Page 9 - GooiZaken 23
P. 9
Autozaken: Volkswagen PassatNovember 20169columnVan de autojournalistHans van SunderNur LinksVoor ons autojournalisten was Duitsland altijd het beloofde land. Was, want het is uit met de pret. Als ik vroeger een snelle auto voor de test had (Porsche, dikke Mercedes, Audi of BMW en heel af en toe een Ferrari) dan piepte ik even snel de grens over om de teugels te laten vieren. Vrolijk fluitend en zwaaiend naar de politie (die vrolijk terugzwaaide) knalde je dan met 250 in het uur van de Nederlandse grens bij Arnhem naar Ober- hausen. Bij de grens kom je nu echter al een bord tegen dat op de Duitse Autobahn de adviessnel- heid 130 km/uur is. Bovendien wordt het aantal stukken snelweg waar je echt ongelimiteerd hard kunt en mag rijden steeds geringer en korter. Nu kan ik mij daar vanuit het punt van verkeers- veiligheid en milieu ook wel iets bij voorstellen, maar toch is het best jammer.Tot overmaat van ramp is het snelwegennet bij onze Oosterburen veranderd in één grote bouw- put (Baustelle, ik kan het woord wel dromen). Op weg naar mijn vakantieadres in Oostenrijk ben ik de tel kwijtgeraakt en zelfs op een zaterdag (en het was echt geen vakantietijd meer) sta je om de haverklap in de file omdat er weer één of twee baanvakken afgesloten zijn vanwege weg- werkzaamheden. Om gek van te worden. Deed ik vroeger over de rit Gooi-Montafon van rond de 850 kilometer een uurtje of acht, negen (en dan trapte ik de auto zeker niet voortdurend op zijn staart). Nu kun je daar rustig twee tot drie uur bij optellen. Overigens moet ik de Duitsers wel een compliment maken, want bij die wegversmallin- gen houden ze zich vrijwel allemaal keurig aan de voorgeschreven snelheid. In ons land is dat wel anders.Ik denk dat vrijwel iedereen wel weet dat NL in Duitsland jarenlang geassocieerd werd met Nur Links. Duitsers werden hoegenaamd stapelgek van Nederlandse automobilisten die met een voor hun doen slakkengangetje (liefst nog met een ca- ravan achter de auto) voortdurend op de linker- baan bleven rijden. Die vreemde en irritante ge- woonte hebben ze echter van ons overgenomen. Zodra in de verte een vrachtwagen opdoemt, schuiven de Duitse chauffeurs massaal naar de linker weghelft. Gevolg is dat de snelheid er op de linkerbaan helemaal uitgaat, de rechter weghelft volledig leeg is, het lang duurt voordat de vracht- wagen gepasseerd is en het gas er weer op kan. Het zorgt voor veel ergernis en de verkeersveilig- heid is er ook niet mee gediend. Dus of er nu NL of een D achterop de auto geplakt is, het is gewoon Dom om Nur Links te rijden.Hans van Sunder AutojournalistHvS Publiciteit hvsunder@gmail.comdoor Hans van SunderVolkswagen Passat Variant GTEUit met de pretNog een kleine twee maanden en dan is het uit met de pret. Zuinige auto’s en zelfs plug-in hybri- des zoals de hier beschreven Volkswagen Passat Variant GTE hebben dan geen lage bijtelling meer. Gewoon 22 procent van de catalogusprijs bij je salaris optellen. Tot en met 31 december is dat nog vijftien procent. De tijd dringt.De fiscale verandering zonder enige twijfel volgend jaar voor een aardverschuiving binnen de autoverkoop zor- gen, terwijl de twee laatste maanden van dit jaar de plug-in hybrides waarschijnlijk niet aan te slepen zullen zijn. Zoals het overigens ook verstandig is om een auto die nu nog 25 procent bijtelling heeft, pas na 1 janu- ari op kenteken te zetten omdat hij dan in aanmerking komt voor 22 procent bijtelling.Deze bespiegeling over de bijtellingstarieven maak ik natuurlijk niet voor niets. De Passat (Variant) GTE is een typische zakenauto. Privérijders zullen tegen de forse meerprijs aanhikken. De door mij gereden Passat Vari- ant GTE Connected Series Plus kost namelijk al 46.490 euro en met de nodige opties, zoals in