Page 11 - GooiZaken 20
P. 11
AutozakenMei 201611door Hans van SunderBMW 750Li xDrive; maatstaf uit MünchenNAARDEN - Rijden in een BMW is altijd een genot, maar rijden in de BMW 750iL XDrive is de overtref- fende trap daarvan. Zelden heb ik in mijn lange carrière als autojournalist in een auto gereden die die perfectie zo dicht benaderde.In deze super-de-luxe limousine laat BMW zien waartoe het allemaal in staat is. Neem alleen de afstandsbediening. Daar- mee kun je op afstand zien of de portieren gesloten zijn en/of het alarm aanstaat. Binnenkort kun je de 7, zonder er zelf fy- siek in te zitten, laten inparkeren.Het zal niemand verbazen dat de 750Li xDrive niet voor een weggeefprijs aan de man gebracht wordt. Standaard kost hij 137.635 euro. Maar door een lange reeks aan ingebouwde opties stond er onder aan de streep dik 190.000 euro. Daarvan gaat overigens meer dan een halve ton naar de Staat met de vriendelijke dank van minister Dijsselbloem.Lang en elegantDe 7 Serie is geen kleine auto. Zelfs de gewone versie is al bijna 5,10 meter. De L doet daar nog een schepje bovenop. Die meet bijna 5,24 meter. Ondanks die forse lengte ziet de 750Li er heel elegant uit. Het is een klasse limousine. Superieur gebouwd met de onmiskenbare grille van BMW, imposant en toch gedistingeerd. Als je in deze auto rijdt, geef je aan dat je het helemaal gemaakt hebt. Hier past geen valse bescheidenheid.OnderuitNaast extra lengte heeft de 750Li ook een veertien centimeter langere wielbasis en achter zit je dan ook als een vorst. De twee luxe zetels achterin van de High Exe- cutive Lounge zijn uitstekend te verstel- len en zelfs ik, met mijn 1,90 meter, kan onderuit gezakt bijna liggen. Druk op een knop en eerst schuift geruisloos de stoel naar voren, de rugleuning klapt weg, een voetensteun zakt naar beneden en je kunt heerlijk ontspannen naar de tv of een film kijken. Bedienen gaat simpel met een uit- neembaar tablet, dat tussen de stoelen is vastgeklikt.Het comfort en de luxe in de 750Li zijn ongeëvenaard, de afwerking van een on- gekend hoog niveau en de materialen zijn schitterend.Dit is een auto uit de absolute topklasse, misschien wel het best wat op dit moment in dit segment te koop is. Zelfs de 515 li- ter grote laadruimte is prachtig afgewerkt.SoevereinDe 750Li is uitgerust met een soevereine V8-motor met een inhoud van iets minder dan 4,4 liter. Dankzij TwinTurbo technolo- gie levert hij 330 kW/450 pk en een maxi- mum koppel van 650 Nm en is gekoppeld aan een zijdezacht schakelende achttraps automaat. Een aandrijflijn die perfect past bij de 7 Serie. Soepel, stil, maar als je het gaspedaal diep intrapt ook ongelofelijk krachtig. De topsnelheid is begrensd op 250 km/uur en de sprint van 0 naar 100 km/uur vergt 4,5 seconden en daarmee laat je zelfs heel sportieve auto’s achter je. En dat allemaal met het grootste ge- mak en met een surplus aan comfort. Heel indrukwekkend. En dan valt het verbruik, mede dankzij het start-/stopsysteem met 1 op 9,6 (fabrieksopgave 1 op 12) niet eens tegen.ComfortIk durf te stelling wel aan dat de nieuwe 7 Serie de meest comfortabele BMW van dit moment is. Zonder overigens zijn sportieve aspiraties te verloochenen. Er zit een hele mooie balans in de 750Li en dat komt deels door de standaard xDrive vierwielaandrijving. Die zorgt dat de juiste wielen de aandrijving krijgen. Imposant is het gemak waarmee je hoge snelheden bereikt en hoe stabiel en vei- lig de 7 dan aanvoelt. En de ruim 5,20 meter lange 7 is ook nog enigszins spor- tief te rijden. De testauto heeft laser- licht en dat schijnt tot 600 meter zonder tegenliggers te verblinden! Oneffen- heden lijken niet te bestaan en de rem- men zijn subliem.ConclusieDe nieuwe 7 Serie van BMW en zeker de door mij gereden 750Li xDrive is een bijna perfecte auto. Er zit zoveel hightech op- en aan dat je je serieus afvraagt of je al die snufjes wel zal gaan gebruiken. Dat laat echter onverlet dat het vlaggenschip van BMW de concurrentie weer stof tot na- denken heeft gegeven.