Page 15 - gooizaken12
P. 15
December 2014 - Januari 201515Strijd om succesvolste Hilversumse Ondernemervan het Jaar 2015Strijd om succesvolste Hilversumse Ondernemer van het Jaar 2015 Ondernemersvereniging BVHilversum heeft de namen van drie Hilver- sumse ondernemers bekend gemaakt die kans maken op de titel ‘Onder- nemer van het Jaar 2015’.De jury, bestaande uit afgevaardigden van de Gemeente en BVHilversum bepaalde uit alle genomineerde de top 3.Edwin SpitsbaardTapasrestaurant Vida, The Guardian en Broodje AapRigo StegemanGood2Connect, gericht op bevorderen duurzaam ondernemenKirsten GoesKGU, regionale arbeidsbemiddelaar en HR-dienstverlenerLokale helden in Hilversum en BussumDe verkiezing ‘Ondernemer van het Jaar’ is een aanmoediging om het Hilversumse ondernemerschap te koesteren. De ver- kiezing is een initiatief van de gemeente Hilversum en de ondernemersvereniging BV Hilversum. De eindstrijd vindt plaats tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst 6 janu- ari 2015. Dan wordt bekend wie zich een jaar lang ‘Hilversumse Ondernemer van het jaar 2015’ mag noemen en ontvangt hij of zij de Rabo Ondernemers Award “Succesvolle ondernemers zijn fantasti- sche ambassadeurs voor ondernemend Hilversum. Ze leveren een sterke bijdrage aan de economische groei en het imago van de stad,” aldus een woordvoerder van de BV Hilversum.Criteria• Het bedrijf van de ondernemer dient in de gemeente Hilversum gevestigd te zijn.• De ondernemer moet blijk hebben ge- geven van maatschappelijke betrokken- heid.• Zijn of haar onderneming moet een sociaal en maatschappelijk verantwoord beleid voeren zowel intern (personeel) als extern (fiscaal, milieu enz.).• Zijn of haar onderneming moet winstge- vend zijn.• De ondernemer moet directeur/eigenaar of directeur/grootaandeelhouder zijn.• De ondernemer moet creatief en inno- vatief zijn.HILVERSUM/BUSSUM – ‘Bij Bootje Bussum’ aan de Brinklaan is door de klanten van ING verkozen tot lokale held van Bussum. Robert von Gerhardt en Bo van Hulst van Bij Bootje Bussum ontvingen uit handen van ING kantoormana- ger Frank Uges een bijpassende oorkonde. Een tweede winnaar in de regio is Vendetta Spellencen- trum uit Hilversum.Von Gerhardt in een reactie: “We zijn ui- termate verheugd om in zo’n korte tijd, we zijn 16 augustus van start gegaan, al zo’n status te hebben bereikt. Von Ger- hardt en zijn partner Van Hulst hebben op meerdere vlakken het roer omgegooid. Was er op de huidige locatie aan de Brin- klaan voorheen een snackbar gevestigd, ‘Bij Bootje Bussum’ heeft meer weg van een ontmoetingspunt waar je ook nog goed kunt eten. Von Gerhardt: “We ge- bruiken veel verse producten, maken alles zelf en ook de sfeer is compleet anders.” Door de bijzondere inrichting, een zithoek met boekenwand en voor kinderen strips en spelletjes nodigt ‘Bij Bootje Bussum’ uit om wat langer te blijven ‘hangen’.Ook Robert Kerklaan van Vendetta Spellen- centrum is vrij recent gestart. Medio 2013 opende Robert Kerklaan zijn deuren aan de Bussumerstraat in Hilversum. Kerklaan: “Ik ben hier echt heel blij mee, ook met allereacties op Facebook. Het leverde de Hil- versumse ondernemer aardig meer publi- citeit op op dit medium. “Normaal gespro- ken bereik ik 50 tot 100 mensen met een bericht, na de verkiezing waren dat er bijna 2.000.” Bij Vendetta kunnen mensen spel- letjes spelen, koffie drinken en ervaringen uitwisselen. De doelgroep is breed : van 2 tot 108 jaar. Digitale spellen zal je er echter niet aantreffen. Kerklaan: “ Ik heb helemaal niets digitaal, zelfs niets op geen batterij- en, alles is analoog.Maatschappelijke rolDe verkiezing ‘lokale held’ is een initia- tief van ING, die daarmee aandacht wil geven aan de belangrijke rol die retailers en horeca hebben in de maatschappelijke structuur van een wijk, dorp of stad. En die betrokkenheid gaat verder dan enkel