mijn geval, zelfs bijna tien mille meer (56.063 euro).ZakelijkDe Passat is bij de zaken-/leaserijder enorm populair. Hij heeft ook echt een zakelijke uitstraling. De Vari- ant ziet er eigenlijk best wel gedistingeerd uit. Heeft elegante lijnen, een tijdloos design en een afwerking om door een ringetje te halen. Eigenlijk alleen door het blauwe GTE-typeplaatje in de grille en op de achterklep is de plug-in van een gewone Passat te onderscheiden. Naast het VW-logo op de grille kun je een klepje openen om de batterijen op te laden.IngeboetDe elektromotor moet nu eenmaal met (lithium-ion) bat- terijen worden gevoed en daardoor heeft de laadruimte van de Passat Variant GTE wel wat aan volume inge- boet. Het scheelt 180 liter met de versie met brandstof- motor. Maar er blijft nog altijd 483 tot 1.613 liter over en daar valt (meer dan) prima mee te leven.Zoals je ook uitstekend kunt leven met de leefruimte voor- en zelfs achterin. Zelfs ik kan met mijn 1,90 meter prima ‘achter mijzelf zitten’. Bestuurderstoel en stuur- kolom zijn zeer ruim te verstellen, dus je kunt een bijna perfecte zitpositie creëren. Ook in het interieur druipt de bouwkwaliteit ervan af. Fraaie materialen en kleine toleranties. Echt klasse.MeerkeuzeDe Passat GTE, die overigens dezelfde aandrijflijn heeft als de Golf GTE maar met iets meer systeemvermogen, is een auto met een milieuvriendelijk en sportief hart. Je kunt hem in verschillende modi rijden. Puur elektrisch en als bijna GTI. Die standen (E-mode en GTE) zijn simpel in te schakelen, zoals ook ‘Battery Hold’ makkelijk te vinden is. Anders is het voor ‘Hybrid Auto’ en ‘Battery Load’. Daar moet je meer handelingen voor verrichten. De 1.4 TSI plus de elektromotor zorgen voor een systeemvermogen van maar liefst 160 kW/218 pk. De prestaties zijn er dan ook naar met een top 225 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 7,6 seconden (mede dankzij de snel schakelende DSG –bak met zes versnellingen).In GTE-modus klinkt de motor lekker ruig, schakel je de E-Drive in dan wordt het stil. Je zou 50 kilometer puur elektrisch moeten kunnen rijden, maar de meter gaf telkens 36 of 37 kilometer aan en dat loopt heel snel terug als je de snelweg op gaat. Het is dus een beetje met de mogelijkheden spelen om het beste eruit te ha- len. Brandstof besparen en minder schadelijke gassen uitstoten doe je zeker. Maar het gemiddeld verbruik van 1,6 l/100 km (CO2 37 g/km) ofwel 1 op 66,7 is natuurlijk puur academisch. Het verbruik is sterk afhankelijk van het gebruik. Zit je veel op de snelweg of juist veel in de stad en laad je de accu’s trouw iedere keer op als ze leeg zijn. Dat heeft allemaal effect. Als je ergens in de buurt van de 1 op 20 komt bij een reële mix, dan doe je het goed. Het werd bij mij 1 op 17,7. Overigens mag de Pas- sat GTE 1.600 kilo (geremd) trekken.ZwaarderMet 1.635 kilo leeggewicht is de Passat GTE op de kop af 282 kilo zwaarder dan een gewone Passat. Die door onder andere het accupakket en de elektromotor. Daar merk je overigens weinig van, want vermogen en kop- pel zijn meer dan voldoende voor vlotte prestaties en de auto voelt ook niet log aan. Hij heeft een comfortabel weggedrag, is stabiel en voelt solide en veilig op hoge snelheid, stuurt heel communicatief en beschikt over een stel uitstekende remmen. De 18-inch lichtmetalen wielen zijn een inch groter dan de standaardwielen en daardoor voelt de Passat GTE iets stugger aan.ConclusieZoals de kop boven dit verhaal aangeeft is het vanaf 1 januari uit met de (fiscale) pret. Zakenrijders zullen dus de aanschaf van hun nieuwe leaseauto moeten her- overwegen. Naar de bijtelling hoeven ze dan niet meer te kijken, of ze moeten kiezen voor een puur elektrische auto. Toch blijft de Volkswagen Passat (Variant) GTE het overwegen waard.