Page 7 - GooiZaken 31 - Maart 2018
P. 7
Maart 20187Eppo van Nispen tot Sevenaer is op 1 februari van dit jaar met zijn werkzaamheden begonnen.Zo verhoogt u uw uurtariefGOOI - Elke zzp’er bepaalt zijn eigen tarief. Vaak is dat bij de start van het bedrijf berekend en daarna niet meer aangepast. Toch is het goed uw uurtarief jaarlijks tegen het licht te houden en te bepalen of u het moet aanpassen. Maar wanneer verhoogt u nu uw uurtarief? En, als u besloten heeft tegen een hoger tarief te gaan werken, hoe communiceert u dit dan naar uw klanten?Er kunnen verschillende redenen zijn om uw uurtarief te verhogen. Zo verbeteren de kwaliteit van uw werk en uw vakman- schap met de jaren, zodat u hier een hoge- re beloning voor kunt vragen. Uw kosten stijgen, al dan niet door inflatie of u wilt een financiële reserve opbouwen voor economisch mindere tijden.Maar misschien wilt u uw tarief niet verho- gen, omdat uw klanten wellicht meer van u verwachten, omdat u uw tarief hebt ver- hoogd of u bent bang dat klanten afhaken door de verhoging. Het kan ook zijn dat u zich er simpelweg niet prettig bij voelt.Het is belangrijk om goed inzicht in de fi- nanciële kant van uw bedrijf te hebben, zodat u tijdig kunt inspelen op mogelijke veranderingen. Uw uurtarief aanpassen kan een goede maatregel zijn. Uw onder- nemingsplan met daarin uw doelstellingen is een praktisch hulpmiddel om te kijken of uw tarief nog actueel is. Zorg ervoor dat u de doelstellingen jaarlijks aanpast aan uw huidige situatie. De omstandigheden waarin u actief bent veranderen continu. Denk aan inflatie, stijgende kosten en wetgeving, maar ook zeker de tarieven van de concurrent.CommunicateHeeft u besloten uw uurtarief te verho- gen? Dan is communicatie de volgende stap. Bepaal echter eerst hoe vaak uw klanten het betreffende product of de dienst afnemen. Is dat af en toe, of zelfs eenmalig? Dan hoeft u uw klanten mis- schien helemaal niet op de hoogte te brengen van de prijsstijging. Voor klanten is de tussenliggende periode dan lang ge- noeg om de oude prijs te vergeten. Vaak vinden ze het ook heel logisch dat er na verloop van tijd een prijsverhoging wordt doorgevoerd. Vaak zult u uw klanten ech- ter wel moeten informeren. We geven een paar tips.voor dan ook geen excuses aan te bieden. Breng uw boodschap over uw tariefverho- ging zo standvastig mogelijk. Onzekerheid wekt de indruk dat er ruimte is voor onder- handeling. Voorkom dat!Geef vaste klanten voordeelDoe uw trouwste klanten een aanbieding; laat ze nog een laatste keer voor het oude tarief uw product of dienst afnemen, om ze te bedanken voor hun loyaliteit. Zeg er wel bij dat er de volgende keer een wat hoger tarief geldt.U kunt de verhoging in stapjes door- voerenHet voordeel van een geleidelijke verho- ging is dat uw klanten aan de nieuwe prijs kunnen wennen. Vaak reageren klanten echter hetzelfde (negatief) als ze meer moeten betalen. Dit pleit voor een een- malige verhoging. Maak deze afweging zorgvuldig.Uurtarief bepalenHeeft u moeite om uw uurtarief te bepa- len? Met een te hoog tarief prijst u zich uit de markt, maar een te lage vraagprijs kan de indruk wekken dat uw werk wei- nig waard is. Bereken uw uurtarief aan de hand van de video ‘Hoe bepaal ik mijn uurtarief?’, of bekijk het webinar ‘Bepaal een passend uurtarief’. Beide te vinden op de website van de Kamer van Koophandel (www.kvk.nl).Bron: KvKHet is goed uw uurtarief dagelijks tegen het licht te houden.Eppo van Nispen tot Sevenaer nieuwe algemeen directeur Beeld en GeluidHILVERSUM - De raad van toezicht van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid heeft Eppo van Nispen tot Sevenaer (1964) benoemd tot algemeen direc- teur. Van Nispen tot Sevenaer heeft als bestuurder veel ervaring in zowel de journalistieke-, erfgoed- als de omroepsector.Als u een grote groep vaste klanten heeft, is het raadzaam deze tijdig op de hoogte te stellen van uw tariefverhoging. Ver- meld per wanneer de verhoging ingaat. Een plotselinge confrontatie met een ta- riefverhoging wordt vaak heel vervelend gevonden. Indien u slechts