Page 17 - gooizaken12
P. 17
December 2014 - Januari 20151720142015BijtellingVolledig elektrischVolledig elektrisch4%00BenzineBenzine en diesel7%1-501-5014%51-8851-8220%89-11783-11025%118 of meer111 of meerDiesel7%1-5014%51-8520%86-11125%112 of meerMKB Doorstart breidt werkgebied uitGOOI EN VECHTSTREEK - MKB Doorstart, een initiatief van onder meer de Gooise onderneemster Jacqueline Zuidweg, heeft met een ‘loket’ op het Ondernemers- plein in Amsterdam een volgende stap gezet in het uitbreiden van de activiteiten naar de rest van Nederland. Gooise ondernemers die door de crisis in de problemen dreigen te komen kunnen ook in Amsterdam terecht.Dit loket in Amsterdam is een logische stap na de start in maart van dit jaar in Flevoland. Zuidweg: “Er zijn veel econo- mische relaties tussen Flevoland en Am- sterdam en sinds onze start hebben we al 200 aanvragen binnengekregen van ondernemers uit het hele land. Daar is een groeiend aantal Amsterdamse on- dernemers bij. Hoogste tijd dus om de volgende stap van ons uitbreidingsplan te zetten.”Een doelstelling voor de toekomst is om in ieder geval op alle vijf de Onder- nemerspleinen aanwezig te zijn met MKB Doorstart. Zuidweg geeft aan dat betrokkenheid van gemeentes en pro- vincies hierbij essentieel is. Groningen is waarschijnlijk de volgende stap en ook in Friesland en Zeeland vinden gesprekken plaats.Het GooiVoor wat betreft het Gooi bevindt MKB Doorstart zich in de voorlichtende fase. Er hebben inmiddels wel informerende bijeenkomsten met diverse gemeenten in het Gooi plaatsgevonden. Zuidweg: “Het Gooi staat zeker hoog op mijn lijstje , ook omdat ik er zelf woon en werk en op veel verschillende terreinen heel actief ben.”Voorkomen in plaats van genezenDe Stichting MKB Doorstart helpt onder- nemers die een in de kern gezond bedrijf hebben, maar door de crisis in de proble- men dreigen te komen. De Stichting kan voor deze ondernemers haar netwerk inzetten: vaak gaat het om financiering, maar ook advisering of coaching is meer dan eens nodig om het bedrijf een soli- der basis voor de toekomst te geven. De Stichting biedt zelf geen financiering maar kan in veel gevallen wel in een op- lossing voorzien. Tijdig aan de bel trek- ken door bedrijven zelf, of via partijen alsbank, accountant of (zaken)partner, het zogenaamde ‘vroegsignaleren’ is daarbij essentieel.Zo kan worden voorkomen dat onomkeer- bare problemen ontstaan. In veel geval- len kan een bedrijf dat in de kern gezond is maar tijdelijk financiële problemen heeft, geholpen worden met maatwerk. Dat kan passende financiering zijn, coa- ching, begeleiding of een noodzakelijke schuldregeling. Zuidweg: “Het is geen van-het-kastje-naar-de-muurloket: MKB Doorstart biedt snel zicht op de juiste route naar een nieuwe impuls voor de onderneming.”Kosteloze hulpDankzij de medewerking van banken, overheden en maatschappelijk investeer- der Start Foundation is de hulp van MKB Doorstart kosteloos voor de hulpzoeken- de ondernemer.Meer informatie: www.mkbdoorstart.nlDe toekomst van de zakelijke leaseautoGOOI EN VECHTSTREEK - Waar de zakelijke leaseauto eind jaren negentig standaard in het arbeids- contract was opgenomen, zie je dat nu steeds minder. Een lease- auto is niet meer vanzelfsprekend, ook niet voor functies waarbij je mobiel moet zijn. De ‘auto van de zaak’ zie je steeds minder vaak terug in het totale arbeidsvoor- waardenpakket.Willem Huibers van FleetAdvies ziet ook duidelijk een aantal bewegingen in de markt maar verwacht dat de auto de ko- mende jaren in het zakelijk verkeer op nummer één blijft staan. Als een van de redenen noemt Huibers het feit dat het openbaar vervoer nog niet geoptimali- seerd is. Maar ook emotie en het gevoel van vrijheid een grote rol. “Mensen eten bij wijze van spreken liever een plakje kaas minder op hun brood dan dat ze af- stand van een auto