Page 9 - GooiZaken 20
P. 9
Rijden met Volkswagen Touran 1.4 TSI HighlineBehoudend, maar niet in kwaliteitVan Volkswagen hoef je niet al teveel frivolitei- ten te verwachten. Het concern predikt evolu- tie in plaats van revolutie. Een schoolvoorbeeld daarvan is de nieuwe Touran. Je moet wel twee keer kijken om de nieuwe van de oude te kunnen onderscheiden.De Touran - een samenvoeging van Touring en Sedan - werd voor het eerst in 2003 gelanceerd en kreeg in 2006 en 2010 een facelift. Het is een midi-MPV. Daar is bij de nieuwe Touran niets aan veranderd. Volkswagen koos voor het bekende concept, maar dan in een veel strakker jasje.Gereden heb ik met de Touran 1.4 TSI Highline met DSG- bak. Een in de basis al zeer compleet uitgeruste auto, die voor 37.231 euro in de prijslijst staat.StrakDe nieuwe Touran zit een stuk strakker in zijn jasje dan zijn voorganger. Hij ziet er hierdoor beter uit, aantrekke- lijker ook. Maar ook nu blijft de stijl behoudend, tijdloos. Met zijn nieuwe scherpere neus met smalle koplampen past de Touran prima in het huidige tijdsbeeld. Ook de achterzijde is een stuk moderner geworden. Opmerkelijk is ook de scherpe vouw op de flanken, precies over de deurgrepen. Het maakt de auto ‘en profile’ minder mas- sief, ondanks dat de nieuwe versie dertien centimeter langer en ruim vier centimeter breder is dan zijn voor- ganger. Maar hij is ook aanzienlijk lager (scheelt zes cen- timeter) en komt dus minder als een busje over.En die extra lengte en langere wielbasis (ruim elf centi- meter) heeft natuurlijk een grote impact op de ruimte in de Touran. Hij is zelfs als zevenzitter leverbaar. Niet dat je daar nu direct heel royaal kan zitten, maar voor (niet al te grote) kinderen is het goed te doen. Zoals het voor volwassenen voorin riant zitten en op de achterbank ook heel goed toeven is. De afwerking en de gebruikte ma- terialen zijn van de spreekwoordelijke Volkswagenkwali- teit. Niets op aan te merken dus. De laadruimte van 743 liter (vijfpersoons) tot bijna twee kuub (1.980 liter).BeproefdDe 1.4 TSI-motor met DSG-bak met dubbele koppe- ling is een beproefd concept. De benzinemotor is goed voor 110 kW/150 pk en 250 Nm koppel. Daarmee kan de afgeslankte Touran (hij is ruim 60 kilo lichter dan zijn voorganger) prima uit de voeten. Haalt een maximum snelheid van 209 km/uur en sprint in 8,9 seconden van 0 naar 100 km/uur. De motor is heerlijk soepel en vormt een uitgebalanceerde combinatie met de zeventraps DSG-bak. Stil is hij ook en geen al te grote drinker met 1 op 14,4 (fabrieksopgave 1 op 17,5).PrettigDe hoge instap is prettig. De zit achter het stuur prima en het overzicht idem dito. Ook rijdt de Touran nog eens voortreffelijk. Het is een auto voor de lange afstand, maar je kunt hem ook best wel sportief rijden. Dan is hij in snelle bochten licht onderstuurd. Van zijwind heeft de Touran nauwelijks last, zoals hij ook heel betrouwbaar overkomt bij hoge snelheid. De afstelling van het onder- stel is lekker comfortabel, zonder sompig te zijn en het rijgedrag negatief te beïnvloeden. De remmen zijn dik in orde.ConclusieVerpakt in een strakkere jas is de nieuwe Touran in alle opzichten zijn voorganger de baas. Hij is ruimer, veelzij- diger, rijker uitgerust en toch niet echt duurder dan zijn voorganger. Hij zal dan ook niet veel moeite hebben de weg naar de klant te vinden.door Hans van SunderDealerrendement 2015 naar 1,1 procentVooral door uitzonderlijke hoge verkoopaantallen van nieuwe auto’s in het laatste kwartaal is het gemiddeld rendement voor autodealers in Neder- land over 2015 uitgekomen op 1,1 procent. In 2014 was het rendement bijna nul: 0,01 procent.Bijna een derde van de jaaromzet verkoop nieuwe auto’s werd in het vierde kwartaal gerealiseerd, zo blijkt uit de Branche Barometer van BOVAG Autodea- lers. Voorheen werden