Page 9 - gooizaken13
P. 9
Dossier: DuurzaamPaul Haighton en Bert Dijkstra.Overheden doen weinig aan duurzaam inkopenIn de praktijk komt er weinig terecht van de ambitie van overheden om duur- zaam in te kopen. Dat concluderen onder meer MKB-Nederland en VNO-NCW in een brief aan de Tweede Kamer.Volgens onderzoek van Ecorys is de focus op duurzaam inkopen met zo’n 42 procent afgenomen sinds 2010. De nodige kennis en ervaring ontbreekt veelal om een goede invulling te geven hieraan. Nu is inkopen nog te veel een risicomijdend bureaucratisch proces van afvinken en stapelen van eisen, waarbij weinig ruimte is voor innovatieve en duurzame oplossingen. Daarmee laat de overheid kansen voor innovatie en duur- zaamheid in de maatschappij liggen en worden ondernemers met onnodig hoge administratieve lasten opgezadeld. Zonde, stellen de ondernemersorgani- saties. Als de overheid, die jaarlijks een megakoper is voor tientallen miljarden, daarbij de eis tot duurzaamheid centraal stelt kan dit aanstormende innovatiesover hun marktdrempel helpen en zo bijdragen aan groei en banen. Het is dus zeer effectief om juist deze uitgaven gestructureerd in te zetten als strate- gisch economisch instrument voor ver- duurzaming.Om duurzaam inkopen nu wel van de grond te krijgen, moet het Rijk weer de regie in handen nemen door samen met andere overheden te komen met een nieuw programma voor 2015 - 2020. De resultaten moeten inzichtelijk gemaakt worden met een stevige benchmark, zo- dat duurzaam inkopen een competitief element wordt voor overheden. Aldus de ondernemersorganisaties en MVO Nederland, de Groene Zaak, NEVI, en Social Enterprise NL.In 2015 uitbreiding naar 6 oplaadpunten.Duurzaam ondernemen: Spant! maakt er ook in 2015 werk vanBUSSUM - Bert Dijkstra en Paul Haighton namen 4 jaar geleden via een Management Buy Out de exploitatie van Spant! over van de gemeente Bussum. Een van de punten waar ze veel aandacht aan geven is maatschap- pelijk betrokken en duurzaam ondernemen. De eerste zichtbare resulta- ten tekenen zich af. Zo is Spant! sinds 2012 in het bezit van een Green Key en is 2014 100% CO2-neutraal afgesloten. GooiZaken spreekt met beide ondernemers over hun motivatie en de plannen die ze hebben voor 2015.Duurzaam ondernemen, is dat een manier om je te onderscheiden of uit overtuiging?Haighton: “Beide, we hebben duurzaam- heid en maatschappelijk verantwoord ondernemen zelf in 2010 op de agenda gezet. We realiseerden ons dat het mooi is dat we aan het ondernemen zijn, maar laten we dat dan, als het kan, op een zo duurzaam mogelijke manier doen. Na- tuurlijk zijn we wel een onderneming en streven we naar groei en winst, maar dat kan ook duurzaam. We dachten met het meest voor de hand liggende te be- ginnen: een duurzame inkoop voor de keuken, het eten en drinken voor onze gasten. Dit bleek toch wat lastiger te rea- liseren. Bij congressen gaat het om grote aantallen bezoekers en dan is het assor- timent biologisch of duurzaam geprodu- ceerd niet zo groot dat je ook alles wat je wilt kunt aanbieden aan je gasten. Vraag en aanbod sluiten op dat vlak nog niet helemaal aan. We groeien daar wel in, hebben daar gesprekken over met onze leveranciers. Wel leuk om te melden is dat het brood dat wij serveren, EVI brood, 100% duurzaam is.”Kan Spant! nog duurzamer?Dijkstra: “We zijn nog niet waar we willen zijn, maar hebben al veel gedaan. We zijn nu bezig met het bedrijf PuurTec om eentweede vijfjarenbeleidsplan te maken. PuurTec is het bureau dat ons in 2010 hielp met het maken van ons eerste vijf- jarenbeleidsplan, om in eerste instantie Green Key te realiseren. Er komen nu ook andere aspecten op de agenda, naast het 100% CO2-neutraal zijn. Met ingang van 2015 kopen we 100% duurzame elek- tra in, voor gas hebben we nog een wat langer contract lopen. Ook gaan we meer aandacht geven aan biologisch eten en drinken; we bieden nu bijvoorbeeld al biologische wijn, brood en thee aan. Daarnaast wordt het aantal oplaadpun- ten voor elektrische auto’s uitgebreid: er staan er nu twee en daar komen er in het voorjaar nog vier bij. Ook sociale duur- zaamheid heeft onze aandacht; daarbij gaan we in de toekomst kijken naar bij- voorbeeld de mogelijkheid om mensen aan te nemen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Ook lokale betrokkenheid is voor ons belangrijk. Zo sponsoren we een atletiekvereniging, een voetbalclub en diverse charitydiners.Levert het Spant! extra klanten op?Haighton: “In de particuliere markt denk ik nog niet, omdat zij er nog weinig van merken. Dat gaat wellicht veranderen nu we ook meer het eten en drinken erbij gaan betrekken. Maar voor de zakelijke markt maakt het wel verschil en dat mer-ken we ook. De top 100 van Nederlands grootste bedrijven heeft een convenant afgesloten waarin ze hebben vastgelegd dat zij duurzaam willen en moeten inko- pen. Veel locaties hebben wel een Green Key en iedereen neem iets van MVO op, maar het opnemen en ook echt doen,dat scheelt een paar duizend euro per maand. Maar ook het afstellen van de kli- maatbeheersing, waaronder verwarming en airco. Ook het milieu wordt er daardoor beter van en onze klanten waarderen het. Het mes snijdt daarmee aan twee kanten.”“We zullen geen activiteiten laten liggen, maar we worden wel steeds schoner.”dat is wat anders. Daarin merken wij dat Spant! echt als serieuze partner wordt gezien. Als we een congres organiseren compenseren wij de CO2-uitstoot voor de deelnemers die met de auto komen en ook bieden we een pendeldienst aan voor congresbezoekers vanaf station Naarden-Bussum. Die rijdt op duurzaam gas.”Welke tips hebben jullie voor andere bedrijven op het gebied van duur- zaamheid?Haighton: “Als je het niet uit overtuiging zou doen is het bedrijfseconomisch ook interessant. Want wat ik hiervan de af- gelopen jaren heb geleerd, is dat het ons ook geld heeft opgeleverd en dat wisten we van tevoren niet. Doordat we met het duurzame vraagstuk aan de slag zijn ge- gaan hebben we ook de energierekening, met name elektriciteit, zien dalen. We hebben daarvoor wel behoorlijke inves- teringen moeten doen, zoals sensoren en andere verlichting. Dat deed toen even pijn, maar het betaalt zich terug in een lagere energierekening. De vriezer en koeling bijvoorbeeld die gedurende twee maanden in de zomer uit gezet worden,Spant! in cijfers- Circa 92 theatervoorstellingen per jaar - Circa 45 theatervoorstellingen in DeBoerderij Huizen- 175 congressen en evenementen perjaar- Gratis glasvezelwifinetwerk voor 1000personen- Eigen keukenbrigade, techniek en deco-rateur- Sinds 2010 houder van de GoudenGreen Key- CO2-neutraal sinds 2014- Zonnepanelen sinds 2014- 2 elektrische laadstations voor de deur(uitbreiding tot 6 in voorjaar 2015)Door Yvette Geerts


































































































   7   8   9   10   11