Page 9 - gooizaken18
P. 9
door Hans van SunderRijtest Skoda Superb Style BusinesslineSuperb doet naam eer aanSinds Volkswagen het bij Skoda voor het zeggen heeft, is er heel veel ten goede veranderd, culmi- nerend in een nieuwe Superb, die zijn naam alle eer aan doet en het met zijn uitstraling als zaken- auto ook goed gaat doen.De Hatchback (want dat is het) ziet er niet alleen heel erg strak en aantrekkelijk uit, het is ook nog eens een verdraaid lekkere auto om mee te rijden en hij biedt on- gekend veel ruimte. Tel daar een meer dan uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding bij op en je kunt echt niet meer om deze auto heen.Zoveel auto voor een prijs vanaf 27.790 euro. Dat is het sterke punt van de Superb. Aan de variant waarmee ik heb gereden hangt overigens een ander prijskaartje: 39.202 euro.CleanDe eerste keer dat ik de nieuwe Superb in levende lijve zag was ik direct onder de indruk van het strakke, clea- ne design. Geen extravagante auto, maar wel één met smoel. Dynamisch ook met een front dat imponeert, een licht aflopende daklijn en een krachtige derrière. De Superb lijkt een sedan, maar het is een hatchback. Hij heeft een enorme achterklep. Geen dubbele deur (klep en kofferdeksel) als de vorige Superb.RoyaalOm de ruimte in de Superb te duiden, is royaal mis- schien niet eens genoeg. Het komt zelden voor dat ik zo comfortabel achterin kan zitten. De bestuurders- stoel hoeft niet eens in de achterste stand en ik kan bijna, ontspannen met mijn benen over elkaar op de achterbank zitten. En dat gaat zeker niet ten koste van de laadruimte, want die is met 625 tot 1.760 liter heel royaal. Bovendien ziet het interieur van de Superb er ook nog eens prima verzorgd uit. Bij de Superb krijg je gewoon heel veel waar voor je geld.CODHet is geen kritiek, want de motor presteert best goed, maar eigenlijk verdient de Superb een krachtiger motor en een automaat. De gemonteerde 1.4 TSI levert met 110 kW/150 pk en 250 Nm voldoende prestaties, deels ook omdat de Superb, ondanks zijn maatvoeringen, nog geen 1.300 kilo weegt. Hij haalt een topsnelheid van 220 km/uur en de sprint van 100 km/uur duurt 8,8 se- conden. De motor moet wel aan de bak, maar doet dat in betrekkelijke stilte en de zesbak schakelt goed. De 1.4 TSI is uitgerust met COD ofwel Cilinder On Demand. Doe je rustig aan, dan worden twee cilinders tijdelijk uitge- schakeld. Dat spaart brandstof. De gemiddelde kwam uit op 1 op 15,2 en dat is lang niet slecht.DynamicDankzij het optionele Dynamic Chassis Control kun je de afstelling van het onderstel naar eigen voorkeur instel- len. Comfortabel als het kan, dynamisch als je wilt. Dat maakt de Superb veelzijdig en een plezierige auto om te rijden. Hij heeft een prima stuurinrichting, die licht, direct en met veel gevoel zijn werk doet. Op hoge snel- heden voelt hij veilig aan, heeft een zeer voorspelbaar bochtengedrag en een uitstekend stel remmen.ConclusieIk was al een fan van de vorige Superb, omdat het een auto was die vele kwaliteiten in zich verenigde. De nieuwe kan mij nog meer bekoren, want hij ziet er zeer gelikt uit en behield zijn enorme binnenruimte. Boven- dien is de kwaliteit op alle terreinen verbeterd. Deze Superb is een auto om rekening meet te houden. En dan moet de Combi nog komen.AutozakenDecember 20159columnVan de autojournalistHans van SunderStroomversnellingEind oktober heb ik, als ik goed geteld heb, voor de tiende achtereenvolgende keer de Tokyo Motor Show bezocht. De absolute ster was daar de nieuwe Mazda RX Vision, een bloedmooie sportcoupé waarin de legendarische rotatie-/ wankelmotor zijn comeback maakt. Traditiege- trouw ook weer veel gekke karretjes.Wandelend over de beurs vielen mij echter nog twee zaken op. Ten eerste. Elektrisch, dus emissievrij rijden is in een stroomversnelling te- rechtgekomen. Niet de klassieke manier die we nu kennen van bijvoorbeeld de Nissan Leaf of de onder leaserijders uit de hogere echelons zeer populaire Tesla Model S, heeft de toekomst. Nee, het wordt de brandstofcel waarin met behulp van waterstof elektriciteit wordt opgewekt om de elektromotor aan te drijven.Toyota heeft in Japan de Mirai Fuel Cell al rond- rijden en die kwam, heel toevallig net aanrijden toen ik het eerste waterstoftankstation in To- kio bezocht. Die Mirai komt naar Europa, maar voorlopig niet naar ons land omdat hier de infra- structuur voor dit soort auto’s nog schromelijk tekortschiet. Op dit moment zijn er slechts twee waterstoftankstations in Rhoon (bij Rotterdam) en Helmond. Arnhem en Oude Tonge volgen bin- nenkort, maar waar blijven de stations in steden als Amsterdam, Den Haag of Utrecht? Deze vraag stelt de Nederlandse Hyundai-importeur, die als enige met de ix35 Fuel Cell een brandstofcel- auto in ons land te koop aanbiedt. Het inrichten van een waterstoftankstation is een dure kwes- tie, kost tussen de één en twee miljoen euro. De Duitse overheid gaat de bouw meefinancieren. In Den Haag blijft het stil.Toyota (met de Mirai) en Honda (met de FCX Clarity) zijn echte brandstofcelpioniers. Op de show in Tokio toonde Lexus - het prestigemerk van Toyota - bijvoorbeeld de LF-FC. Maar de visie van Toyota reikt veel verder dan elektrisch rijden alleen. Vol enthousiasme schetste een woord- voerder van Toyota in Tokio een toekomstbeeld waar brandstofcelauto’s in staat zijn (als het er maar genoeg zijn) om een hele stad van stroom te voorzien en elektriciteitscentrales overbodig worden.Dan zijn we heel veel jaren verder. Eerder al kunnen we het rijden aan de auto zelf overlaten. De autonoom rijdende auto staat voor de deur. Tesla heeft al typegoedkeuring voor de Autopilot. Er moeten nog de nodige juridische zaken worden geregeld en de systemen moeten betrouwbaar- der, maar de dag nadert snel dat u in uw auto stapt, voor autopilot kiest, het stuur ziet wegklap- pen, en vervolgens heel ontspannen naar uw be- stemming rijdt.De Tokyo Motor Show heeft mij de ogen wat dit aangaat geopend.Hans van Sunder AutojournalistHvS Publiciteit hvsunder@gmail.com