Page 5 - gooizaken18
P. 5
Oordeel van anderen is steeds belangrijker bij online shoppenAMSTERDAM - Klantbeoordelingen van anderen spelen voor consumenten een steeds grotere rol bij de keuze voor een aanbieder. Bij 72 procent van de consumenten die een dienst- verlener zoekt, hebben klantbeoordelingen invloed op de aanschaf van een product of een dienst. Onafhankelijkheid, relevante informatie en toetsbaarheid hebben de grootste invloed op de waarde die consumenten hechten aan de beoordelingen.Dit blijkt uit onderzoek onder ruim 1500 respondenten, verricht in opdracht van DTG, een bedrijf dat online mar- keting services biedt voor ondernemers in Nederland. De belangrijkste motivatie van consumenten voor het gebruik van beoordelingen is het verkleinen van de kans op het maken van een verkeerde keuze.Recensies hebben met name een grotere waarde wan- neer het gaat om keuzes die een grote impact (kosten en duurzaamheid) hebben. Gebruikerservaring en in- formatie over prijs/kwaliteit verhouding worden als de belangrijkste aspecten in een klantbeoordeling gezien. Men wil niet alleen zichzelf behoeden voor verkeerde keuzes, maar ook anderen waarschuwen.Invloed reviewsVoor zeven procent van de consumenten waren de ge- raadpleegde reviews doorslaggevend in de keuze van de laatst aangeschafte dienst. Van de consumenten geeft 34 procent aan dat de reviews veel invloed heb-ben op de keuze. Voor zowel positieve als negatieve recensies geldt dat ze voor bijna de helft van de consu- menten veel invloed hebben – of zelfs doorslaggevend zijn – voor het vertrouwen dat men in het betreffende bedrijf heeft.De ervaren reviewconsumenten lezen klantbeoordelin- gen ook vaak ter inspiratie of om op ideeën gebracht te worden. Bij het starten van de zoektocht kijken ze vaak tegelijkertijd naar bedrijven én klantbeoordelingen. Klantbeoordelingen zijn hierbij in algemene zin vaak doorslaggevend, en ze hechten er bovengemiddeld veel waarde aan.Ruim tweederde van de consumenten plaatst zelf wel eens een boordeling. Bijna de helft plaatst alleen op verzoek een beoordeling. Het merendeel geeft aan voornamelijk recensies te plaatsen bij zowel hele po- sitieve als hele negatieve ervaringen. De meeste be- oordelingen (68 procent) worden op de website van de aanbieder geplaatst, de helft doet dit (ook) op externe beoordelingssites.BetrouwbaarheidOnafhankelijkheid, relevante informatie en toetsbaar- heid zijn de belangrijkste voorwaarden voor een beoor- deling. Deze drie kenmerken zijn doorslaggevend voor de betrouwbaarheid van een beoordelingswebsite. Zekerheid van betrouwbare beoordelingen wordt als belangrijkste reden gezien om online beoordelingen te raadplegen. Kenmerken die consumenten graag terug- zien in een beoordeling zijn met name de gebruikers- ervaring van de afzender en informatie over de prijs/ kwaliteit verhouding.Bij de consumenten die al relatief vaak websites met klantbeoordelingen bezoeken, zijn vooral positieve re- censies sterk van invloed op hun uiteindelijke keuze. Recentheid, aantal en diversiteit zijn relatief belang- rijk voor de betrouwbaarheid. De klantbeoordelingen moeten getoetst kunnen worden op echtheid. Zij raad- plegen dan ook alleen een website met klantbeoorde- lingen als ze zeker weten dat er betrouwbare klantbe- oordelingen op staan.Monitoring digitale klantbeleving verkeert nog in kinderschoenenGOOI EN VECHTSTREEK - De meeste grote Nederlandse bedrijven staan nog aan het begin van het monitoren van klantbeleving via digitale kanalen zoals websites en mobiele apps. Dat blijkt uit het onderzoek Benchmark Digitale Klantbeleving.Bijna de helft van de ondervraagden uit het onderzoek vindt dat zij het redelijk goed doen in het monitoren van klantfeedback, maar de bedrijven doen vaak nog weinig aan gedegen opvolging richting de klant. Mopi- nion is specialist op het gebied van klantfeedback via web en mobiele platforms en voert jaarlijks een ben- chmark uit onder professionals naar de status quo van Digitale Klantbeleving in Nederland.Voor het onderzoek is een kleine duizend professio- nals benaderd. “Veel bedrijven verzamelen inmiddels