Page 9 - gooizaken15
P. 9
GOOI EN VECHTSTREEK – Vanaf dit nummer van GooiZaken krijgt u van onze redactie ook (bedrijfs) auto-informatie. Onze autojournalist Hans van Sunder maakt een column, geeft het laatste nieuws en doet een autotest met modellen die mogelijk voor u van belang zijn. In deze uitgave een test van de Peugeot 308.Peugeot 308 SW 1.6 Blue HDI 120Riant ruim en zakelijk zuinigdoor Hans van SunderNog steeds is de kleine 108 het best verkochte model van Peugeot, maar de 308 zit hem heel dicht op de hielen. Niet in de laatste plaats omdat van dit model voor zakelijk rijders interessante versies te koop zijn, waaronder deze 308 SW 1.6 Blue HDi 120 Blue Lease Executive. Die kent namelijk 14 procent bijtelling.Voor de verandering eens niet een vol opgetuigde variant, maar de basisversie die 25.800 euro kost. De enige extra optie is de witte metallic lak. Maar kaal is deze 308 SW zeker niet met standaard Peugeot Con- nect navigatie, klimaatcontrole, elektrische ramen voor en achter, Hill Start Assist, 16-inch lichtmetalen wielen, parkeersensoren voor en achter, cruise control en gla- zen panoramadak.De SW is een zeer ruime stationwagon verpakt in een elegant jasje. Het mag dan misschien geen opvallende auto zijn, maar wel één waar je mee gezien mag wor- den. Het is vooral de royale ruimte die de 308 SW zo aantrekkelijk maakt. Hij is een stuk langer dan de 308 Hatcback en heeft ook een ruim decimeter langere wielbasis, dus hij biedt meer beenruimte achterin en de laadruimte varieert van 610 tot 1.1660 liter (!). On- gekend in dit segment. De afwerking van het interieur ziet er keurig verzorgd uit. Mooie materialen, kleine to- leranties en een goede ergonomie. Ook over de stoelen geen klagen.BluePeugeot is niet de enige die de toevoeging Blue heeft voor deze milieuvriendelijke auto, terwijl groen ligtmeer voor de hand ligt. Feit is dat de Blue HDi 120 die- selmotor een prima ding is. Hij levert 88 kW/120 pk en een maximum koppel van 300 Nm. Dat vertaalt zich in vlotte prestaties (top 194 km/uur en sprint van 0 naar 100 km/uur in 10,1 seconden) en grote souplesse. De handgeschakelde zesbak schakelt niet altijd even dui- delijk, maar wel licht. De motor doet in stilte zijn werk en springt spaarzaam met de dieselolie om. Het normver- bruik ligt 1 op 32.3 (!). Goed voor een CO2-uitstoot van 82 g/km en 14 procent bijtelling. Ik denk niet dat het als een verrassing komt dat die 1 op 32,3 niet gehaald is, maar 1 op 25,1 is zelden vertoond in deze klasse.UitgebalanceerdDaarbij heeft de 308 SW ook nog eens uitgebalanceer- de rijeigenschappen. Bij de afstelling van het onderstel is een mooie balans gevonden tussen goede rijeigen- schappen en rijcomfort. Vering en demping zijn uitste- kend op elkaar afgestemd. Alleen kleine oneffenheden worden voelbaar doorgegeven. De besturing geeft veel feedback en het kleine stuurtje is licht en direct te be- dienen. De neus zoekt pas heel laat de buitenkant van de bocht op (onderstuur), maar dat is simpel te corrige- ren. Zoals de remmen ook voor veel vertrouwen zorgen.ConclusiePeugeot is er in geslaagd om van de 308 SW een prima stationwagon te maken. Hij ziet er elegant uit, zonder opzichtig te zijn, heeft een heerlijk ruim interieur dat ook nog eens keurig is afgewerkt en de Blue HDi 120 dieselmotor paart vlotte prestaties aan een opvallend laag brandstofverbruik.Business Sport Volvo V40 D2Van de bijtellingsvriendelijke V40 D2 Business brengt Volvo tijdelijk een op de sportieve R-Design gebaseerde Business Sport uit. Ook die kent 14 procent bijtelling en is te koop vanaf 29.995 euro.Dit komt neer op een voordeel van ruim drie