Page 16 - gooizaken12
P. 16
De ondernemingstip voor 2015Meer rendement door plezier!Bussum- Het klinkt sommigen wat raar in de oren; meer succes door plezier. En toch is het bewezen waar. Alles dat je met plezier doet heeft een veel grotere kans van slagen. ‘Thuis’ weten we dat ook wel, maar in ons werk durven we het niet altijd toe te passen. Voor Jochem Albrecht en Michiel Drijber is dit inmiddels het dagelijkse feest dat ze met hun opdrachtgevers mogen vieren.Jullie koppelen plezier aan rendement? “Ja, dat klinkt misschien gek, want lachen op of tijdens je werk leidt immers af...toch? Niets is minder waar!”, zegt Michiel enthousiast. “Als mensen doen waar ze plezier aan be- leven, dan zijn ze bevlogen, toegankelijker, creatiever, productiever en vitaler. En dat werkt echt veel beter! Verzuim kantelt naar energie, inzetbaarheid en kwali- teit, bijvoorbeeld. En ‘zomaar wat doen’ wordt klantge- richtheid vanuit het hart. Da’s 1.”“Als we ons verder realiseren dat elk langdurend zake- lijk succes staat of valt met goede relaties, dan liggen er heel veel kansen. Of je nou slager bent, een restau- rant hebt, een luchtvaartmaatschappij of een zorgin- stelling. Plezier verbindt mensen en dat bepaalt of er een gezamenlijke toekomst is. Of mensen blijven terug- komen. Het omgekeerde is ook waar. Geen plezier, dan kiezen we toch voor iemand anders? Net zo makkelijk. De meeste dingen zijn inwisselbaar in deze tijd.”Dus wat is jullie advies? Jochem: “Maak het persoonlijk en betrek mensen, vanuit het gegeven dat het altijd de mens is die bepaalt wat er gebeurt, en welke invloed hij heeft op de ander. Zijn we ervoor om elkaar te helpen, tevreden te stellen of verwachtingen te overtreffen? Of zijn we ervoor om elkaars geld of tijd te claimen? Komen we brengen of halen?”“Het is eigenlijk een eeuwenoud en logisch principe. Als we ervoor zorgen dat we zoveel mogelijk de dingen doen die relevant zijn, en snappen waarom en hoe we doen wat we doen, dan zijn we al zo’n stuk verder. Geen ronkende visies en missies waarin geld en de grootste worden centraal staan. Gewoon, wat is het verhaal van onze onderneming, wat is onze identiteit, ons gezicht? En waar mogen en kunnen we andere mensen een ple- zier mee doen? Dat zijn de vragen die iedere organisatie zichzelf mag – nee, moet – stellen.” En dan? “Je zult zien dat er meer verbinding ontstaat tussen mensen binnenMichiel links en Jochem rechtsen buiten de organisatie, en dat we echt iets voor elkaar kunnen betekenen. Als mens, als collega en als klant. Omdat we het elkaar gunnen. Dat heet toegevoegde waarde en kan je inwisselen bij de bank”, aldus Michiel.“Vandaar dat we bij communicatievraagstukken steeds vaker eerst kijken naar identiteit, visie, missie en waar- den van organisaties. Het is van belang dat mensen snappen waar het over gaat en het leuk en betekenis- vol vinden om een bijdrage te leveren met hun gewaar- deerde talenten. Zodat het ‘jouw en mijn’ organisatie wordt. Vaak merk je dat communicatie met deze basis veel meer impact en succes heeft. Je gaat van een advertentie of internetcampagne naar een ambassa- deursmodel, dat drijft op trots en eigenaarschap”, zegt Michiel. “En van zeggen naar doen en waarmaken.”Waar komt deze wetenschap vandaan? “In de 20 jaar dat ik mijn reclamestudio heb merkte ik weinig verloop van opdrachtgevers”, geeft Jochem aan. “Misschien zijn we wel heel goed, maar ik denk dat het ook aan iets anders ligt. Onze opdrachtgevers zijn en blijven name- lijk altijd heel dichtbij. Ook persoonlijk. Er ontstaat een relatie. Niet als bureau en klant, maar als partners en vrienden, soms, die oprechte interesse hebben in el- kaar. En elkaar met vertrouwen willen helpen. ”Voeg daaraan toe dat Michiel de grondlegger is van Iedereen Elke Dag Plezier (IEDP), en je hebt een compleet beeld van onze unieke kracht.”