Page 64 - Spiegelschrift 16
P. 64
LAATSTE NIEUWSVEEL AANPASSINGEN ROND HET SPOOR OP KOMSTSTATION NAARDEN-BUSSUM KRIJGT NIEUWE INGANG AAN SPIEGELZIJDEAL DEZE SPOREN AAN DE SPIEGELZIJDE VAN HET STATION GAAN VERDWIJNEN.ZO ONTSTAAT AAN DE KANT VAN HET SPIEGEL RUIMTE VOOR EEN NIEUWE INGANG.Het station Naarden-Bussum krijgt aan de kant van het Spiegel een nieuwe ingang. Dat werd duidelijk tijdens een informatiebijeenkomst van Pro Rail en de gemeente onlangs in Bussum. De veranderingen worden nauwlettend gevolgd door het bestuur van de Spiegelvrienden.Door de aanpassingen aan het spoor de komende jaren, komt er een groot stuk grond vrij ten westen van het station bij Het Spiegel. De NS, eigenaar van deze grond, wil op deze plek, langs de Slochterenlaan ter hoogte van het Gaslaantje, een nieuwe ingang van het station realiseren. Daar zullen, naar het zich laat aanzien, extra parkeerplekken voor auto’s en  etsers worden gemaakt. Wellicht komt er ook een extra taxi- standplaats, en verder is de gemeente nog in overleg over de aanvullende voorzieningen. De bedoeling is, dat meerdere partijen hierbij worden aangesloten.Prorail, het infrabedrijf van de spoorwegen, gaat allereerst in 2020 de volgende aanpassingen doen. De overbodige sporen ten zuiden van station Naarden Bussum worden verwijderd. Er zal, op basis van een metro-achtige aanpak, om de tien minuten een snellere trein aankomen en vertrekken. Daarvoor zijn dan nog maar twee sporen nodig. Dat zijn de sporen tussen het stationsgebouw met perron 1 en het platform met perron 2.Daarmee wordt bereikt, dat de spoorbomen bij de Generaal de la Reylaan, door een kortere oversteek, aanmerkelijk min-der lang dicht zijn. Hiermee wordt een betere doorstroming van het verkeer verwacht. Verder wordt de spoorovergang aan de Comeniuslaan omgebouwd met automatische slagbomen (AHOB). Tenslotte wordt bij het Naardermeer een  etstunnel gerealiseerd, de zogenaamde Voormeerpassage, waardoor  etsers en wandelaars hier het spoor kunnen passeren, wat nu niet mogelijk is.Al decennia lang wordt er binnen Gooise Meren, voorheen vooral in Naarden en Bussum, gesproken over het spoor dat de gemeente doorkruist. Het Spiegel dankt zijn bestaansrecht grotendeels aan deze spoorverbinding met Amsterdam, Hilver- sum en Utrecht. Gooise Meren is nog altijd een typische foren- sengemeente, waar een goede spoorverbinding noodzakelijk is.Echter, het heeft een keerzijde. Al jaar en dag wordt er gespro- ken over aanpassing van het spoor; ondertunneling, omleg- ging, of verdiept spoor. Steeds is er weer hetzelfde bezwaar, het is te duur. Jammer eigenlijk, want was men bij het begin van de discussie, zo’n dertig jaar geleden, al begonnen met geld reserveren, dan was het nu wellicht gewoon betaalbaar geweest. Bewoners en bezoekers van Naarden en Bussum storen zich al jaren aan de enorme en onveilige drukte. Wachttijden van vijf tot tien minuten bij de spoorovergangen zijn aan de orde van de dag. Ongelukken met letselschade zijn er ook al geweest.Ook de Spiegelvrienden zullen ten behoeve van haar leden, de bewoners van het Spiegel, de ontwikkelingen blijven vol- gen en aangesloten zijn.


































































































   62   63   64   65   66