Page 13 - gooizaken17
P. 13
November 201513GooiseNetwerk AgendaIn de Gooise Netwerk Agenda vindt u een selectie van activi- teiten die georganiseerd worden voor en door ondernemers in Gooi en Vechtstreek. Organiseert u ook een evenement? Mail de redactie: redactie@gooizaken.nlNovember12 GooiseNetwerkborrel17.00 – 20.00 uur. NH-Hotel Naarden. Zakelijk en culinair netwerk-event met gratis buffet voor ondernemers. Aanmelden: ronald@commesso.nlof Facebook: -Gooisenetwerkborrel24 SERVANT LEADERSHIPHilton Royal Parc Soesduinen 15.30-18.30 uur Info: www.flevum.nl 26 Bites en Business t’Gooi Inloop vanaf 19.00 uur.Info: www bitesenbusiness.nl November elke dinsdag07.00 uur – 8.30 uurOntbijtsessie Business Firstlocatie: NH-Hotel NaardenDECEMBER3 VestingborrelDe Doelen Naarden Vesting 17.00-19.00 uur7 Inloop KoffieGooische Business ClubBusiness Centrum Huizen Info:www.gooischebusinessclub.nl 10 GooiseNetwerkborrel17.00 – 20.00 uur. NH-Hotel Naarden. Zakelijk en culinair netwerk-event met gratis buffet voor ondernemers. Aanmelden: ronald@commesso.nlof Facebook: -Gooisenetwerkborrel15 van Stress naar SuccesSpreker: Egbert Mulder. Locatie nog niet bekend16.00-19.00 uurEntre Femmes- GooiNetwerk voor vrouwelijke onderne- mers Gooi, Eemland en Vechtstreek Info: www.allevrouwennetwerken.nlAantal freelancers in Hilversum neemt toeHILVERSUM - Steeds meer Hilver- summers kiezen voor een bestaan als freelancer. In het tweede kwartaal van 2015 nam het aantal freelancers in de stad toe met ruim 11 procent in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. De gemiddelde omzet van Hilver- sumse freelancers daalde. De flexi- bele arbeidskrachten verdienden 7 procent minder. Dat blijkt uit de kwartaalmonitor van payrollorgani- satie Tentoo.Vooral in de jongste categorie viel een substantiële toename van het aantal freelancers te noteren. De groep in de leeftijd tot en met 24 jaar groeide met 28 procent. Bovendien zagen deze jonge freelancers hun omzet gemiddeld met ruim vijf procent toenemen ten opzichte van het tweede kwartaal van 2014.“Kansen voor jongeren in mediawereld”een procent extra gaan verdienen, terwijl hun gewerkte aantal uren met ruim tien procent toenam. Den Ronden: ‘Vooral de instroom jongeren was groot. Deze groep begint niet direct met een topsalaris. Dit verklaart de beperkte omzetstijging, hoewel het aantal gewerkte uren flink groeide.’ (Bron: Zandbeek).Ook freelancers tussen de 35 en 44 jaar zagen hun gemiddelde omzet behoorlijk toenemen (ruim 37 procent).Paul den Ronden, algemeen directeur van Tentoo: ‘Hilversum is van nature een me- diastad, waar altijd ruimte is voor jonge mensen om hun vleugels uit te slaan. Met alle ontwikkelingen in de mediawereld zien we dat er veel kansen zijn voor jon- geren die graag hun vrijheid behouden en daarom bewust kiezen voor een loop- baRaonboatslswofrdeenlasntecedrs. kDnaptpherebben zij het afgelopen kwartaal niet onverdienstelijk gedaan gezien hun gemiddelde omzet.’Omzet vrouwenDe omzet van vrouwelijke freelancers in Hilversum in de leeftijd van 25 tot en met34 jaar daalde met ruim 38 procent fors. Dat is opvallend te noemen; de omzet van hun mannelijke leeftijdsgenoten steeg met 20 procent. Het aantal vrouwelijke freelancers steeg in die leeftijdscatego- rie met ruim 23 procent. De daling van de omzet lijkt dan ook te wijten aan het feit dat het aantal uren in Hilversum verdeeld moest worden over veel meer vrouwe- lijke freelancers; het aantal mannelijke freelancers daalde met 4 procent.In Hilversum lag het percentage nieuwe freelancers boven het landelijk gemiddel- de, zo constateert Tentoo. In Nederland steeg het aantal flexibele arbeidskrach- ten met bijna tien procent. De gemid- delde omzet steeg landelijk gezien nau- welijks. Freelancers zijn net iets meer danVacatures gaanniet vaak via-viaAMSTERDAM - Bij het aannemen van personeel wordt beperkt gebruik gemaakt van het eigen netwerk en mondreclame. Slechts één op de vijf vacatures