Page 9 - GooiZaken 32 - Mei 2018
P. 9
Autozaken: Mercedes X 250dMei 20189columnVan de autojournalistHans van SunderElon MuskIs Elon Musk een visionair of een lucht etser? Laat ik vooropstellen, dat ik heel veel respect heb voor de in 1971 in Zuid-Afrika geboren Ca- nadees-Amerikaanse ingenieur. Hij was verant- woordelijk voor het succes van PayPal, maakte daar zijn fortuin mee en durfde het aan om met Tesla een compleet nieuw automerk in de markt te zetten dat uitsluitend elektrische auto’s bouwt. Hij is namelijk echt begaan met het mi- lieu.Maar hij heeft ook megalomane trekjes. Zo stuurde hij op 6 februari van dit jaar als publici- teitsstunt voor zijn bedrijf SpaceX, dat in de na- bije toekomst naar Mars wil, een raket de ruimte in met aan boord een Tesla Roadster waarin con- tinu het nummer Space Oddity van David Bowie wordt afgespeeld.Aan de andere kant is Musk ook weer maat- schappelijk betrokken. Hij richtte in 2006 samen met twee neven Solar City op dat zonnepanelen moet gaan bouwen en wil met zijn bedrijf Hyper- loop (een lage luchtdrukbuis waar een soort van trein met een snelheid van 500 km/uur door- heen kan) een nieuwe vorm van openbaar ver- voer ontwikkelen.Een man met vele gezichten en inspiratiebron voor veel nieuwe ondernemers. Musk maakt het onmogelijke mogelijk. Maar Tesla maakt nog steeds geen winst en de productie van de nieu- we Model 3 komt moeizaam op gang. Er zouden 2.500 exemplaren per week gebouwd moeten worden, maar op dit moment blijft het aantal ste- ken op 2.000. Musk is er zichzelf maar mee gaan bemoeien. Ook kwam hij onlangs negatief in het nieuws door een aangekondigde megabonus van 2,6 miljard, die hij in de komende tien jaar bij Tesla zou kunnen verdienen. De koers van het aandeel Tesla daalde. En die val zette door nadat hij als 1 aprilgrap de wereld in slingerde dat Tesla failliet was.Maar deze tegenslagen lijken Musk niet te raken of uit het veld te slaan. Hij gaat onverdroten door met zijn zoektocht naar nieuwe, toepasbare en schone technologieën. De (zaken)wereld heeft  guren als Musk nodig. Mannen met durf, visie en maatschappelijk betrokken. Met spanning wacht ik af met welke nieuwe ideeën Musk in de toekomst op de proppen komt. Want één ding is zeker: we zullen in de toekomst nog veel van hem horen.Hans van Sunder AutojournalistHvS Publiciteit hvsunder@gmail.comdoor Hans van SunderRijden met Mercedes X 250d 4-Matic PowerMacho MercedesHoewel Mercedes-Benz ook vracht- en bestel- wagens bouwt en dat met succes doet, ligt een pick-up van ‘Das Haus’ niet direct voor de hand. Toch heeft de premiumautobouwer uit Stuttgart de X-Klasse gelanceerd: de eerste premium pick- up ter wereld.Met dank aan Nissan. De X-Klasse is namelijk nauw ver- want aan de Nissan Navara (en de Renault Alaskan) en wordt ook in de Nissan-fabriek in Barcelona gebouwd. Maar geen plaatdeel is gelijk en ook het interieur ademt premiumklasse uit.Mercedes bouwt topklasse auto’s en dat heeft zijn prijs. De door mij geteste X 250d 4-Matic Power kost namelijk 113.979 euro, maar hiervan verdwijnt door de grijpgrage vingers van vadertje Staat 56.393 euro in de schatkist. Dit begint tot aardig op gelegaliseerde dief- stal te lijken.No-go zoneDe X-Klasse is een bakbeest met zijn 5,34 meter, maar wordt desondanks tot de zogenaamde mid-size pick- ups gerekend. Ons kleine kikkerland is ook niet echt de natuurlijke habitat voor de X-Klasse. Parkeergarages zijn eigenlijk een no-go zone. Op andere (parkeer)plek- ken is het handig dat als optie de 360 graden camera is gemonteerd. Dan kun je zonder schade te veroorzaken beter manoeuvreren.OntzagHet uiterlijk van de X-Klasse boezemt ontzag in. Het is echt een Macho Mercedes. Hij torent hoog boven de meeste andere personenauto’s uit. Hij oogt ook veel massiever dan de Nissan Navara door zijn extra breedte. De door mij gereden X heeft een zogenaamde ‘dubbele’ cabine, waardoor hij plaats biedt aan vijf personen. Dan blijft er nog een laadbak met bijna 2,5 vierkante meter over. Die is fraai afgewerkt met een kunststof bak en een rail met sjorogen aan beide kanten om lading vast te kunnen zetten.KlasseJe moet echt, zelfs ik met mijn 1,90 meter, de cabine inklimmen. Voor kleinere mensen is de treeplank een uitkomst. Eenmaal op de met leer beklede bestuur- dersstoel gezeten, krijg je al snel dat premiumge- voel. De afwerking staat op nagenoeg hetzelfde hoge niveau als in bijvoorbeeld een E-Klasse, met het herkenbare tablet op het dashboard en de draai- knop op de middenconsole voor de bediening van het multimediasysteem. Maar geen stuurschake- ling dat we van Mercedes gewend zijn. Dat is in een auto als de X ‘not done ‘ omdat dit in ruig terrein wel eens tot problemen kan leiden. Ook de bediening van het 4WD-systeem en de airco komen uit de Navara.Zware werkVooralsnog is de X uitsluitend te leveren met de vierci- linder turbodieselmotoren van Nissan. De door mij ge- reden 250d heeft een 2,3 liter met een vermogen van 140 kW/190 pk en 250 Nm tussen de 1.500 en 2.500 toeren. Het is een motor die prima geschikt is voor het zware werk. Hij is gekoppeld aan een fijne 7-traps au- tomaat. Souplesse en kracht genoeg. Zaken als acce- leratie van 0 naar 100 km/uur (11,8 seconden en top- snelheid (176 km/uur) zijn van secundair belang. Groot is het aanhangwagengewicht van 3.500 kilo (geremd). Het verbruik is sterk afhankelijk van het gebruik. Offici- eel verstookte de dieselmotor 1 op 12,7. In de praktijk is 1 op 10 al heel mooi. Bij veel zwaar terreinwerk zal de consumptie hoger liggen.WringenDe door mij gereden X 250d heeft inschakelbare vier- wielaandrijving. Onder normale condities zet je de 2WD aan en worden alleen de achterwielen aangedreven. In vierwielaandrijving heb je de keuze tussen hoge en lage gearing, de laatst voor het ruige werk. Ook is de door mij gereden X 250d uitgerust met een differenti- eel slot op de achteras. Als dat is ingeschakeld, is de X bijna niet een bocht om te krijgen. De aandrijflijn wringt dan enorm.Door het ladderchassis is de X zeer stijf en hij heeft de rijdynamiek van een werk- en zeker geen luxepaard. Weinig subtiel, maar oersterk. Op de snelweg valt het comfort zeker niet tegen dankzij de multi-link achteras. In het terrein is de X in zijn element. Met een bodem- speling van 20,2 centimeter (als optie twee centimeter meer) kom je niet snel vast te zitten. De remmen hou- den de X prima in bedwang en de veiligheidsuitrusting is voor een auto in deze klasse zeer compleet(Active Brake Assist, Lane Keeping Assist en Traffic Sign As- sist).ConclusieHoewel de Mercedes X-Klasse de eerste premium pick- up is, mag je hem niet met een GLS of GLE vergelijken. Die zijn toch echt een tandje beschaafder en comforta- beler. De X is een werkpaard. Hij boezemt ontzag in als je er naar kijkt en als je er in rijdt.


































































































   7   8   9   10   11