de ‘bankzaken’ zoals het vergemakkelij- ken, efficiënter en veiliger inrichten van hun betalingsverkeer laat een woord- voerder in een toelichting weten.Landelijk initiatiefEen lokale held is een onderneming waar je graag naar toegaat. Veel mensen zijn in hun hart fan van een onderneming en willen dat ook laten weten. Dat gebeurd veelal door mond-tot-mond reclame of via social media. Door middel van de loka- le helden verkiezing konden klanten van de ING Bank op bijzondere wijze uiting geven aan hun klanttevredenheid.Contentbijbel: verhalen met eeuwigheidswaardeIn te veel boeken wordt content- marketing voorgesteld als een wetenschap, en dat is het niet. Zorg gewoon als merk voor passie- volle verhalen die het waard zijn om te delen. Vanuit het DNA van je bedrijf, organisatie of merk.Dat is de boodschap van Cor Hospes, au- teur van de Contentbijbel. De Content- bijbel staat niet vol met wolligheid en moeilijke modellen, maar is een eerlijk en nuchter boek dat theorie en praktijk ver- bindt en contentmarketing plaatst waar het hoort: binnen communicatie.Cor Hospes werkte ruim 20 jaar als zelf- standig journalist voor de belangrijkste kranten en (vak)tijdschriften van Neder- land. In 2009 maakte hij de overstap naar marketingcommunicatWinterdip bij bedrijven merkbaarZes jaar na de crisis heeft de schaduwelite niets geleerdGebrek aan daglicht, collega’s die geveld zijn door de griep en wachten op de lente: 28 procent van de Nederlandse HR-managers merkt een verminderde producti- viteit bij werknemers tijdens de wintermaanden.Dat blijkt uit onderzoek van Robert Half onder 200 Nederlandse HR-managers naar productiviteit op de werkvloer tij- dens de wintermaanden. Behalve de ver- minderde productiviteit zegt bijna een derde (29%) van de HR-managers zelf ook minder productief te zijn tijdens de wintermaanden. Volgens de managers zouden extra initiatieven de productivi- teit van werknemers tijdens deze don-kere maanden kunnen stimuleren. De meeste pleiten voor gezondheidsinitia- tieven (34%), gevolgd door teambuilding- activiteiten (27%), thuiswerken (26%) en kortere werkdagen (14%).Gebrek aan zonlicht zorgt ervoor dat werknemers en managers moeite heb- ben om hun productiviteit te behouden”, vertelt Stephan Renken, Managing Di- rector Robert Half Belux. “Af en toe een frisse neus halen en goede verlichting op de werkvloer kan al een groot verschil maken. Ook helpt het om alvast vooruit te kijken: de jaaractiviteiten evalueren en afsluiten en nieuwe plannen maken voor het nieuwe jaar zorgen voor een positie- ve dynamiek binnen de organisatie.”Een hecht netwerk van bankiers, accountants, advocaten, lobbyis- ten, toezichthouders en politici probeert de geoliede geldmachine zoveel mogelijk te beschermen, aldus Ewald Engelen in zijn nieuw- ste boek ‘De Schaduwelite voor en na de crisis: niets geleerd, niets vergeten’.De ravage die de Nederlandse financiële elite heeft aangericht is volgens Engelen immens. Banken die met belastinggeld van de ondergang gered moesten wor- den, een grote toename van het aantal huishoudens met torenhoge hypotheek- schulden en stijgende werkloosheid. Des-ondanks probeert een hecht netwerk van bankiers, accountants, advocaten, lob- byisten, toezichthouders en een enkele politicus de geoliede geldmachine zoveel mogelijk te beschermen. Zes jaar later is er onthutsend weinig veranderd, zo con- cludeert de schrijver.De schaduwelite voor en na de crisis: niets geleerd, niets vergeten gaat over hen: de schaduwelite, die niets heeft geleerd en niets is vergeten. En over de middelen – lobbyen, dreigen, chanteren, verwarren, spinnen, framen, verhullen, verdraaien en verzwijgen – die zij ge- bruikt om alles zoveel mogelijk bij het oude te laten.


































































































   13   14   15   16   17