moeten doen.”Van de steeds wisselende maatregelen die door het kabinet genomen worden gaat ook geen stimulans uit. Huibers: “De Overheid werkt niet echt mee aan een strak beleid. Het ene jaar gaat de BPM omlaag en hoef je voor een energiezuini- ge auto geen wegenbelasting te betalen. In 2015 verandert dat weer, dan gaat de BPM omhoog en moet er ook weer we- genbelasting (houderschapsbelasting) worden betaald.”Zzp’er kiestnauwelijks voorleaseautoUit onderzoek van de ZZP Barometer, in samenwerking met LeasePlan , blijkt dat vooral de zzp’er verknocht is aan zijn auto en meer gebruik maakt van zijn ‘hei- lige koe’ dan de gemiddelde Nederlander.Voor bijna 80% van de zzp’ers is de auto het meest gebruikte vervoersmiddel. Ge- middeld brengt de zelfstandige ruim een werkdag per week in de auto door. Zelf een auto kopen (privé of op de zaak) is het meest populair. Slechts 5% van de zelfstandigen kiest voor een leaseauto. Dit onderzoek is uitgevoerd onder 1324 zzp’ers en onder 800 zzp klanten van LeasePlan.Duidelijkheid en mobiliteitBelangrijkste redenen voor de zzp’ers om een leaseauto te overwegen zijn duidelijkheid, ‘efficiency’ en zekerheid van mobiliteit. Zzp’ers willen geen on- berekenbare risico’s lopen op het gebied van onderhoudskosten en afschrijving. LeasePlan bijvoorbeeld speelt in op de wensen en behoeften van deze groep zzp’ers door het aanbieden van een spe- ciaal auto-abonnement dat is toegespitst op de zzp’er.Bijtellingscategorie op basis van CO2-uitstootnormenNicole Hagen, persvoorlichter LeasePlan: “De auto blijft de belangrijkste pijler on- der de mobiliteit. Dat geldt voor mkb’ers, zzp’ers en grote ondernemingen. Zo’n zestig procent van de zakelijke reizigers is afhankelijk van de auto. Omdat zzp’ers aangeven dat flexibiliteit voor hen be- langrijk is, bieden we hen een flexibel abonnement aan vanaf 6 maanden.”Dat betekent niet dat de auto ongelimi- teerd’ gebruikt moet worden. Hagen: ” In dat kader streeft LeasePlan naar het belasten van gebruik in plaats van bezit. Dan gaat het wel degelijk uitmaken of je privé 501 km rijdt of 20.000 km. Dan pas krijg je minder kilometers, minder files en een beter milieu”AlternatievenVoor mensen die in een grote stad wonen en werken zijn er legio alternatieven voor de leaseauto vindt ook Huibers. Openbaar Vervoer, een leasefiets of e-bike en initi- atieven als Cardelen, Uber, Greenwheels en Wrapscar. Ook zijn er verschillende vormen van lease: Privélease, Shortlease, Operationele lease of Financelease.Om een goede afweging te maken tussen bijvoorbeeld een eigen auto of een privé-leaseauto moet de werknemer de kosten van beide objectief tegen elkaar kunnen afzetten. Vaak worden de werkelijke kos- ten van een eigen auto niet goed inge- schat. Afschrijving, brandstof, onderhoud verzekering, wegenbelasting, dat alles kan aardig oplopen. Mensen schrikken in eerste instantie vaak van het maandbe- drag van een privéleaseauto, maar wan- neer je alle kosten tegen elkaar afzet ontstaat toch een ander beeld.Een goede ontwikkeling van alle maatre- gelen rondom de ‘auto van de zaak’ is dat autofabrikanten worden uitgedaagd om steeds met andere modellen en zuinigere auto’s te komen. Hagen: “De leaserijder kiest slim, hij kiest met zijn hoofd en uit het aanbod van dat moment.” LeasePlan verwacht dat de komende jaren het aan- tal auto’s dat in de <15% bijtellingscate- gorie valt vrij klein is en vooral elektri- sche auto’s betreft. “De branche zou wel gebaat zijn als er voor de toekomst een lange termijn beleid wordt vastgesteld. Alle wijzigingen en de daarmee gepaard gaande lastenverzwaring zorgen voor veel onrust bij de leaserijders en extra kosten voor alle partijen,” aldus Hagen.Willem Huibers FleetAdvies


































































































   15   16   17   18   19