enkele klanten heeft, of een paar hele belangrijke, dan is het raadzaam om deze persoonlijk te in- formeren. Ga bij ze langs of bel ze op. Dit geldt zeker voor klanten waarvan u een negatieve reactie verwacht.Maak geen excusesU heeft uw tariefverhoging welover- wogen genomen. U hoeft uw klanten hier-BAARN - Het Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf (IMK) en Bibby Financial Services (BFS) lanceren Factoring voor MKB als laagdrempelig instrument voor werkkapitaal nanciering.Factoring MKB nu volledig digitaalHetIMKheeftdaarvooreendigitalescan ontwikkeld, waarmee ondernemers kun- nen bepalen of factoring een goede op- lossing voor hen biedt voor meer finan- ciële ruimte (www.factoringvoormkb.nl).‘’De belangrijkste finan- cieringsbehoefte van ondernemers is die van werkkapitaal’’,zegt Han Dieperink, algemeen directeur van het IMK, ‘’en juist daar knelt het voor het MKB in het huidige financieringsland- schap, zeker voor ondernemers, die het tijdens de crisis zwaar hebben gehad.’’Het Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf heeft Factoring voor MKB opgezet op verzoek van en in samenwerking met ondernemers.Zij hadden een behoefte aan een fac- toringaanbieder die duidelijke tarieven hanteert, zich aan de afspraken houdt, betrouwbaar en ervaren is, vriendelijk met de debiteuren omgaat en zich inzet voor de belangen van MKB’ers en zzp’ers.Han Dieperink: Werkkapitaalfinanciering in het MKB iseen probleem.Door de samenwerking met BFS, een toonaangevende en wereldwijde speler op het gebied van werkkapitaal financie- ring, wordt die oplossing voor veel MKB- ondernemers geboden. Door een online platform te ontwikkelen komt het IMK te- gemoet aan de groeiende behoefte van MKB-ondernemers aan volledige digitale dienstverlening.InitiatiefnemerHet IMK is gespecialiseerd in het onder- steunen van ondernemingen in goede en slechte tijden en beschikt over unie- ke branchegerichte deskundigheid. Het IMK is initiatiefnemer van het nationale hulploket voor ondernemers, 155-Help- een-Bedrijf (155.nl).De afgelopen zeven jaar was hij directeur van Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB). Als alge- meen directeur is hij verantwoordelijk voor de visie, de strategie en het beleid van Beeld en Geluid, waar de mediacultuur cen- traal staat. Van Nispen tot Sevenaer volgt Jan Müller op die op 1 oktober jl. afscheid nam als directeur.Voor zijn directeurschap bij CPNB werkte Van Nispen tot Sevenaer als directeur bij de Openbare Bibliotheek in Delft (DOK). Onder zijn leiding werd DOK erkend als de modernste bibliotheek ter wereld. Ook was hij in diverse functies betrokken bij de ont- wikkeling van televisieprogramma’s, voor zowel de publieke omroepen als de com- merciële zenders. Tegenwoordig vervult hij verschillende nevenfuncties. Zo is hij lid van een aantal adviesraden, zoals Media- wijzer.net, Prins Claus Fonds, NTR en TEDx Delft.Guusje ter Horst, voorzitter raad van toe- zicht Beeld en Geluid: “Met meer dan 30 jaar relevante management- en bestuurs- ervaring is Eppo de aangewezen persoon om Beeld en Geluid naar een volgende fase te brengen, ook met het oog op de vernieuwing van het museum. Met zijn kennis en enthousiasme is hij een meer dan welkome aanwinst om Beeld en Ge- luid te positioneren als instituut voor me- diacultuur”.Eppo van Nispen tot Sevenaer: “Met heel veel plezier en energie ga ik aan de slag bij Beeld en Geluid. Een prachtig instituut met mooie uitdagingen. Hier komt alles samen waar ik in mijn werkende leven mee te maken heb gekregen: het gebruik van media in alle vormen om verhalen te vertellen. Met het verleden in de vorm van een unieke collectie als startpunt om na te denken over de media en het gebruik van die media in de toekomst. En dat letterlijk in het hart van ons medialandschap. Beeld en Geluid met al haar medewerkers laten groeien in hun kracht is een geweldige opdracht”.Het Management Team van Beeld en Geluid bestaat verder uit Ineke Middag, unitmanager Museum, Tom De Smet, unit- manager Archief en Daniël Mogendorff, unitmanager Bedrijfsvoering.