Page 9 - GooiZaken 29
P. 9
Autozaken: Volvo XC60 D4 AWD Oktober-november 20179columnVan de autojournalistHans van SunderElektrificatieAls er één ding duidelijk is geworden tijdens de Internationale Automobil Ausstellung (IAA) in Frankfurt dan is het wel dat de autofabrikan- ten massaal inzetten op elektrisch rijden. Neem Volkswagen. Dat lanceerde daar onder de noemer Roadmap E het grootste elektri catieprogramma in de auto-industrie (ze hebben nog wat goed te maken na dieselgate). Er is twintig miljard uitge- trokken voor directe investeringen in e-mobiliteit en tot en met 2025 zullen er maar liefst tachtig nieuwe elektrisch aangedreven modellen worden uitgebracht. Nog eens vijftig miljard is voor beno- digde accucapaciteit.BMW, dat op dit moment al de meeste modellen met elektromotor levert, heeft ook ambitieuze plannen als onderdeel van de Number One>Next strategie. Over acht jaar (2025) heeft BMW 25 modellen met elektrische aandrijving in het pro- gramma, waarvan twaalf puur elektrisch.En zo zagen we in Frankfurt elektrische Mini’s, een elektrische stadsauto van Honda (EV), een Ja- guar I-PACE, een Renault Symbioz, een Mercedes EQA, een Audi Elaine en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Ook liet Volvo onlangs weten in 2019 met een elektrisch model te komen, dat in China geproduceerd zal worden.Wat in Frankfurt ook duidelijk werd, is dat de ont- wikkelingen van de batterijen hard gaat. Mijn eerst ervaring met een elektrische auto - in dit geval de Mitsubishi i-MiEV - staat mij nog helder voor de geest. Met veel pijn en moeite en met sa- mengeknepen billen kon ik van Schiphol-Rijk naar huis rijden (60 km), maar moest toen wel halver- wege van de snelweg af, om energie te sparen. BMW liet op de IAA de i Vision Dynamics zien met een actieradius van 600 kilometer!Maar wil de elektrische auto kans van slagen hebben, dan zal er in Europa een jnmazig net- werk van oplaadpunten moeten komen. Ruim vol- doende plekken met snelladers, waar je binnen een half uur je accu’s helemaal kunt opladen om vervolgens weer onbezorgd verder te rijden. Ons land telt nu ongeveer 20.000 oplaadpunten en je kunt natuurlijk ook gewoon thuis aan de stekker opladen, maar dat vergt heel veel tijd. Ook ons stroomnetwerk zal toekomstbestendig gemaakt moeten worden. Wat nu als iedereen elektrisch rijdt en bij thuiskomst de auto gaat opladen. Dat er een paar miljoen elektrische auto’s aan de stekker hangen. Dat wordt echt een probleem.Dus voordat we met z’n allen ‘emissieloos’ elektri- sche gaan rijden, moeten er nog de nodige knel- punten worden aangepakt. Als dat even voortva- rend gaat als de auto-industrie de elektri catie doorvoert, dan heeft de elektrische auto de toe- komst.Hans van Sunder AutojournalistHvS Publiciteit hvsunder@gmail.comdoor Hans van SunderRijden met Volvo XC60 D4 AWD Geartronic InscriptionVoor Volvo is de XC60 een heel belangrijk model. Toen deze SUV in 2008 op de markt kwam, stonden de potentiële klanten bijna spreekwoor- delijk te dringen op de stoep bij de Volvo-dealer. Direct marktleider in zijn segment, meer dan een miljoen exemplaren verkocht, waarvan een dikke 15.000 in ons land. Dus de nieuwe XC60 kan aan de bak.Nu kan ik direct wel verklappen dat de nieuwe XC60 veel beter is dan zijn voorganger. In alle opzichten. Schurkte Volvo altijd net tegen het premium segment aan. Nu hoort het naar mijn mening echt in de topklasse thuis. Dat heb- ben de nieuwe XC90, S- en V90 al wel bewezen en met de XC60 wordt dat nog eens bevestigd.Maar U voelt hem al aankomen. Dat heeft ook consequen- ties voor de prijzen. Die gaan ook richting premiumniveau. Voor de nieuwe XC60 moet minimaal 58.995 euro betaald worden. De door mij gereden D4 Geartronic Inscription kost in standaarduitvoering 66.415 euro. Prijs testauto: 92.335 euro. Echt een premiumprijs dus.XC90 in het kleinDe nieuwe XC60 is een XC90 in het klein. Overigens is het ten opzichte van zijn