Page 13 - GooiZaken 20
P. 13
Dossier: Tips en trends voor 2016Mei 201613GooiseNetwerk AgendaIn de Gooise Netwerk Agenda vindt u een selectie van acti- viteiten die georganiseerd worden voor en door ondernemers in Gooi en Vechtstreek. Organiseert u ook een evenement? Mail de redactie: redactie@gooizaken.nlMEI2 Inloop KoffieGooische Business ClubLocatie: Business Centrum Huizen Info: www.gooischebusinessclub.nl 12 Gooise Netwerk Borrel Locatie: NH Hotel Naarden Aanmelden: ronald@commesso.nl of Facebook f-Gooisenetwerkborrel13 InBusiness netwerkborrel Gooische Business ClubLocatie: Radio 6FM IJsselmeerstraat 3B HuizenInfo: www.gooischebusinessclub.nl 26 Netwerk bijeenkomst Leden- vergadering OVGMLocatie: Brasserie Herengracht te Muiden www.ondernemersgooisemeren.nlJUNI2 Entre Femme-GooiEtiquetteLocatie: NH Hotel Jan Tabak Bussum Info: www.entrefemmes-gooi.nl3 InBusiness netwerkborrel Gooische Business ClubLocatie: Radio 6FM IJsselmeerstraat 3B HuizenInfo: www.gooischebusinessclub.nl 6 Inloop KoffieGooische Business ClubLocatie: Business Centrum Huizen Info: www.gooischebusinessclub.nl 9 Gooise Netwerk Borrel Locatie: NH Hotel Naarden Aanmelden: ronald@commesso.nl of Facebook f-GooisenetwerkborrelFull-service importdienstverlening voor autobedrijvenGOOI EN VECHTSTREEK - VWE en Koopman Logistics Group zijn een unieke samenwerking aangegaan. De twee bedrijven uit de automotive branche slaan de handen ineen en bieden onder de naam Auto Import Solutions importdienstverlening aan. Met deze service nemen zij de complete regie, zowel administratief, financieel en logistiek, uit handen.Corveleijn: ‘Bedrijven kunnen ons al in- schakelen als ze slechts enkele voertuigen willen importeren, maar ook grote partijen auto’s kunnen door ons naar Nederland gehaald worden. De auto’s worden voor de deur afgeleverd en kunnen zo de show- room in’.Auto Import Solutions zorgt ervoor dat de klant geen omkijken meer heeft naar de import van auto’s. Alle documentatie is al- tijd conform de actuele wet- en regelge- ving en ook op financieel gebied wordt al- les door Auto Import Solutions verzorgd. Jedeloo: ‘Het bedrijf ontvangt de factuur bij aflevering van de auto en betaalt pas BPM bij verkoop van het voertuig. Maar ook op het gebied van transport en opslag hoeft het bedrijf nergens aan te denken. Je kunt dus met recht zeggen dat importe- ren via Auto Import Solutions zorgeloos is’.Er worden steeds meer nieuwe en jong gebruikte personenauto’s geïmporteerd, voornamelijk uit Duitsland maar ook uit andere Europese landen. Dit proces ver- loopt over het algemeen over meerdere schijven. De samenwerking biedt de mo- gelijkheid om het complete importproces voor auto’s uit Europa te verzorgen voor bedrijven.Michel Corveleijn, Directeur International Business Development bij VWE: ‘VWE on- dersteunt autobedrijven al ruim 20 jaar bij het in- en verkopen van voertuigen in binnen- en buitenland. Wij zijn altijd op de hoogte van de actuele wet- en regelge- ving en hebben alle middelen in huis om het administratieve proces rondom de im- port van voertuigen te regelen’.Koopman Logistics Group verzorgt het lo- gistieke aspect. Lou Jedeloo, Director In- ternational Business bij Koopman Logis- tics Group, vervolgt: ‘Onze kracht ligt in de volledige logistieke begeleiding van de voertuigen. Wij kunnen in korte tijd grote aantallen voertuigen verwerken.Door de krachten van VWE en Koopman te bundelen in Auto Import Solutions, ontstaat er een professioneel team aan specialisten op het gebied van import van nieuwe en (jong) gebruikte personenau- to’s. Dit maakt de samenwerking uniek en resulteert in een mooie full-service im- portdienstverlening voor de automotive branche’.InteressantHet product is voor elk bedrijf dat auto’s in- en verkoopt interessant, of dit nu het kleinere autobedrijf is, dealers of lease- maatschappijen.Er worden steeds meer nieuwe en jong gebruikte personenauto’s geïmporteerd, voornamelijk uit Duitsland.Felle concurrentie nekt zzp’erGOOI EN VECHTSTREEK - Terwijl het aantal faillissementen vorig jaar fors