Page 5 - gooizaken9
P. 5
Interview5
Juni - juli 2014
column
De analyse van Guido Thys:
“De economie kwakkelt
structureel”
De core essence van Guido Thys
1. Synthese: het combineren van verschillende dingen en daar één lijn in
trekken.
2. Zaken simpel maken: kijkend naar het grote en dat eenvoudiger maken.
3. Humor: om te blijven relativeren.door Yvette Geertseen systemencrisis. “We moeten ons den-
ken en doen veranderen, maar niet alles
GOOI EN VECHTSTREEK - Toeval hoeft op de schop. Kijk daarbij naar onder-
of kwestie van goede timing? nemers die wel succesvol zijn, die wel het
Kwam het CBS half mei met antwoord hebben gevonden.”
slechte cijfers over de economie,
vlak daarna verscheen het boek Praktijk & theorie
‘Voorbij de economische crisis!’ Het boek ‘Voorbij de economische crisis’ is
van Guido Thys. Guido is zakelijk een scherpe analyse, aangevuld met een
spreker en auteur van vijftien werkboek voor wie doorbraakinnovaties
boeken. De redactie van GooiZa- wil realiseren. In het werkboek staan veel
ken sprak met hem over zijn voorbeelden uit de eigen ondernemers-
nieuwste boek en zijn visie op de praktijk van Guido. Daarnaast is het gevuld
huidige economische crisis.met gerichte vragen die gaan naar de pijn-
punten. Waarom loopt mijn omzet terug?
Waarom komen er steeds minder mensen
in mijn winkel? Is het de schuld van inter-
net? “Nee, concurrentie vanuit internet is
daarbij niet het pijnpunt. Het echte pijn-
punt is dat jij als ondernemer daar geen
antwoord op hebt.”
De doosjes theorie
Volgens Guido is het belangrijkste: focus.
Focus op het creëren van waarde voor je
klant. Een eenvoudige theorie die je daar-
bij helpt is de doosjes theorie. De doos is je
product, daaromheen heb je een doosje+.
Het doosje+ is alles wat je doet om het je
klant makkelijker te maken. Denk aan lo-
gistiek, communicatie en betalingswijze.
Tot slot komt het doosje++, de beleving
en uitstraling van je product. “Dat geldt
voor de Apple’s van deze wereld, maar ook Guido Thys
voor de detaillist op de hoek en de zzp’er,”
betoogt Guido.“Voorbij de economische crisis! – Wat succesvolle
Wat staat het nieuwe denken en doen in de weg? ondernemers al jaren weten en vooral: wat ze
Het nieuwe denkeneraan gedaan hebben”
Vijf mythes ontkrachtVeertig, vijftig jaar lang was het sleu- Guido Thys. Uitgeverij De Dwarsdenkerij BV
telwoord: massaproductie en massa-
communicatie. Dezelfde producten, Wie denkt dat dit boek de blije boodschap
1. We zitten in een economische crisis. Als dat zo zou zijn dan hadden alle oude diensten en boodschap voor iedereen. brengt dat de economische crisis voorbij
Maar er zijn volgens Guido zoveel din- is komt bedrogen uit. “Onze economie is
maatregelen wel geholpen. Er is meer aan de hand, we zitten in een syste- gen veranderd. Nieuwe platformen en juist structureel aan het kwakkelen,” aldus
mencrisis. De problemen dateren al van voor 2008.nieuwe paradigma’s. Traditioneel den- Guido. “En de instrumenten waarmee we
ken en werken binnen de bekende sy- de vorige crisissen altijd met succes heb-
2. De crisis is overmacht, daar kan ik niets aan doen. Onzin, zegt Guido. Als het stemen werkt niet meer. Er ontstaan ben bestreden, die werken niet meer. We
overmacht zou zijn dan kan niets of niemand daar wat tegen beginnen, maar nieuwe routines, samenwerkingen en kunnen niet blijven denken en doen zoals
ook nu zijn er succesvolle ondernemers.doelgroepbepalingen. Daaronder zit het vroeger, dat geldt voor de overheid, inan-
nieuwe denken. De rol van internet mag ciële instellingen en ondernemers.”
3. Het waait wel weer over. Als het zou overwaaien dan was dat al lang ge- niet worden onderschat, maar ook niet
overschat. We gaan nog verder terug Moeten we dan bij de pakken neer gaat
beurd. Succesvolle ondernemers zijn niet stil blijven zitten, die zijn wat gaan naar de individuele beleving, aankoop zitten? Absoluut niet. We moeten ons aan-
doen, die hebben een doorbraakinnovatie gerealiseerd. Ook in 2013 heeft en maatwerk producten.passen aan de nieuwe werkelijkheid, om-
Guido de 100 FD Gazelle geanalyseerd. Van hen heeft ruim 83 procent een dat er zoveel veranderd is. De problemen
cyclus doorbroken en geïnnoveerd.die er zijn, zijn al van voor de economische
www.guidothys.nlcrisis. Er is dus meer aan de hand. “Het is
4. Hard werken, dan komt het vanzelf. Hard werken betekent nog niet dat je
succesvol bent. Focus is veel belangrijker. Ondernemingen die succesvol zijn
hebben maar één focus: waarde creëren voor de klant.De crisis in ‘t Gooi
5.
Alles moet op de schop. Vooral niet waarschuwt Guido. Minstens twee
dingen zijn en blijven universeel. Behoeften bijvoorbeeld blijven altijd De crisis heeft volgens Guido in ‘t Gooi extra hard toegeslagen. “Veel onderne-
hetzelfde, je koopt een brood niet alleen vanuit een behoefte (honger), maar
ook vanuit een wens: een lekker broodje. