Page 39 - Spiegelschrift 14
P. 39
Groen vervolgVunderink’s werk vertoont af niteit met Cézanne.gedicht waarin hij het heeft over ‘het water / het zachtbespannen tevreeë water’.Wat Gorter bedoelde heeft Ru hier getekend, of preciezer: heeft Ru hier gesuggereerd door weglating. In zijn schilderwerk is hij in staat om een eenvoudige muur van een gebouw – op het oog saai en simpel – leven in te blazen door de verweerdheid en de aantasting door begroeiing te laten zien.Tube roodWat dat betreft herinner ik me een voorval van geruime tijd geleden. Ik bezocht met Ru het atelier van zijn broer Ido (bepaald niet Ru’s mindere als vakman). Ido stond bij een portret en zei: ‘Ik weet niet wat er mee is, maar ik ben er niet tevreden over’.En Ru zei: ‘geef eens een tube rood’ en spoot vervolgens een lik ervan op het palet. Daarna tikte hij het portret met een tipje rood aan.Vunderink is in staat om een eenvoudige muur leven in te blazen.En tot mijn stomme verbazing begon het portret ineens te leven. En Ido zei ‘verdomd, dat is het’. Ik moest onmiddellijk denken aan mijn favoriete schrijver Louis Paul Boon, die in zijn roman De Kapellekensbaan de lange grauwe muur bij de fabriek De Labor beschrijft in een desolate omgeving en dan vervolgens de kleine Ondine daar laat spelen, waardoor die treurig stemmende plek als bij toverslag kleur krijgt.Dat effect dus.En dat laat zien waar vakmanschap in mees- terschap verkeert.39