mille voor een sportieve versie van de D2 Business die naast het R-Design pakket ook is uitgerust met het Business Pack Connect, de Winter Line en een 62 liter brandstoftank. Dit bovenop de standaarduitrusting met onder meer Sensus navigatie met Lifetime MapCare (kosteloze kaartupdates), Sensus Connect met High Performance Audio en Dual-Xenonverlichting met adaptieve bocht- verlichting, gescheiden klimaatregeling, het Interior Air Quality-systeem, verwarmbare voorruit en voorstoelen, Park Assist achter, cruise control en een regensensor. Het R-Design interieur valt op door de smaakvolle com- binatie van leer en nubuck.Onder de motorkap van de V40 D2 Business Sport ligt de bekende 2,0-liter diesel die goed is voor 88 kW/120 pk en 280 Nm koppel en genoegen neemt met een ge- middeld verbruik van 3,1 l/100 km (CO2-uitstoot 82 g/ km). Genoeg voor 14 procent bijtelling.Sportiviteit en zuinigheid gaan goed samen in de V40 D2 Business Sport.AutozakenJuli - augustus 20159columnVan de autojournalistHans van SunderKamervragenHet gebeurt niet vaak dat er Kamervragen wor- den gesteld over een specifieke auto, maar die twijfelachtige eer is onlangs de Volvo XC90 T8 Twin Engine te beurt gevallen. Wat is er aan de hand? CDA-kamerlid Pieter Omtzigt, financieel luis in de pels van dit kabinet, en partijgenoot Martijn van Helvert wilden van de staatsecreta- rissen van Financiën en Infrastructuur weten of er geen dreigend gat in de begroting ontstaat door de enorme populariteit van onder andere de nieuwe Volvo XC 90 T8 Twin Engine.Hoe verhoudt milieuwinst zich ten opzichte tot de belastingsubsidie en hoeveel kost deze nieu- we Zweed (en andere plug-in hybrides als de VW Golf GTE) de schatkist aan gemiste BPM, motor- rijtuigenbelasting en bijtelling? Het zou om hon- derden miljoenen gaan. Deze vragen tonen niet alleen de absurditeit van de fiscale regeling aan, maar ook direct het failliet daarvan. Zoveel is wel duidelijk.Overigens niet alleen van de bijtellingsregeling, maar zeker ook van de verouderde methode om de gemiddelde consumptie van een auto te me- ten. Die is echt niet meer van deze tijd en laat telkens een grote discrepantie tussen theorie en praktijk zien. Dan kan het dus gebeuren dat een grote SUV met meer dan 400 pk toch maar 7 pro- cent bijtelling heeft.Je mag het de autobranche niet aanrekenen. Zij voldoen aan de regels, die door de overheid zelf zijn opgesteld. En dan geeft het geen pas om tij- dens de wedstrijd de regels te veranderen en de aangescherpte CO2-eisen voor fiscale bijtelling van 1 januari 2016 naar voren te halen (1 juli). Dat is echt onbehoorlijk bestuur en dat zie ik ook niet gebeuren.Dus had die Mitsubishi-dealer zijn centen voor een advertentie in de krant, waarin hij sugge- reert dat op 1 juli de bijtellingstarieven verhoogd zullen worden en ronkend oproept de vervroegde verhoging van de bijtelling voor te zijn door snel een Outlander PHEV te kopen, zijn geld in zijn zak kunnen houden.Den Haag heeft deze situatie zelf in de hand ge- werkt. Het systeem is ondoordacht en een gru- wel voor de autobranche. Als autodealer word je echt gek van dat Haagse gekonkel. Typerend voorbeeld: In 2013 werd de Renault Mégane, toen het nog een 14%-model had, de bestver- kochte auto in ons land. Het jaar daarop werd nog nauwelijks een wiel verkocht. Probeer zo maar een bedrijf te runnen. Het wordt dus tijd voor rigoureuze verandering, maar dat zal niet eerder dan in 2017 gebeuren.Hans van Sunder AutojournalistHvS Publiciteit hvsunder@gmail.com


































































































   7   8   9   10   11