Page 4 - Spiegelschrift 13
P. 4
Kiezen tussen volleDe riante mogelijkheden om hier te wonen en elders te werken waren en zijn maatgevend voor mensen om in het Spiegel te komen wonen. Dat was zo eind 1800 toen de spoorlijn tussen Amsterdam en Amersfoort werd aangelegd en het begrip forens ontstond. Dat is in 2016 nog steeds zo. Zij het dat we nu mede afhankelijk zijn geworden van de auto en volle snelwegen naar Amsterdam en Utrecht. Een Spiegeldebat over woontrends, files en volle treinen. Kortom: de voors en tegens van ons woon-werkverkeer.4Ochtenddrukte op station Naarden-BussumHet Spiegeldebat wordt weer gehouden op een toepasselijke plek: in het station, waar de Historische Kring Bussum is gevestigd en ons ontvangt.zich enorm leiden door het bijtellingsverhaal. Ik ken mensen die doordeweeks een bijtel- lingsvriendelijke auto rijden en in het week- end een auto die ze wél mooi vinden. Waar wij we ze dan mee kunnen helpen. Zo’n auto staat dus het grootste deel van de tijd stil”.Bart Neervoort: “Dat is het nadeel van de autorijdende forens. Ieder gezin heeft tegen- woordig minimaal twee auto’s. en die staan niet meer op het tuinpad of in de garage, maar op straat. Mede daardoor raakt het Spiegel steeds voller. Het staat hier hutje mutje vol met auto´s”.Op het Stationsplein is ook het kantoor van Erik Nienaber, eigenaar van het oudste make- laarskantoor uit het Gooi. Wat zijn de meest opvallende woontrends momenteel, wil Bart Neervoort van hem weten.Erik Nienaber: “De belangrijkste trend is en blijft dat veel gezinnen met kinderen vanuit Amsterdam deze kant op komen. Velen van hen zouden wel in Amsterdam willen wonen, maar dat is te kostbaar geworden. Het aan-bod is laag en de prijzen zijn hoog. Voor een huis met een tuin is het Gooi toch goedkoper”. “De nieuwkomers zijn veelal tweeverdieners die in Amsterdam blijven werken. Mede daar- door is hier in Bussum de vraag naar kinder- opvang enorm toegenomen de laatste jaren”.Bart Neervoort: En de trends op autogebied? Erik Keizer: “Vroeger kocht je een auto omdat je ‘m mooi vond. Tegenwoordig omdat deze fiscaal aantrekkelijk is. Veel mensen latenSpiegeldebat Woon-werkverkeer