Page 9 - GooiZaken 31 - Maart 2018
P. 9
Autozaken: BMW X3 M40iMaart 20189columnVan de autojournalistWLTPIn iedere autotest voor GooiZaken moet ik stee- vast constateren dat het door de fabrikant opge- geven gemiddelde brandstofverbruik niet strookt met de werkelijke consumptie. De testresultaten in het laboratorium en in de alledaagse praktijk lopen ink uiteen. Een verschil van 25 tot 30 pro- cent is normaal.De afgelopen jaren is daar in de media uitgebreid aandacht aan besteed met Dieselgate als abso- luut dieptepunt. In november 2015 heb ik in mijn column voor GooiZaken (nummer 17) onder de kop Volksverlakkerij de fraude met de sjoemels- oftware door Volkswagen al aan de orde gesteld. Dit akke etje heeft Volkswagen niet alleen inke reputatieschade opgeleverd, maar ook veel geld gekost.Maar er is natuurlijk veel meer aan de hand. De al in de jaren tachtig van de vorige eeuw geïn- troduceerde o ciële verbruikstestcyclus van de Europese Unie, de zogenaamde NDEC (New Euro- pean Driving Cycle) ligt al heel lang onder vuur. De consument wordt utopisch lage verbruikscijfers voorgeschoteld, die in de praktijk enorm tegen- vallen. Er moest dus iets veranderen, al was de auto-industrie daar niet echt happig op.Het toverwoord is nu WLTP ofwel Worldwide harmonized Light vehicle Test Procedure. Sinds september vorig jaar worden nieuwe modellen aan deze test onderworpen. Nog steeds vindt er een laboratoriumtest plaats, maar ook praktijk- metingen op de openbare weg (RDE=Real Driving Emissions). Die zorgen voor een veel realistischer beeld van het brandstofverbruik, al zal blijken dat de praktijk toch nog steeds weerbarstiger is.Voor ons land heeft die verandering vergaande gevolgen. Door de WLTP zullen de verbruikscij- fers en CO2-uitstoot hoger uitvallen en aan de hand van die CO2-uitstoot wordt in ons land nu eenmaal de hoogte van de BPM vastgesteld. Zo liet BMW al jntjes weten dat door de WLTP-test- methode een X5 tot wel 15.000 euro duurder zal worden. Wie die X5 als leaseauto heeft, zal dus ook meer bijtelling gaan betalen.Maar laat ik positief afsluiten. Dankzij de ‘CO2m- pas’ omrekentabel is het in ons land mogelijk om tot eind van dit jaar de huidige BPM-tabellen te handhaven. Maar vanaf 1 januari 2019 gelden uitsluitend de WLTP-resultaten voor de bereke- ning van de BPM. Overigens is daar wel een wets- wijziging voor nodig.Hopelijk is dat voor onze overheid voldoende tijd om een oplossing te vinden en de zakelijk rijder niet nog meer geld uit de zak te kloppen.Hans van Sunder AutojournalistHvS Publiciteit hvsunder@gmail.comHans van Sunderdoor Hans van SunderRijden met BMW X3 M40iBeiers bommetjeBMW heeft veel X-modellen in de line-up. Van klein (X1) tot groot (X6). Met oneven cijfer is het een klassieke en met even cijfer een coupéach- tige SUV, of beter SAV (Sports Activity Vehicle). Die naam past beter bij het imago van het merk en zeker bij de door mij gereden X3 M40i.Van alle beschikbare versies is de M40i de onbetwiste topper, ook in prijs. Hij kost 96.895 euro en dat is bijna 37 mille duurder dan de X3 xDrive 20iA (59.995 euro), de goedkoopste of moet ik zeggen minst dure. Door diverse extra’s komt de prijs van de geteste X3 uit op 117.605,37 euro.‘Knikloos’Het is misschien moeilijk te geloven dat de nieuwe X3 helemaal nieuw is, maar toch is dat zo. De meest op- merkelijk is wel het verdwijnen van de karakteristieke Hofmeister-knik in het derde zijruitje. Maar ook de ach- terlichten zijn aanzienlijk smaller en de motorkap is aan de voorzijde wat boller, waardoor de niervormige grille beter uitkomt. Ee ander details waaraan de nieuwe X3 is te herkennen, is het op een kieuw lijkende ventila- tieroostertje achter de voorste wielkasten. En de X3 is langer, breder, maar lager.KlasseDie extra lengte in combinatie met een vijf centimeter langere wielbasis zorgt voor net dat beetje extra binnen- ruimte, dat de X3 goed kan gebruiken. Zelfs ik kan nu comfortabel op de achterbank zitten. De bagageruimte heeft van die extra lengte niet geprofiteerd. Die bleef met 550 tot 1.600 liter exact gelijk aan die van de voor- ganger.Met de cognackleurige leren bekleding ziet het interieur er schitterend uit. De materialen zijn van hoogwaardige kwaliteit. Ook ergonomisch zit de X3 uitstekend in el- kaar. Van binnen straalt de X3 klasse uit.FabuleusDe motor in de M40i is (vooralsnog) de krachtigste in de X3. Het starten alleen al is een feest. Net als bij eenMercedes AMG laat de motor na de startknop ingedrukt te hebben eerst een flinke grom horen. Je bent direct bij de les. Dat moet ook wel, want onder de fraai gewelfde motorkap ligt een 3.0-liter zescilinder (in lijn) met twee turbo’s. Die levert 265 kW/360 pk en 500 Nm koppel tussen de 1.520 en 4.800 toeren. Die motor is gekop- peld aan een sublieme 8-traps automaat en drijft alle vier wielen aan. De aandrijfkrachten worden dus keu- rig verdeeld. Met een (elektronisch begrensde) top van 250 km/uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur in 4,8 seconden zijn de prestaties fabuleus en garanderen heel veel rijplezier. Zoals de motor ook veel luisterple- zier biedt.Bij de pomp is het wel even slikken. Van de beloofde 1 op 12,2 bleef 1 op 9,5 over, maar dat had ik er wel voor over.GripEen BMW is sportief en de X3 M40i vormtdaar geen uitzondering op. Zijn enorme krachten worden door de vierwielaandrijving (xDrive) prima verdeeld. De 21-inch wielen zijn optioneel en zorgen door de bredere banden voor nog wat extra grip, maar ook iets minder veercomfort. Het adaptief M Performance onderstel staat garant voor een fantastische wegligging. En je kunt het onderstel in drie standen (Comfort, Eco Pro en Sport) af- stellen. Je merkt duidelijk het verschil. In Comfort worden de meeste oneffenheden keurig opgevangen en in Sport is de afstelling duidelijk stugger. Het is dat je hoger boven de weg zit, anders zou je denken in een sportauto te zit- ten. Alleen al de blik op de grote remklauwen (M Sport) geven je veel vertrouwen en dat vertrouwen wordt niet beschaamd.ConclusieBMW heeft met de X3 nog maar eens bevestigd dat het geweldige rijdersauto’ bouwt. Ook een X3 is heel spor- tief te rijden, zeker deze M40i met zijn geweldige mo- tor. Het is een feest om ermee te rijden. Alles klopt aan deze auto. Het design, de motor en de rijeigenschap- pen. Dat je daarvoor diep in de buidel moet testen is jammer, maar wel terecht.Voor info en een proefrit:Van Poelgeest Hilversum en Naarden www.van-poelgeest.nl