Page 7 - gooizaken19
P. 7
Hein van Steenis schrijft managementboek over veranderenREGIO - ‘’Hoe ouder een mens wordt, hoe moei- lijker het wordt om te veranderen. Patronen zijn ingeslepen. Maar juist volwassenen moeten blij- ven veranderen, zeker nu de robotisering een vlucht neemt’’.Almeerder Hein van Steenis (85) schreef het manage- mentboek ‘Veranderen is effe wennen’. Een praktische gids over hoe je kunt veranderen zonder stress. Van Steenis weet waarover hij praat, want in zijn werkzame leven was hij bij IBM onder meer coördinator Human Factors en manager interne documentatie. ‘’Daar heb ik leren schrijven. Het is altijd mijn bedoeling geweest om een soort ‘handboek voor de mens’ te maken. Met dit boek heb ik dat bewerkstelligd’’.Volgens Van Steenis bestaat er geen magische formule om te kunnen veranderen. ‘’De kern van mijn boodschap is ‘doe het gewoon, net zo lang tot het gewend is’. De Engelsen hebben daar een mooie uitdrukking voor: ‘fake it till you make it’. Dat klinkt simpel, maar is ver- draaid lastig. Voor volwassenen, dan. Want kinderen vinden het fantastisch om nieuwe dingen te ontdekken. Volwassenen worden onbewust steeds conservatiever. Ze zijn door gewenning gevormd. 90 procent van je doen en laten komt uit het onbewuste. En die houdt van gewenning. En toch moeten ook volwassen blijven ver- anderen. Alles verandert in het leven, kijk maar naar de techniek. Je moet meebewegen. Ik heb een algemene gids voor veranderen willen schrijven, waarbij iedereen zijn of haar eigen recept moet zoeken’’, legt Van Stee- nis uit.De opkomst van de robotisering is zo’n nieuwe verande- ring, meent Van Steenis. ‘’Veel werk wordt de mens uit handen genomen. Daar moeten we ons op aanpassen.Hein van Steenis: ‘’Je moet méé veranderen, flexibel zijn’’. (Foto: Fred Rotgans)We moeten weer leren om samen te werken. Maar wij kennen onszelf niet meer. Dan is het lastig om een an- der te kennen’’.Verandering brengt stress mee, zo heeft ook Van Steenis ondervonden. ‘’Dit boek is interessant voor mensen die - om wat voor reden dan ook - tegen zichzelf aanlopen. Je moet dus die levenservaring hebben meegemaakt. Stress is volksziekte nummer 1. Dus moet je méé veran- deren, flexibel zijn. En dat kan alleen maar door te doen, te ervaren. Zodat een nieuwe gewenning ontstaat. Dit boekje helpt daarbij’’.Is dat proces voor Van Steenis, op zijn respectabele leeftijd, inmiddels dagelijkse routine? Van Steenis: ‘’Nee, geenszins. Ik moet er ook mijn best voor doen. Maar ik wil per se blijven veranderen. Begin dit jaar waren mijn goede voornemens: beter luisteren, meer bewegen en minder eten. Ik heb die doelen opge- schreven. Ik leer mezelf aan om beter te luisteren en ben dus drie keer per week in de sportschool te vinden om te bewegen. Dan kan je zeggen: waarom doe je dat nog op je 85ste? Heel eenvoudig: want bewegen is ook dóen. Je moet het gewoon dóen. Daar draait het om’’.Factuurfraude is opkomend probleemSpooknota’s zijn helaas een bekend fenomeen. Inmiddels krijgen steeds meer bedrijven te ma- ken met factuurfraude. Ook Noord-Hollandse bedrijven zijn gedupeerd. Landelijk loopt de fraude op tot miljoenen euro’s.Bendes, die actief zijn in heel Europa, onderscheppen facturen die met de post worden verstuurd. De politie heeft nog geen duidelijk beeld op welk moment die on- derschepping gebeurd. Het is mogelijk dat de facturen uit de rode postbussen worden gevist, maar het kan ook zijn dat de facturen ‘verdwijnen’ op het PostNL dis- tributiecentrum of gestolen worden uit de tas van de postbode. Er zijn ook vermoedens dat de facturen uit de brievenbus van het bedrijf gehengeld worden.De bende haalt de factuur uit de enveloppe, maakt er een kopie van met een gewijzigd rekeningnummer: het nummer van de bende, uiteraard. De opdrachtgever vol- doet keurig de factuur, maar de leverancier krijgt zijn geld nooit op de rekening gestort.De politie is al langer op zoek naar deze bendes, zeker ook omdat het aantal meldingen oploopt. Sommige bendes hebben een iets andere werkwijze. Dan is een (vaak Engelstalige) brief bij de factuur gevoegd met de melding dat het rekeningnummer is gewijzigd.Het lijkt erop dat vooral aannemers de dupe zijn. Dat kan een interessante doelgroep zijn voor de bendes, omdat het vaak om grote bedragen gaat aan voorname- lijk ‘eenmalige klanten’.In het verleden waren banken verplicht om het reke- ningnummer en de te naam gestelde te checken. Met de invoering van IBAN geldt dat niet meer. De bank moet er alleen voor zorgen, dat het