in de laatste maanden van het jaar relatief weinig nieuwe auto’s afgeleverd, omdat kopers het nieuwe registratiejaar afwachtten voor op hun kentekenbewijs. Dit zou een positieve invloed hebben op de restwaarde, was de gedachte.Sinds enkele jaren ontstaat er tegen de jaarwisseling juist een run op diverse modellen in verband met fiscalewijzigingen die in het nieuwe kalenderjaar van kracht worden. Het hogere rendement werd dan ook vooral ge- draaid bij dealers die deze fiscaal aantrekkelijke auto’s konden aanbieden, terwijl andere dealers het nakijken hadden.Bert de Kroon, voorzitter van BOVAG Autodealers, is overigens waakzaam: ‘Ondanks de op het eerste gezicht positieve berichten, was 2015 natuurlijk een bijzonder jaar en het is afwachten wat de effecten van Autobrief 2 - en eventuele wijzigingen daarop - zullen zijn. Hoewel het gemiddelde rendement in onze branche nog immer laag is, vind ik het bemoedigend om te zien dat niet alleen schaalvergroting zich uitbetaalt, maar dat ook kleinere dealers met een consistent beleid toch boven het maaiveld weten uit te steken’.AutozakenMei 20169columnVan de autojournalistHans van SunderKnuppel in het hoenderhokPvdA Tweede-kamerlid Jan Vos heeft de knuppel in het hoenderhok gegooid door te roeptoeteren dat er over tien jaar alleen nog elektrische auto’s verkocht mogen worden en dat in 2030 de auto met verbrandingsmotor helemaal van de weg ver- dwenen moet zijn. Je kon op je vingers natellen dat hij daar uit verwachte hoek (VVD en auto- branche) hevige kritiek op zou krijgen en dat hij daar, ook niet echt verrassend, de handen voor op elkaar zou krijgen van milieuorganisaties.Nu wordt de soep doorgaans niet zo heet gege- ten als hij wordt opgediend. Maar het is toch wel verrassend dat een afgezwakte motie, die het kabinet oproept om te streven naar verkoop van louter emissieloze (nieuwe) auto’s in 2025 maar geen verbod van verkoop van auto’s op fossiele brandstof, werd aangenomen in de Tweede Ka- mer. Dit tot groot ongenoegen van minister Kamp en zijn partij (VVD), die vindt dat de motie in strijd is met het Energieakkoord, waarin staat dat pas in 2035 moet worden gestopt met de verkoop van benzine- en dieselauto’s.Is dit een onrealistisch plan van Vos ? Naar mijn mening wel. Wij leven in Nederland namelijk niet op een eiland en moeten dit soort zaken Europees regelen anders leidt het tot grote marktversto- ringen. Het ligt voor de hand dat politici uit be- langrijke auto-producerende landen als Duitsland, Frankrijk en Italië hard op de rem zullen trappen. Die zullen de belangen van hun auto-industrie met hand en tand verdedigen. Nog los van de belangen die zij hebben, is de EU natuurlijk bo- vendien een heel log orgaan. Kijk alleen maar naar de discussie in Europa aangaande de CO2- grenswaardes van nieuw verkochte voertuigen. Er ligt maar één grenswaarde vast, namelijk 95 gram CO2 per kilometer voor 2021. Over de CO2- normen na 2021 moet de discussie nog begin- nen. Het is volgens RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck dan ook volslagen irreëel om te veronderstellen dat de stap van 95 naar 0 gram CO2 in vier kalenderjaren is te maken. Van Eijck pleit dan ook voor het tijdpad dat is vastgelegd in de Energienota (2035).Maar dat vind ik te weinig ambitieus. Er worden op dit moment grote stappen gemaakt in de ont- wikkeling van batterijen, die bovendien ieder jaar twintig procent goedkoper worden. Met dit tempo wordt een elektrische auto binnen een aantal jaren goed betaalbaar. Vorig jaar constateerde ik tijdens mijn bezoek aan de Tokyo Motor Show (zie column decembernummer|) al dat de ontwikkeling van brandstofcelauto’s in een stroomversnelling is geraakt. Haastige spoed is zelden goed, maar een beetje vaart mag er wel in.Hans van Sunder AutojournalistHvS Publiciteit hvsunder@gmail.com