Page 16 - Spiegelschrift 12
P. 16
Deze uitgave van Spiegelschrift staat in het teken van cultuur in het Spiegel. Onze historicus Paul Schneiders dook in de rijke geschiedenis van de cultuur in onze wijk. Van Tine Cool tot Ton Koopman en van Lambertus Zijl tot Wim Meuldijk.De cultuurdragers van hetDirigent Ton Koopman.Stof te over voor deze bijdrage, want cultuur in de persoon van wetenschappers, kunstenaars en andere ‘cultuurdragers’ was al vanaf het begin in de villawijk ruimschoots aanwezig. Grote, royale villa’s met een flinke tuin er omheen, rust, maar tegelijkertijd de grootstad Amsterdam binnen een half uur bereikbaar, trok ook deze mensen aan. Naast de fabrikanten, de hoge ambtenaren, de hoogleraren, de zakenlieden.16Bovendien werd Hilversum mediastad waar- door een componist - muziekregisseur als Hugo Godron (1900-1971) zich in het Spiegel vestigde. En is Pipo de Clown soms geen cultuur? Zijn schepper Wim Meuldijk (1922- 2007) zorgde ervoor dat tussen 1958 en 1980 Pipo op de tv kinderen en ook heel veel vol- wassen veel plezier verschafte: Pipo, Mam- malou, de Dikke Deur, Kluk-Kluk, allemaal opgenomen in de tuin van de villa van Meul- dijk aan de Middenlaan.Namen als Frederik van Eeden en Gorter hoeven geen toelichting en krijgen die dus hier ook niet; Jo van Gogh-Bonger die zich in haar pension Helma Koningslaan 4 zo liefde- vol en deskundig over het werk van haar schoonbroer Vincent heeft ontfermd, is ookPipo de clown.heel bekend. En wat het heden betreft, kun- nen we denken aan musici als Hans Roelof- sen en Ton Koopman. Op Meentwijck aan de Groothertoginnelaan heeft heer Nienhuis een indrukwekkende collectie Art Nouveau verza- meld.Gelukkig werd de spoorlijn niet door het Spiegel verlegdBeurs van BerlageDe cultureel vruchtbaarste Spiegelperiode zijn denkelijk de jaren 1880 – 1940 geweest. De beeldhouwer Lambertus Zijl (1866-1947), vooral bekend door zijn “bouw-beeldhouw-Cultuur en historie