“Het bewijs zien wij ook terug in het feit dat we in korte tijd een paar grote opdrachtgevers mogen helpen bij het ‘vereenvoudigen’ en vermenselijken van hun beleid en communicatie. Da’s echt iets van de laatste 2 jaar. Om dat vervolgens om te zetten in campagnes, han- delswijze en websites die mensen echt raken. Omdat ze plezier uitstralen, doen en vertegenwoordigen. Opdat mensen in beweging komen en blijven.”Vandaar die nieuwjaarstip dus. “Inderdaad, plezier is de meest krachtige energiebron van en voor mensen, het beste middel om verbindingen te leggen en te onder- houden. Extra fijn voor Hollanders; plezier is gratis en wordt meer naarmate je het deelt. Dit rendement is uit te drukken in geld, maatschappelijke waarde en toe- komst. Het vraagt om een beetje bewustzijn en elkaar het goeie voorbeeld geven. Daar helpen we graag bij. Reclamebureau Holland uit Bussum wenst u een plezie- rig en succesvol 2015!”16December 2014 - Januari 2015columnVan de advocaatKoop en verkoopvan een bedrijfWie een onderneming heeft zal slechts een enkele keer voor de beslissing staan om die onderneming te verkopen. Ook zal het kopen van een onderneming voor de meeste onder- nemers geen dagelijkse kost zijn. Vaak is het een ingrijpende beslissing met grote financiële belangen. Reden genoeg om niet over één nacht ijs te gaan en goed voorbereid aan zo’n traject te beginnen. Het pad loopt van het voorbereiden van de propositie, het bepalen van de vraagprijs of het bod, het vinden van de juiste koper, naar het voeren van onderhandelingen, het financie- ren van de koopprijs en eindigt in het vastleg- gen van de deal in een contract.De koper en de verkoper van een onderneming zijn beiden met iets heel positiefs bezig. De een sluit een mooie periode af en verzilvert zijn suc- ces. De ander investeert in een onderneming, die hij, naar zijn stellige overtuiging, tot een nog groter succes gaat maken. De koop wordt gesloten en de champagne wordt ontkurkt. Ze mogen elkaar en waarom zou je dan moeilijke vragen stellen. Wee de zwartkijker die dit feest- je wil verpesten.En dan volgt het leven na de overname. Er gaan enkele weken voorbij, enkele maanden mis- schien. Plotseling blijkt er een lijk in de kast te zitten, dat bij de summiere due diligence niet is gezien. De klantenportefeuille blijkt toch wat minder interessant en de omzet valt wat tegen. De aflossing van de koopsom, die niet ineens is betaald, maar die in een lening is omgezet, drukt wel erg op de liquiditeit. Hij heeft een kat in de zak gekocht, meent de koper en hij stopt maar eens met het betalen aan de verkoper, hij wil zijn geld terug!De verkoper pakt zijn contract er bij en ontdekt dat hij geen enkele zekerheid heeft bedongen. In het ‘model’ dat ze van internet hebben geplukt zijn alleen maar de ‘leuke’ dingen opge- schreven. Het contract biedt geen soelaas. Hij is boos en de feestelijkheden bij de deal zijn snel vergeten. Over en weer worden advocaten in stelling gebracht die een aanvang nemen met de inleidende beschietingen. De strijd eindigt meestal met twee verliezers.Een goede voorbereiding en een goed contract zullen niet kunnen voorkomen dat het soms misloopt en bij het sluiten van een deal wil men vaak niet horen wat er allemaal fout kan gaan. Maar wie de voorwaarden van de deal goed opschrijft, voorkomt daarmee onnodige misver- standen en veel financieel leed.Robert BakkerAdvocaat bij RJB Advocatuur te Naarden www.rjbadvocatuur.nl035 – 203 00 31 r.bakker@rjbadvocatuur.nl