wordt ingevuld op basis van doorverwijzingen, dus via-via, zo blijkt uit onafhankelijk onder- zoek van Robert Half, arbeidsbemid- delaar op het gebied van financiële en administratieve professionals.HR-managers blijven bij het zoeken naar kandidaten de voorkeur geven aan tradi- tionele en digitale methoden, zoals job boards, cv databases en arbeidsbemid- delaars. Voor zowel de leidinggevende functies als het ondersteunende perso- neel is het percentage dat wordt inge- vuld via doorverwijzingen, aanbevelin- gen of persoonlijke netwerken slechts twintig procent. Bovendien geeft tien procent aan nooit posities ‘via via’ in te vullen voor managementfuncties en acht procent beweert hetzelfde voor het on- dersteunend personeel.De verschillen tussen grootbedrijven en het MKB zijn opvallend klein: 19 procent van de HR-managers van het MKB geeft aan gebruik te maken van doorverwijzin- gen, tegenover 21 procent van de HR- managers van grootbedrijven.TV-reclames minder in trekHILVERSUM - Bedrijven hebben in de eerste helft van dit jaar minder uitgegeven aan televisiereclame dan vorig eerste halfjaar.De bestedingen kwamen in de eerste zes maanden uit op 456 miljoen euro. Dat is 4,2 procent minder dan in dezelfde pe- riode een jaar eerder. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers van SPOT, het Nederlands marketingcentrum voor televisiereclame. Online videoplatforms doen het beter.De SPOT-zenders hebben daarmee een groei van zeven procent gerealiseerd in vergelijking met 2014. SPOT verwacht dat de TV-markt in 2015 uiteindelijk toch nog op een nullijn zal uitkomen.De kijktijd is in de eerste helft van 2015 uitgekomen op 195 minuten, een daling van vier procent ten opzichte van de eerste helft van 2014. Deze daling blijft ook bestaan als er wordt vergeleken met 2013, eveneens een jaar zonder grote sportevenementen.Rechtbank druk met ontslagenHILVERSUM - De kantonrechtbanken in Nederland hadden het afgelopen zomer druk met ontslagaanvragen. Werkgevers namen maatregelen, omdat 1 juli het nieuwe ontslagrecht werd ingevoerd.Uit de (voorlopige) cijfers van de Raad voor de Rechtspraak blijkt dat - verge- leken met andere maanden - het aantal ontslagzaken bijna twee keer zo groot was in juni. In juli werd de wet Werk en Zekerheid van kracht. Daarin gelden nieuwe regels, die het voor werkgevers makkelijker maakt om ontslag aan te vra-gen en anderzijds makkelijker personeel aan te nemen.Crowdfunding online groeitGOOI en vechtstreek - Zencap, een groeiende online marktplaats voor zakelijke kredieten in Europa, heeft in de afgelopen 15 maanden ruim 20 miljoen euro aan leningen uitbetaald. Daarmee hebben vele MKB’ers uit verschillende sectoren hun projecten kunnen realiseren. Het crowdfun- dingsplatform is een schakel tussen het Europese midden- en kleinbedrijf en duizenden particuliere investeerders.Steeds meer MKB’ers zoeken alterna- tieve financieringsmogelijkheden zoals crowdfunding en zijn daarmee minder af- hankelijk van banken. Naar verwachting blijft de populariteit van crowdfunding groeien, mede dankzij de steeds groter wordende groep van investeerders.In Nederland, Duitsland en Spanje wen- den ondernemers zich meer en meer tot Zencap, de digitale marktplaats voor fi- nancieringen. Volgens Matthias Knecht, mede-eigenaar en CEO van Zencap, spreken de voordelen voor zich. “Zencap heeft een snelle en makkelijke aanmel- dingsprocedure, korte lijnen en persoon-lijke klantenservice. Zowel ondernemers als investeerders ervaren onze website als prettig en duidelijk.”RecordJuni 2015 bleek een echte recordmaand voor de online marktplaats: er werd maar liefst vier miljoen euro aan zakelijke le- ningen uitbetaald. Ook in Nederland kent Zencap een explosieve groei. “In de vijf maanden dat Zencap in Nederland actief is, hebben wij al 46 leningen online ge- zet, bij elkaar goed voor circa drie miljoen euro aan bedrijfsfinancieringen”, aldus Jeroen Broekema, Country Manager van Zencap Nederland.