Page 9 - gooizaken19
P. 9
door Hans van SunderRijden met Audi Q7 3.0 TDI quattroAfgeslankte allrounderMaatschappelijk onverantwoord, benzine- slurpers. P.C Hoofttractor werd bijna een geuzen- naam. Maar die kritische noten zijn al lang gekraakt en de mastodontische SUV is weer net zo populair als in het verleden. Tijden veranderen, dus ook de Q7.De nieuwe Q7 is nog steeds ruim vijf meter lang, maar een fractie kleiner dan zijn voorganger. Iets minder inti- miderend, maar nog steeds imposant. Veel belangrijker, vooral voor brandstofverbruik en rijeigenschappen, is dat de Q7 op dieet is geweest. Hij is tot wel 325 kilo afgeslankt.De door mij gereden Q7 3.0 TDI quattro kost in stan- daarduitvoering 82.782 euro. Wil je hem een beetje leuk aankleden, dan zit je zo boven de ton, zoals het geval was met ‘mijn’ Q7 die maar liefst 125.178 euro kostte met onder andere Pro Line S pakket, panorama- dak , metallic lak, Bose Sound System, adaptieve lucht- vering sport en Matrix LED-koplampen.KlasseGrote SUV’s als de eerste Q7 kwamen nogal intimi- derend over, omdat ze voor hun tijd nieuw waren. De nieuwe Q7 is nog steeds imposant en enorm , maar komt vriendelijker over met zijn lager geplaatste grille en smalle koplampen. Hij oogt ook dynamischer.Wordt het design van Audi vaak tijdloos (lees saai) ge- noemd. Over de kwaliteit en de afwerking van het in- terieur is iedereen het eens: grote klasse. Dat van de Q7 geeft je echt een premiumgevoel. Schitterend leer, smaakvol chroom en een afwerking als door een ringe- tje te halen. De (elektrisch verstelbare) stoelen zitten voortreffelijk en het comfort in de Q7 staat op onge- kend hoog niveau. En er is volop ruimte. Voorin zit je als een vorst, op de achterbank idem dito en wie helemaal achterin plaats moet nemen, heeft het zeker niet slecht.De Q7 is als vijf- en zevenzitter leverbaar. Daarbij heeft de laadruimte flinke proporties (290/770/1955 liter).Acht trappenDe 3.0 TDI dieselmotor die ‘mijn’ Q7 van zijn plaats krijgt, levert 200 kW/272 pk en maar liefst 600 Nm koppel en is gekoppeld aan een subliem werkende acht- traps tiptronic automaat. Deze combinatie laat niets te wensen over. Hier wordt perfectie dicht benaderd. De motor doet bovendien zijn werk in betrekkelijke stilte en is heerlijk soepel. Zoals je met een topsnelheid van 234 km/uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur in 6,3 seconden (6,5 seconden zevenzitter) over de prestaties ook niet te klagen hebt. Het verbruik blijft gezien de omvang Q7 en de prestaties van de motor met 1 op 12,8 binnen de perken (fabrieksopgave 1 op 16,4).LichtvoetigerDat er ruim 300 kilo minder verplaatst hoeft te wor- den, is ook merkbaar aan het rijgedrag. De nieuwe Q7 is merkbaar lichtvoetiger en daardoor ook wendbaarder en beter sturend. Dat zorgt vooral op bochtige wegen voor een veel dynamischer rijgedrag. Dankzij de perma- nente vierwielaandrijving voelt de Q7 in bochten heel voorspelbaar en solide aan. Onderstuurd is hij nauwe- lijks, mede dankzij de vierwielbesturing. De besturing is weliswaar aan de lichte kant, maar heeft voldoende ‘gevoel’. Met de luchtvering heb je in de Comfort-stand geen last van oneffenheden en wil je wat sportiever rijden dan is de Dynamic-stand de juiste keuze. De rem- men houden de Q7 in het gareel, net als ESP en de as- sistentiepakketten Tour en City.ConclusieDe nieuwe Q7 is een stuk minder zwaar en daardoor zuiniger. Dat hij er ook nog eens minder intimiderend uitziet, beter rijdt en ruimer van binnen is, zijn andere pluspunten. Jammer alleen dat je daarvoor wel flink in de buidel moet tasten.Opel Astra Auto van het Jaar 2016Aan de vooravond van de Autosalon van Genève wordt de laatste jaren steevast de Auto van het Jaar bekend gemaakt. Dit jaar was het een spannende strijd en de Opel Astra trok uiteinde- lijk