Page 25 - Spiegelschrift 14
P. 25
Spiegelstraat - HerenstraatSpiegelstraat heeft een facelift nodigIn het plantsoentje bij de overweg zien de winkeliers graag een parkje met spiegels, als verwijzing naar de wijk Het Spiegel.De ondernemers van de Spiegelstraat worden wat ongeduldig. Nu de bouwplannen van Bens- dorp eindelijk in de uitvoerende fase terecht zijn gekomen, wordt het ook tijd dat de winkel- straat de hoognodige facelift krijgt. Gaat gebeuren. Maar wanneer?Nieuwe verlichting in het tunneltje zou het ook minder aantrekkelijk maken als plek waar zwerfafval welig tiert.• Vervangingenuitbreidingvanverlichtingin de straat, liefst door gelijksoortige (donker- groene) exemplaren te gebruiken zoals in het Centrum;• Positievan etsenrekkenopnieuwbepalen om rommelig karakter tegen te gaan en begaanbaarheid trottoirs te verbeteren;• Onderling afspraken maken als onderne- mers over promotionele uitingen op gevels en trottoirs.Al deze relatief kleine ingrepen zouden er volgens de winkeliers voor zorgen dat de uit- straling van hun winkelstraten ‘rijker’ en meer bij de tijds zal worden.GemeenteDe gemeente Gooise Meren staat in principe niet onwelwillend tegenover de wensen van Spiegelstraat en Herenstraat, maar eerste prioriteit heeft dit gebied nog niet. Eerst is nu de Vlietlaan als verbinding tussen station en centrum aan de beurt. Als over enige tijd net als aan de Vlietlaan ook in de Spiegelstraat de riolering aan revisie toe is, kunnen de plannen van de ondernemers worden meegenomen. Die ondernemers hopen natuurlijk dat dit gebeurt voordat de bouwplannen van Bensdorp gerealiseerd zijn, zodat de nieuwe bewoners ook een vernieuwde winkelstraat zullen aantreffen.Deb en André van der Lindenbinnen- en buitenland. Deze selecties zijn uniek, actueel en origineel, zowel als cadeau als om het eigen huis een update te geven.Onder aanvoering van straatmanager André van der Linden hebben de winkeliers een eigen plan gemaakt en gepresenteerd aan wethouder Van Meerten van de gemeente Gooise Meren. Doel is om het gebied Spiegel- straat/Herenstraat nog aantrekkelijker en bereikbaarder te maken als de poort van het Spiegel. Samenwerking tussen de winkeliers onderling heeft al als resultaat gebracht dat de Spiegelstraat de afgelopen twee jaar inde top 10 van de leukste winkelstraten van Nederland is geëindigd.De grote betrokkenheid van de ondernemers zelf en de verscheidenheid in winkelaanbod staat aan de basis van dit resultaat.OpknapbeurtMaar het elan dat je ziet binnen in de winkels, zie je aan de buitenkant minder. De straat is aan een opknapbeurt toe. Een inventarisatie onder de ondernemers leverde de volgens wensen en ideeën op:• Uiterlijk zou er al veel veranderen door her- inrichting en verbetering van de trottoirs, de parkeervakken en de bestrating. Een bestra- ting die aansluit bij het Centrum heeft de voorkeur.• Het plantsoen bij de spoorbomen zou moeten veranderen in een aantrekkelijk parkje. Een kunstwerk met spiegels er in zou met een knipoog duidelijk maken dat je de wijk Het Spiegel binnenkomt.• Nieuwe, warme verlichting in het tunneltje onder het viaduct zou de verloedering die hier ontstaat door zwerfafval kunnen tegen- gaan. Onder meer door aan beide zijden van het tunneltje borden te plaatsen (“Welkom/Tot ziens in de Spiegelstraat”) zou er een natuurlijkere verbinding ontstaan met het winkelgebied in het Centrum.• Plaatsen van eenduidige groenvakken met bomen, haagjes en zitbanken en eventueel haagstroken om een veilige scheiding tus- sen stoep en wegvlak te realiseren.Luxury Zone bestaat twee jaarIn april is de conceptstore Luxury Zone twee jaar gevestigd op de Spiegelstraat 38. De ver- huizing van de Huizerweg is een groot succes geworden en steeds meer klanten weten hun weg te vinden naar de winkel met collecties en selecties op gebied van mode en interieur.In het mode-aanbod vinden we o.a. collecties van Filippa K, Designer Remix Collection, Baum und Pferdgarten, Drykorn, Monique van Heist, Rue Blanche, Compagnia Italiana, Anec-dote, Just In Case, Noë Antwerp en Smaak Amsterdam. Ieder seizoen worden deze col- lecties aangevuld met nieuwe ontdekkingen. Vernieuwing, uitdaging, kwaliteit en een goede prijs zijn de kernwoorden van deze collecties. In het interieuraanbod biedt Luxury Zone selecties van o.a. de merken Evasolo, Menu, Seletti, Pol’s Potten, Home by ASA en Droog Amsterdam naast selecties die André en Deb van der Linden zelf sourcen bij importeurs in25


































































































   23   24   25   26   27