Page 31 - Spiegelschrift 12
P. 31
Art Deco: meer voor Bredius dan voor het Spiegel.Fernando Codinha (43) praat met veel enthou- siasme over zijn vak. Hij kent alle details van het glazeniersvak en kent ook vrijwel alle hui- zen in het Spiegel die op het gebied van glas- in-lood iets moois te bieden hebben. ”Zonder gevoel en passie gaat het niet”, zegt hij halver- wege een interessant betoog. Het gaat over Jugendstil, Art Deco, Victoriaanse stijl en Wy- bertjes. Daarover later meer.Fernando belandde bij toeval in het vak en ook het feit dat hij dit nu al binnen twintig jaar in Nederland doet, was niet zo gepland. Het begon in zijn vaderland Portugal. Fernando: “Ik kon best aardig tekenen en toen zei mijn vader: je moet glazenier worden. Eerst zag ik die combinatie niet zo. Maar ik gaf mezelf een jaar op de opleiding; het zijn uiteindelijk vier jaar geworden. Ik ging in veel kerken kijken en wist al snel: dit ga ik doen!”Hij vond in Portugal zijn Nederlandse vrouw, Nonja, dus via de liefde kwam Fernando naar Nederland. En via weer een toevallige gebeur- tenis kwam hij in Bussum terecht. “Ik liep in 1998 in de Kapelstraat naar de Eerste Bus- sumse Glashandel van Pierre Regnault en vroeg aan Pierre: mag ik hier werken? Hij zei: `Maar we zoeken helemaal niemand`. Uitein- delijk gaf hij mij toch een kans en kreeg ik de baan en nu ben ik al bijna tien jaar de eige- naar” .Hockeybal“In het Spiegel gebeurt altijd wel wat op mijn vakgebied. Of er komen nieuwe mensen wonen, die hun glas-in-lood willen laten repa- reren, of er komen nieuwe huizen, waarvoor ik ontwerpen mag maken. Ja en er gaat na-tuurlijk ook wel eens een hockeybal door het glas-in-loodwerk...”.Op het gebied van glaskunst ziet Codinha in het Spiegel een heel andere stijl dan in de rest van Bussum. Dat heeft historische rede- nen: “Het meeste originele glas-in-loodwerk in het Spiegel is in Jugendstil gemaakt. Dat komt omdat bij de bouw van het Spiegel nieuwe mensen hier naar toe kwamen en die hadden andere ideeën. De Jugendstil is van rond 1920, dus dat was erg modern toen de meeste Spiegelvilla´s gebouwd werden. Het is de stijl waar ik het meest van hou: veel verschillende vormen en veel details. Art Deco is meer van later, na 1930. Dat is meer recht-toe-recht-aan. Vind ik minder bij het Spiegel passen. Art Deco is meer voor het Brediuskwartier, omdat die wijk iets later gebouwd is. De Victoriaanse stijl is nog ouder, zo vanaf ongeveer 1880. Ook daarvan zijn nog voorbeelden in het Spiegel bewaard gebleven”.WybertjesWaar Fernando echt een hekel aan heeft zijn glas-in-loodramen met diagonale stroken lood. Wybertjes noemt hij ze: “Nog maar zo´n veertig procent van het glas-in-lood in het Spiegel is in de originele staat. Een deel van de oudere generatie heeft er niks aan gedaan en dat is maar goed ook, want anders was het er niet meer geweest”.In de jaren zestig en zeventig vorige eeuw is er heel veel vernieuwd, maar niet in de originele stijl. Toen kwamen dus die ramen met het lood in diagonalen, veel verschillende kleuren en tekeningen van scheepjes en schaatsende mensen. Hollands glorie, dat wel, maar ik vind het een beetje oubollig. Het ziet er meestal oud uit, maar dat is het dus niet”.Hoe gaat Fernando nou te werk? Ik kijk natuurlijk eerst naar het huis en weet dan al snel wat daar bij hoort. Dan kijk ik naar het interieur van het huis, de stijl van de meubels, de kleuren. En dat breng ik in mijn ontwerp terug”. Vervolgens wordt dat ontwerp in eigen atelier uitgevoerd en uiteindelijk door Fernando zelf geplaatst. Uitvoeren in dubbel- glas is ook mogelijk. Wel prijziger, maar min- der kwetsbaar voor de hockeybal en de even- tuele inbreker.VakmanschapDe Eerste Bussumse Glashandel kan ook gewoon een ruitje vervangen, maar heeft zich gespecialiseerd in het glas-in-loodwerk. Op dat gebied is het waarschijnlijk het laatste bedrijf in het Gooi dat zich met deze vorm van vakmanschap bezighoudt. Fernando verzorgt ook workshops voor mensen die het werken met glas als hobby willen beoefenen en leidt desgevraagd mensen rond langs de mooiste glas-in-loodplekjes van het Spiegel, zoals vorig jaar op verzoek van de Historische Kring Bussum.Fernando: “Glas-in-lood aan huis is natuurlijk een luxeproduct. Veel mensen vinden geluk- kig nog steeds dat het bij een bepaald soort huizen hoort. Die willen het terug, omdat het bij de sfeer van het huis hoort. Glazenier is een beetje een vergeten beroep merk ik. Veel mensen kiezen tegenwoordig bij voorbaat voor ICT. Dat is jammer, want als vakman kun je er goed je brood mee verdienen. Maar zonder gevoel en passie gaat het niet”.En hoe vaak snijdt de glazenier zich in de vingers? Fernando: “Oh, bloed, dat hoort bij het vak. Er is elke week wel iets. Maar goed oppassen op wat je doet hoort er ook bij. Het is geen industrie, maar handwerk” .Fernando Codinha: bij toeval glazenier.31