Page 13 - Spiegelschrift 13
P. 13
Uit deze grafiek uit 1964 blijkt dat de meeste forensen uit Bussum kwamen. Tevens is te zien dat men toen nog slechts sporadisch met de auto naar het werk ging.gesproken werd, of praatten met collega’s in wat als ‘praatcoupé’ werd aangemerkt. Vermaard was de ‘sliptrein’ waarvan de achter- ste wagon bij de Karnemelksloot door de con- ducteur ontkoppeld werd en op eigen kracht verder reed naar het station Naarden-Bussum en op een zijspoor stopte, terwijl de voorste wagons bij het station door reden. Het laat zich raden dat deze techniek soms faalde in die zin dat de ‘slipwagon’ te vroeg vaart ver- loor en mopperende reizigers langs het spoor lopend het station bereikten.Eerst de trein, toen de bus en pas veel later de autoDe Gooise forensen hebben een blijvend mo- nument achtergelaten in de vorm van ge- brandschilderde ramen in de hal van het sta- tion. Door dankbare forensen in de persoon van de heer Van Vliet op 20 november 1947 geschonken aan de Nederlandse Spoorwegen toen de lijn Amsterdam-Amersfoort in 1946 geëlektrificeerd was. Een plaquette In de hal herinnert aan dit forensengeschenk. totaal zijn de wapens van veertien gemeentes en twee provincies aangebracht, gemeentes waar fo- rensen woonden en de provincies Noord- Holland en Utrecht.De tram naar Amsterdam deed er te lang over, zo ’n anderhalf uur, die kwam dus niet in aan- merking. Wel deden omstreeks 1936 een paar jaar de zogeheten ‘wilde bussen’ het spoor ernstige concurrentie aan. De autobussen waren ‘wild” omdat zij niet onder de wetge- ving van het wegverkeer vielen en veel goedko- per dan de trein de forensen vervoerden. Gooise forensen maakten er graag gebruik van, omdat de bus goedkoper was en vaak op verzoek stopte. Na een paar jaar zorgde een speciale wet ervoor dat de ‘wilde bus’ van de weg verdween.Treincoupé Eerste Klas begin 1960.Per auto naar het werk gaan - de autoforens - vinden we in kleine getale al in de jaren dertig, voor hen werd de ‘autokluis’ gebouwd, een reeks stallingsgarages, nog altijd te vinden achter de panden van de Vlietlaan.Woon-werkverkeer speelde ook een rol in de plaatselijke verkiezingsstrijd.13