan en
De netwerkorganisatie voor MKB Nederland mobiliseert moet, daar schiet niemand wat mee op. Onze Next Le- schikbaar stelt. Leerlingen leren onder begelei-
haar netwerk van MKB-ondernemers rond concrete vra- vel Consularissen zijn gepokt en gemazeld in het MKB
gen en uitdagingen. Ondernemers kunnen daarbij de ma- en kunnen op die manier ondernemers behoeden voor ding van onze vaklieden hoe een geheel huis
nier kiezen die het beste bij hen past.valkkuilen en hands on helpen bij het versnellen van in alle facetten gerenoveerd moet worden. Met
groei en organisatieverbetering’’.
Dynamischliefde voor het vak. Geen halve maatregelen,
Ondernemen in het MKB is dynamischer dan ooit. Wer- ‘We gaan
ken aan in plaats van in je bedrijf maakt het voor onder- ondertussen gewoon aan degeen verassingen achteraf.
nemers mogelijk hun bedrijf naar een volgend niveau
te krijgen. De Consularis levert al ruim twaalf jaar spar- slag’
ringpartners met uitgebreide ervaring als MKB onder- Ons bedrijf is als erkend leerbedrijf trots op onze
nemer of directielid voor ondernemers in het MKB. De Rob Drukker, voorzitter van Stichting De Consularis over
Ondernemende Commissaris brengt al vier jaar MKB de ambities van de nieuwe Next Level MKB organisa- bijdrage aan dit initiatief. We zijn blij met de in-
ondernemers bij elkaar in masterclasses en HUBs (‘be- tie: ‘’Consularissen helpen bij het maken van keuzes bij
sloten’ informele netwerken voor MKB ondernemers, een groot aantal verschillende uitdagingen voor MKB zet en leergierigheid van de leerlingen die we
waarin ‘alles’ besproken kan worden). Ondernemers le- ondernemers. Veel ondernemers zijn vanuit de inhoud na hun opleiding graag een contract aanbieden.
ren het meeste van elkaar en nog meer van het delen gegroeid en hebben een organisatie opgebouwd, maar Heel degelijk, net als hun vakwerk. Voor ons
van praktische vragen en uitdagingen.nooit echt geleerd, hoe te managen of een strategie te
formuleren. Ook daar helpen we bij. Door de samenwer- spreekt dat vanzelf. Bouwbedrijven loreren uit-
Door deze samenwerking hebben de leden van Next king kunnen we een nog uitgebreidere dienstverlening eindelijk alleen met gemotiveerde en goed op-
Level MKB en de ‘oude’ Consularis relaties direct gratis bieden aan onze klanten’’.
toegang tot heel veel handige tips, zelfscans en arti- geleide vakmensen.
kelen , zodat ze thuis op de bank inspiratie kunnen op- Karin Kleingeld: ‘’Natuurlijk vinden we het belangrijk
doen.om de wereld in kennis te stellen van onze integratie.
Maar we gaan ondertussen gewoon aan de slag! En dat Alex Hagen
De ruim 30 Next Level Consularissen staan als onaf- is MKB bedrijven en ondernemers krachtiger te maken
hankelijke sparringpartner naast én achter ‘hun’ on- door te leren van elkaar en het netwerk te mobiliseren
dernemer. Juist op de momenten waarop ondernemen rond hun uitdagingen’’.www.gooisbouwbedrijf.nl
spannend en eenzaam is. Karin Kleingeld (founding 06-54946755
partner) licht de essentie van Next Level MKB toe: ‘’Wij