geld terechtkomt op de opgegeven rekening. Dat het rekeningnummervervalst werd, valt de bank niet kwalijk te nemen. Bedrijven kunnen de kans op een factuurfraude goed verkleinen. Hier een paar tips:Digitaal facturerenVoor de leverancier:1. Verstuur uw factuur (ook) digitaal2. Lukt dat niet, breng dan de factuur zelf naar hetpostkantoor en laat het niet ophalen.3. Spreek met de klant af op welk rekeningnummerhij moet betalen. Dat kan bv aangegeven wordenvia e-mail.4. Op de factuur kan in de vrije tekst het rekening-nummer worden herhaald.Voor de afnemer (debiteuren)1. Check altijd het rekeningnummer. Is het reke-ningnummer gewijzigd? Raadpleeg dan eerst uw leverancier voordat u de rekening betaalt en/of de wijziging doorvoert in de financiële admini- stratie (betaalsysteem).2. Vraag om de factuur door te mailen. Komt het een en ander niet overeen of heeft u niets om mee te vergelijken, vraag dan voor alle zekerheid om de factuur door te mailen. Die elektronische post kan niet onderschept worden. Blijkt dat het nummer op de papieren factuur vervalst werd, dan weet u hoe laat het is.3. Controleer of de afzender van een verdachtefactuur staat vermeld.Als het maar onder de €4500 blijft.Bron: mkbservicedesk.nlMaart 20167columnVan de Communicatie- strateegRobert MarousseevDuurzame communicatieWe zien het maar al te vaak dat een bedrijf zegt dienst- verlenend te zijn met geweldige marketingcampag- nes, een mooie website, en duidelijke inschrijfformu- lieren. Maar wat gebeurt er als de klant zich eenmaal heeft aangemeld. Vaak wordt er bij vragen verwezen naar een helpcentrum, moeten klanten diverse formu- lieren invullen of andere acties uitvoeren om langer klant te kunnen blijven terwijl uw concurrentie om de hoek zit met mogelijk een beter aanbod.Bedrijven leggen vaak de focus van hun marketingac- tiviteiten op het vinden van nieuwe klanten in plaats van het opbouwen van duurzame relaties met be- staande klanten. Dat is zonde want het is vele malen duurder om nieuwe klanten te vinden dan relaties op te bouwen uit uw bestaande klantenbestand. Duur- zame communicatie is hierbij de tool die ingezet kan worden om dit goed aan te pakken.Duurzame communicatie als strategie inzettenOm lange termijn relaties met uw klanten op te bou- wen is het nodig om duidelijk inzicht te hebben in de verwachtingen en ook zeker irritaties binnen uw doel- groep en hier uw communicatie op af stemmen. Een van de belangrijkste dingen die klanten waarderen is een-op-een contact. Een goede klantenservice is hier- bij een essentieel onderdeel. Deze onderhouden niet alleen het contact wanneer er klachten of problemen zijn, maar zouden ook met hulp van Sociale Media de relaties met uw klanten kunnen onderhouden.Door veel een-op-een contact met klanten, kan de klantenservice achter veel informatie komen die niet snel aan het licht komt in enquêtes of het analyse- ren van bezoekersstatistiek van de website. Het is daarom van belang dat de klantenservice nauw sa- menwerkt met de mensen in de marketingafdeling die verantwoordelijk zijn voor het uitvoeren en opti- maliseren van de marketingcampagnes.Al vanaf het eerste klantcontact zou er begonnen moeten worden met duurzaam communiceren. Als communicatiebureau zien wij vaak dat bedrijven mooie commerciële marketinguitingen doen die voor- al gericht zijn op de korte termijn. Dit soort uitingen worden lang niet meer serieus genomen en klanten kunnen mogelijk snel ontevreden zijn omdat ze meer hadden verwacht. Beter is het om transparanter te zijn in de marketingcommunicatie. Hierdoor nemen klanten je serieuzer en worden de verwachtingen be- ter gemanaged.Denk hierbij aan een transparanter verkoopverhaal op uw website en uitleg waarom u bepaalde gegevens in een contactformulier wilt hebben. Hierdoor zal u hoogstwaarschijnlijk een hogere conversie van uw contactformulier hebben en klanten bereiken die lan- ger verbonden zullen zijn.Helaas zien wij als communicatiebureau nog teveel bedrijven die een strategie hanteren die eigenlijk al- leen op de korte termijn resultaat oplevert. Daarom helpen wij bedrijven bij het verbeteren van elemen- ten in de communicatie en het integreren van duur- zame communicatie als een integraal onderdeel van de communicatiestrategie.Jouw succes is onze prioriteit!Robert Marousseev Digital Commander @CauseffectM: +31(0)624414469 T: +31 (0) 20 26 11 813 E: robert@causeffect.nl


































































































   5   6   7   8   9