Page 8 - GooiZaken 23
P. 8
Rijden met BMW 225xeBMW geeft als gecombineerd brandstof- verbruik 2,0-2,1 l/100 km op (CO2-uitstoot 46-49 g/km). Een theoretische waarde, die in de praktijk alleen gehaald kan wor- den als je heel veel elektrisch kunt rijden en trouw de lithium-ion batterijen oplaadt. Het gemiddeld verbruik zal heel sterk af- hangen van het gebruik. Veel snelweg be- tekent een flink hogere consumptie.4WDAls de elektromotor op de achteras is inge- schakeld heeft de 225xe vierwielaandrij- ving (de x bij BMW betekent ook vierwiel- aandrijving). Niet dat je daar nu heel veel van merkt. Wellicht als er sneeuw is geval- len. Doorgaans betekent 4WD ook een ho- ger aanhangergewicht, maar hier komt de deceptie. Een trekhaak is niet leverbaar.De 225xe rijdt fijn. Hij heeft een niet al te hoog zwaartepunt, waardoor hij goed een bocht om is te krijgen en van zijwind heeft hij niet of nauwelijks last. Daarbij heeft hij een redelijk comfortabele afstelling van het onderstel, een scherpe besturing en een uitstekend stel remmen.ConclusieDe 225xe is geen BMW waar je eens lek- ker mee gaat stoeien. Het is vooral een zeer praktische auto en dankzij zijn plug-in hybridesysteem mooi zuinig. Voor zakelijk rijders is hij dit jaar nog interessant van- wege de 15 procent bijtelling. De auto le- vert prima prestaties, die bijna gelijk staan aan de veel duurdere 225i.Meer informatie:dealer.bmw.nl/adsmelt/nl_NLdoor Hans van SunderStekker-MPVNAARDEN: Ook een sportief merk als BMW ontkomt niet aan de elektrifi- catie van haar modellen. Daarbij kiest de autoproducent uit Beieren voor plug-in hybrides of volledig elektrisch aangedreven modellen als de i3 en spectaculaire i8. De BMW 225xe is een plug-in hybride die praktische bruik- baarheid paart aan zuinigheid en milieuvriendelijkheid.tot 1.350 liter en de achterbank is in drie delen neer te klappen.SamenspelBMW 225xe is voorzien van BMW eDrive en een 1,5-liter driecilinder TwinPower Turbo benzinemotor. Deze ligt voorin en levert 100 kW/136 pk. Hij is gekoppeld aan een automaat, drijft de voorwielen aan en vormt een combinatie met een elektromotor die tevens dienst doet als dynamo en startmotor. Achterin ligt nog een elektromotor van 65 kW/88 pk die de achterwielen aandrijft. Het maximum koppel bedraagt 380 Nm en het systeem- vermogen is 165 kW/225 pk. Die waar- den komen redelijk overeen met die van de 225i (170 kW/231 pk en 350 Nm).Er zijn drie rijmodi: Auto eDrive, Max eDrive en Save Battery. Als je de motor start, dan is Auto eDrive standaard inge- schakeld en zorgen benzine- en elektro- motor voor een uitgekiend samenspel. Hierdoor zijn de prestaties optimaal (top 202 km/uur). In Max eDrive is volgens BMW maximaal 41 kilometer met een maximumsnelheid van 125 km/uur) puur elektrisch en dus emissievrij te rijden. In de praktijk is dat rond de 30 kilometer, maar hangt sterk af of er een stuk snel- weg bij zit. Save Battery spreekt voor zich. Dan wordt de accu nauwelijks aan- gesproken om in de stad zoveel mogelijk elektrisch te kunnen rijden.BMW levert de 225xe in één uitvoering met een basisprijs vanaf 39.800 euro. Die kun je dan verder aankleden, zoals met mijn testauto is gebeurd en dan komt de prijs uit op een bedrag van 51.194 euro. Er is al een 2 Serie Active Tourer (216i) vanaf 29.994 euro.Hoge zitJe zit lekker hoog in de 225xe. Daardoor heb je een goed overzicht. Van binnen is deze plug-in een echte BMW met veel herkenbare kenmerken. Specifiek voor de 225xe is een knop waarmee je de verschillende rijmodi kunt selecteren. Desportstoelen geven veel steun en zelfs voor mij, met mijn lange benen, is de zit- ting van de stoel voldoende, waardoor de bovenbenen goed worden ondersteund. Het dashboard en instrumentarium is strak en zakelijk, typisch BMW. Er zijn hoogwaardige materialen gebruikt en de afwerking is top.Achterin is heel behoorlijk te zitten met zelfs voor mij voldoende beenruimte. De bagageruimte heeft niet geleden van de elektromotoren en accupakket, omdat de brandstoftank een flink stuk kleiner is (36 liter). De laadruimte varieert van 4008November 2016Autozaken: BMW 225xe