klantfeedback via hun website of apps, om er vervol- gens quick-wins uit te halen”, zegt Toon Alleman van Mopinion. “Echter, vaak overstijgt deze feedback de verantwoordelijkheden van het desbetreffende team dat de metingen heeft ingericht.”Zo bereikt de klantfeedback van digitale kanalen zel- den het directieniveau van een organisatie. Dat terwijlde klanttevredenheid binnen het callcenter al geruime tijd bij veel bedrijven een vaste indicator voor de pres- taties is. Best vreemd geeft Alleman aan: “De onder- vraagde bedrijven hebben toch echt een hoger aantal bezoekers via hun digitale kanalen dan dat ze klanten aan de telefoon hebben.”December 20155columnVan de Tuin- architectJolanda VreekenStille schoonheidHet is doodstil als ik wakker word. Alsof het ge- sneeuwd heeft, zo stil. Ik blijf roerloos liggen: ik heb eigenlijk nog helemaal geen zin in sneeuw. Buiten wordt rustig een autoportier gesloten. Voetstappen klinken dof op het trottoir en verplaatsen zich door de krakende deken van gevallen eikenblad. Het heeft dus niet gesneeuwd. Plots verscheurt de ruwe brul van een motorzaag de stilte. Omhoog schiet ik en schreeuw: ”Nee toch?”Aan de rand van de stoep staat ‘ie, de eik, de Quer- cus Robur; stil en taalloos. Al minstens honderd jaar bewaakt hij de toegang tot de tuin aan de overkant waar eens een voorname buitenplaats was. Als je daar naar binnen wilde, moest je eerst voorbij aan zijn dikke knoestige stam en onder het lage gebla- derte door. Je voelde de zware kronkelige takken bo- ven je uittorenen. Niets in deze aardse wereld is te- gelijkertijd zo strak en statig, zo roerloos en rustend, zo ingehouden maar o zo intens als de zwijgende aanwezigheid van een volgroeide eik. De ruimte on- der de zware takken zuigt als het ware alles op. Een geheimzinnige sterkte lijkt alles aan te trekken.Ik zucht, deze donkere dagen voor de Kerst marke- ren het seizoen van kappen en snoeien. Het is weer aangebroken. U gaat ze tegenkomen de mannen met de motorzaag die doelbewust aan het werk gaan. Er wordt te veel gekapt. Zoveel van deze geheimzin- nige maar o zo krachtige verschijningen worden on- nodig verwijderd. Met onze wil tot controleren van de natuur zetten wij mensen alles naar onze eigen hand. Vandaag, hier in mijn straat, zijn we weer op de Duivelse grens gestoten, balanceren we op een wankel evenwicht terwijl iedereen vrolijk de ‘Kerst- boom’ in huis haalt.De man met de motorzaag stapt op de oude eik af. Ik kan het niet aanzien. Als de zaag de huid van schors doorklieft op zoek naar het zachte blanke hout voel ik de kolossale stam en sterke takken trillen in de ijskoude ochtendwind. Ik huiver. In luttele minuten wordt deze reus, dit bouwwerk van de natuur ont- manteld. Iets later ligt de kracht, het verhaal en de historie in stukken aan de kant van de weg. Wat blijft is een gat en leegte. Weg ‘spirit of the place’.De woningmarkt komt weer op gang en dus ook het kappen van bomen. Steeds minder worden er aan- geplant in onze nieuwe tuinen. We willen geen bla- derdak om verkoeling te zoeken maar een parasol in een trendy kleur en vorm om onder te kunnen zitten. Maar wees eens eerlijk: je voelt je toch al snel be- keken in een tuin zonder boom. Lieve mensen: “Elke tuin verdient een boom”. Hoe groot of hoe klein die ook is. Veel mooie bomen die zelfs in kleine tuinen passen zijn veelal onbekend. Vraag om deskundig advies over de juiste plaats, grondsoort en vorm. Maar juist de oude en grote bomen brengen met hun sterke en stille schoonheid karakter en leven. Geef ze het respect dat ze verdienen, maak gebruik van ze, denk eerst na of vraag advies voordat u de kap- vergunning aanvraagt. Want je mist ze pas als ze er niet meer zijn. Net zoiets als de stilte....Jolanda Vreeken ontwerpt en Groencombinatie Ruisendaal realiseert.Joosbuiten Ontwerpt tuin park en plein www.joosbuiten.nl 06-27323766 jolanda@joosbuiten.nlGroencombinatie Ruisendaal Tuinaanleg en onderhoud www.groencombinatie.nl 035-6943269 info@groencombinatie.nl


































































































   3   4   5   6   7