voorganger wel iets gegroeid. In lengte bedraagt de winst bijna een halve decimeter en in de breedte slechts één centimeter. Daarentegen is hij wel een stuk lager geworden (1,713 tegen 1,658 meter). Hierdoor komt de nieuwe XC60 veel dynamischer over. Tegelijkertijd is het ook een heel gedistingeerde SUV ge- worden met een bijna statig voorkomen. Chroomaccenten maken hem nog wat chiquer en de neus is uit duizenden te herkennen.KlasseStraalt de XC60 aan de buitenkant als een zekere dis- tinctie uit, binnen is het helemaal klasse. De lichte leren bekleding is wat besmettelijk en zelfs de laadruimte ziet er schitterend afgewerkt uit. Ook hier weer die lichte be- kleding. Vraag mij af hoe lang dat mooi blijft. Overigens is die laadruimte met 505 tot 1.432 liter niet de grootste in zijn klasse.Op de achterbank is zelfs door mij, met mij 1,90 meter, prima te zitten. Voorin is de ruimte riant en de stoelen, zoals we van Volvo gewend zijn, zitten perfect. Zijn ook heel goed te verstellen. Het dashboard, inclusief instru- mentarium, lijkt zo van de XC90 te zijn geleend, inclusief het rechtopstaande kleurenaanraakscherm. Zeer smaak- volle houten details geven net wat extra cachet aan het schitterende interieur.SuperieurVan de beschikbare motoren is de D4 waarmee ik heb ge- reden de minst krachtige, maar dat is zeker geen straf. DeOp chic in een SUV2.0-liter turbodiesel is namelijk goed voor 140 kW/190 pk en een maximum koppel van maar liefst 400 Nm en dat al vanaf 1.750 toeren (tot 2.500 toeren). Hij vormt boven- dien een superieure combinatie met de heel fijne 8-traps (!) Geartronic automaat. De motor is heerlijk soepel en het heeft niet echt veel zin om hem veel toeren te laten maken. Je hoort hem dan ook nauwelijks. Maar als jet het gaspedaal diep intrapt, dan voel je hem wel. In slechts 8,4 seconden sprint de XC60 D4, die met ruim 1.700 kilo niet echt een lichtgewicht is, van 0 naar 100 km/uur en de top- snelheid ligt bij 205 km/uur. Helemaal niets mis mee. Ver- rassend genoeg blijft het dieselverbruik ook mooi binnen de perken. Niet de beloofde 1 op 19,2, maar 1 op 14,6 en dat is gezien het formaat van de XC60, de bredere 20-inch wielen en mijn rijstijl prima.VeiligsteDe XC60 is de veiligste Volvo ooit. Het standaard City Safety is nu uitgebreid met stuurassistentie. Daarmee kan de XC60 bij een noodstop, als blijkt dat automatisch rem- men niet genoeg, zelfstandig voertuigen, voetgangers, fietsers en grote dieren ontwijken (tussen 50 en 100 km/uur). Oncoming Lane Mitigation, het tweede nieuwe rijassistentiesysteem, helpt aanrijdingen voorkomen met voertuigen op de tegemoetkomende rijbaan door de auto automatisch terug te sturen (tussen 60 en 140 km/uur). Het derde nieuwe rijassistentiesysteem is toegevoegd aan het optionele Blind Spot Information System (BLIS). Ook hiermee stuurt de XC60 automatisch weg van drei- gend (achteropkomend) gevaar. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het standaard gemonteerde Run-off Road Mitigation, Run-off Road Protection, Inter- section Braking en Lane Departure Warning. Optioneel is de XC60 als onderdeel van het IntelliSafe Pro Line pakket leverbaar met de semi-autonome rijmodus Pilot Assist die tot 130 km/uur functioneert met Adaptive cruise control. De XC60 neemt dus veel werk uit handen en ondertus- sen is het ook nog eens een fantastische auto om te rij- den. Dankzij de vierwielaandrijving heeft hij veel grip, een neutraal stuurgedrag en is comfortabel, zonder dat dit ten koste gaat van een goede wegligging.ConclusieMet de XC60 heeft Volvo zich naar mijn mening nu echt helemaal opgewerkt naar het premium segment. Dit suc- cesnummer van het Zweedse merk is op alle fronten beter dan zijn voorganger. Afwerking, styling, rijeigenschappen. Het complete pakket klopt. Dat daar nu een hoger prijs- kaartje aan hangt, is heel goed te rechtvaardigen.Voor info en een proefrit:Volvo Buitenweg, Hilversum, Baarn en Naarden