aan het langste einde en is de opvolger van de Volkswagen Passat.De Astra kreeg 309 punten van de 58 Europese auto- journalisten, die de jury vormen.Dat waren er slechts vijftien meer dan runner-up Volvo XC90. Het gat met de verrassende nummer drie - de Mazda MX-5 - was een stuk groter. Deze Japanse road- ster, die dit segment ruim een kwart eeuw geleden te- gen de stroom in weer populair maakte, bleef steken op 202 punten.Hiermee bleef de MX-5 de Audi A4 voor, die 189 punten van de juryleden kreeg. Op plaats vijf eindigde de Jagu- ar XE met 163 punten, voor de Skoda Superb met 147 punten. De BMW 7 Serie sluit de rij met 143 punten. De jury, waarin drie Nederlanders zitting hebben, roem- de de Astra om zijn value for money, sterke aanbod van nieuwe multimediatechnieken en zijn goede all-round eigenschappen.Juryvoorzitter Hakan Matson overhandigde direct na de bekendmaking de award aan de trotse Opel-topman Karl-Thomas Neumann. In het verleden viel Opel vier keer eerder in de prijzen met de Kadett in 1985, de Omega in 1987, de Insignia in 2009 en de Ampera in 2012.AutozakenMaart 20169columnVan de autojournalistHans van SunderTrendbreukZakelijk rijders krijgen meer noten op hun zang, leaseauto’s worden groter en duurder en het be- lang van kostenbesparing bij bedrijven neemt af. Zie daar de opvallendste resultaten van het Nati- onale Zakenauto Onderzoek (NZO) 2015.Er is dus een duidelijk trendbreuk waar te nemen, want de laatste jaren werd de keuze voor een za- kenauto steeds rationeler en werd er steeds be- wuster voor een lagere bijtelling gekozen. Hoe- wel bijtelling nog steeds belangrijk is bij de keuze van de auto van de zaak, valt te verwachten dat dit in de komende jaren minder mee gaat spelen, want de spelregels zullen drastisch veranderen.Dit jaar is er al geen 0-tarief meer. Puur elektri- sche auto’s kennen 4 procent bijtelling. Auto’s met een CO2-uitstoot van 1 tot 50 g/km komen in aanmerking voor 15 procent, tussen de 51 en 106 g/km CO2 moet 21 procent van de catalo- guswaarde van de auto bij het salaris opgeteld worden en boven de 106 g/km CO2 is de bijtelling 25 procent. In 2017 volgt de echte grote hervor- ming. Dan zal er een generieke bijtelling van 17 procent gaan gelden voor de auto van de zaak met een CO2-uitstoot van 1 tot 50 g/km en die gaat in 2018 naar 19 procent en in 2019 naar 22 procent. In 2017 gaat het tarief voor alle an- dere auto’s al naar 22 procent. Dus zuinige auto’s (51-106 g/km CO2) gaan omhoog van 21 naar 22 procent en boven de 106 g/km CO2 volgt een ver- laging van 25 naar 22 procent. Alleen de volledig elektrische auto blijft 4 procent bijtelling houden, maar alleen over de eerste 50.000 euro (boven 50.000 euro 22 procent). Wat deze verandering voor effect op de zakelijke automarkt zal hebben, is op dit moment moeilijk in te schatten.Opmerkelijk is dat vorig jaar het belang van kos- tenbesparing op mobiliteit bij bedrijven is afgeno- men. In 2014 stond het nog met stip bovenaan, wordt zeker nog gezien als speerpunt, maar flexi- biliteit creëren voor de werknemers en aantrekke- lijk werkgeverschap winnen duidelijk terrein.Een andere trendbreuk valt te noteren bij de merkloyaliteit. Die is vorig jaar in vergelijking met het jaar daarvoor niet afgenomen. Nog steeds is die merkloyaliteit opmerkelijk laag, maar de daling in gestopt. Overigens zijn er automerken die daar weinig last van hebben. Ik noem Tesla, Mercedes, Land Rover, Jaguar en heel opvallend Mazda.Private Lease is een nieuw fenomeen dat sterk in opkomst is, maar de leaserijder moet daar (voor- lopig) nog niet veel van hebben. Die zweert bij de auto van de zaak.Hans van Sunder AutojournalistHvS Publiciteit hvsunder@gmail.com


































































































   7   8   9   10   11