afnam, is het aantal bedrijven dat stopt nog steeds hoog. Vooral zzp’ers zetten er een punt achter.in 2015 gestopte bedrijven uit deze zelf- standigen zonder personeel. Bedrijven uit het midden- en kleinbedrijf besloegen het overblijvende kwart. Vorig jaar zijn in ons land 102.610 bedrijven uit het handelsregister geschreven; slechts één procent minder dan in 2014. Dat blijkt uit cijfers door de KvK gepresenteerd.Nieuwe Franchise CodeEen zzp’er moet van goeden huize komen om een boterham te verdienen met zijn onderneming. Met name in het segment zakelijke dienstverlening is de concurren-tie moordend. Dat is volgens de Kamer van Koophandel (KvK) de reden dat veel zzp’ers vorig jaar zijn gestopt. Volgens de organisatie bestond zo’n driekwart van deZZP’ers massaal gedumpt vanwege afschaffing VARRecent kruisten zelfstandige onder- nemers nog de degens met HEMA, Bakker Bart en Albert Heijn. Minis- ter Henk Kamp wil ook een geschil- lencommissie in het leven roepen die kan ingrijpen als franchisene- mers en -gevers er onderling niet uitkomen. Daarmee moet een gang naar de rechter worden voorkomenFranchisenemers mogen onder bepaalde voorwaarden een bedrijf uitbaten onder de naam van een andere onderneming. In de nieuwe Nederlandse Franchise Code staan rechten en plichten voor franchisegevers en -nemers bij het aan- gaan, uitvoeren en ontbinden van een samenwerking. De handhaving wordt aan de betrokkenen zelf overgelaten. Aan de code is ruim een jaar gewerkt.GedragsregelsKamp had om de gedragscode gevraagd na terugkerende berichtgeving over conflicten tussen franchisenemers en franchisegevers. “Zo kunnen franchise- gevers voorwaarden nu nog eenzijdigGOOI EN VECHTSTREEK - Bedrijven nemen op grote schaal afscheid van zzp’ers en freelancers. Dit met het oog op de afschaffing van de VAR en de invoering van de wet Deregu- lering Beoordeling Arbeidsrelaties (wet DBA) per 1 mei 2016.Bedrijven hebben weinig vertrouwen in de nieuwe wet en zoeken daarom massaal naar alternatieven met meer zekerheid, zoals detachering en payrolling.De invoering van de wet DBA per 1 mei als opvolger van de VAR roept veel vra- gen op. ‘Er is veel onrust in de markt. Niet alleen bij zzp’ers, maar dus ook bij opdrachtgevers’, bespeurt Christiaan Trox, directeur van Indicia-Timeflex. ‘De wet DBA heeft tot doel de problematiek van de schijnzelfstandigheid structureel aan te pakken. De Belastingdienst heeft hierdoor vooraf meer helderheid over arbeidsrelaties. Maar bedrijven spreken van een onzekere, risicovolle situatie’.Brief WiebesOndertussen probeert staatssecretaris van Financiën Wiebes de onrust weg te nemen. Veel zzp’ers zijn namelijk in paniek vanwege de wet DBA. In een brief heeft Wiebes een stappenplan opgenomen. Wat moeten zzp’ers doen vanaf 1 mei?1. Bedenk samen met je opdrachtgever of je een modelovereenkomst nodig hebt. In sommige gevallen is het na- melijk niet nodig. Als je twijfelt over de arbeidsrelatie is het aan te raden een modelovereenkomst te gebruiken, maar verplicht is het niet.2. Zoek op de site van de Belastingdienst een modelovereenkomst die past bij jouw manier van werken.3. Leg vast volgens welke modelover- eenkomst jij en je opdrachtgever gaan werken. Eén mailtje waarin je refereert naar de betreffende modelovereen- komst is al voldoende.4. Werk volgens de afspraken uit de mo- delovereenkomst. Als jij en je opdracht- gever dat doen, is er niks aan de hand.Michael van Straalen: ‘Hopen dat de wetgeving niet nodig is’.wijzigen, met grote gevolgen voor de franchisenemers. De minister ziet de ge- dragsregels als goede leidraad voor de rechtspraak bij de beoordeling van ge- schillen. Deze code is zo belangrijk dat naleving moet worden gewaarborgd. Ik verken momenteel samen met mijn col- lega van Veiligheid en Justitie de moge- lijkheden voor wettelijke verankering.”‘MKB-Nederland hoopt dat wetgeving niet nodig is’, reageert voorzitter Mi- chaël van Straalen. ‘De werking van de code staat of valt met onderling overleg. Gebeurt dat niet, dan volgt wetgeving. Maar ik geef de voorkeur aan zelfregu- lering’.