Page 10 - gooizaken12
P. 10
Pyxis en GooiZaken blikken vooruitPyxis, accountants en belasting- adviseurs, met vestigingen in Naarden en Almere ziet ook voor de komende jaren een aantal fisca- le zaken veranderen.Reijer Hekelaar, partner en adviseur bij Pyxis: “Wij richten ons met name op de toekomstige financiële planning van de ondernemer en kijken hierbij vooral naar de lange termijn. Wij laten de onderne- mer daarvoor regelmatig kritisch in de spiegel kijken. Waar staat hij of zij over 5 jaar en met welke belastingen of regelin- gen moeten rekening gehouden worden? Wij kijken daarbij naar vraagstukken als: kan de ondernemers zijn financiële huis- houden nog wel draaiende houden bij arbeidsongeschiktheid of echtscheiding? Is alles goed geregeld bij een overlijdens- situatie? Betaalt de ondernemer niet te veel belasting ? Op welke kosten zou de ondernemer goed kunnen besparen?Positie zzp’erszal versterkenSamen met GooiZaken blikt Pyxis vooruit met als gegeven de fiscale wijzigingen in 2015. Zo ziet Pyxis de positie van de zzp’er op de arbeidsmarkt versterken. Doordat het arbeidsrecht op de schop gaat zal er een grotere druk komen te liggen op de verantwoordelijkheid en verplichtingen bij werkgevers. Hierdoor zal, volgens Pyxis, het inhuren van zzp’ers in een toenemend aantal gevallen voorrang verkrijgen boven een vast dienstverband van personeel.DGA pensioen:laat jeadviseren doorprofessionalVoor DGA’s met een pensioenopbouw binnen BV zal er ook het nodige veran- deren. Hekelaar: “Veel DGA’s worden geconfronteerd met de zogenoemde ‘lock-up’. Deze ‘lock-up” belemmert hen om in de toekomst nog dividend te kun- nen uitkeren. Wij adviseren alle onderne- mers om zich goed te laten bijstaan door professionele pensioenadviseurs en niet samen met hun adviseurs/accountants de nieuwe wet- en regelgeving zelf te in- terpreteren. Ze zouden dan wel eens van een ‘koude kermis’ thuis kunnen komen.Personeel enReijer Hekelaar, partner en adviseur bij Pyxisadministratie blijven grootste kostenpostGa ‘lean’ denkenNaast personeelslasten zijn ook in 2015 voor veel ondernemers de administratieve lasten een grote kostenpost. Hieronder vallen kosten voor accountant /admini- stratiekantoor, kosten voor verzekeringen, huisvestingskosten en algemene kantoor- kosten. Op deze kosten kan volgens Heke- laar vaker en meer worden bezuinigd dan gedacht. Hekelaar: “Maak heldere en vooral vaste prijsafspraken met je accountants- of administratiekantoor, laat je verzekeringen een keer goed doorlichten en ga ook over je overige kostenposten ‘lean’ denken.” Een ondernemer moet zichzelf regelmatig vra- gen stellen: Hoe kan het efficiënter? Wat kan en wil ik als ondernemer zelf doen en wat besteed ik uit? Waar kan het goedko- per (maar ga wel voor kwaliteit!) en niet onbelangrijk: staan de kosten nog wel in verhouding tot het product? Welke bedrijfs- processen kunnen efficiënter?Vijf investeringsregelingen die de ondernemer op zijn netvlies moet hebben staan1. De Kleinschaligheidsinvesteringsaf-trek (KIA).Belangrijkste criterium: alle investerin- gen zijn hoger dan euro 450,- (exclu- sief omzetbelasting). Pas dus op met ontvangen kortingen.2. De Energie-investeringsaftrek (EIA)Belangrijkste onderdeel hierbij: inves- teren in energiebesparende bedrijfs- middelen en duurzame energie. Deze investeringen dienen zowel op de lijst te staan van het Ministerie van Econo- mische Zaken als het Ministerie van Fi- nanciën.3, 4. Milieu-investeringsaftrek en VAMILBelangrijkste onderdeel hierbij: subsi- die indien de ondernemer heeft geïn- vesteerd in nieuwe bedrijfsmiddelen die het Ministerie van Infrastructuur en Milieu én het Ministerie van Financiën hebben erkend als milieu-investering.5. DesinvesteringsbijtellingHebt u bedrijfsmiddelen vervreemd (onder andere geschonken of verkocht voor meer dan euro 2.300,-) waarvoor u in vorige jaren (lees 5 jaren) investe- ringsaftrek hebt toegepast? Dan kan het zijn dat u een deel van die aftrek uit het verleden moet terugbetalen.(advertenties)■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■ arbeidsrecht ■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■ ■■■■■■■■■■■■■■■■■ consumentenrecht ■■■■■■■■■■■■■■■■■■ ■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■ procesrecht ■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■ ■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■ strafrecht ■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■nieuwe hilversumseweg 30a 1406 tg bussum ■ 035 69 448 33 post@kickyhamer.nlslim opgeruimd!Algemene wijzigingen, voor werknemers én werkgeversEerst het minder goede nieuws:• Het vervallen van de ouderschapsverlofkorting per 1 januari 2015• Het vervallen van de mogelijkheid buitenlandse boetes af te trekken• Er zijn nog maar vier zogenaamde kindregelingen: kinderbijslag, kindgebondenbudget, combinatiekorting en kinderopvangtoeslag• De 0% lening van werkgevers voor werknemers (woningen) komt te vervallen• De algemene heffingskorting komt te vervallenHet goede nieuws:• Het tarief voor de inkomstenbelasting wordt verlaagd• Meer kostenaftrek bij wonen en werken in één pand• De crisisheffing komt te vervallen• Ruimere werkkostenregeling (ondernemers met personeel)• Deeltijdondernemers krijgen ook de 14% MKB-winstvrijstelling• Tegemoetkoming voor ouders met een inwonend gehandicapt kind (nieuw)10December 2014 - Januari 2015Dossier: Fiscale Zaken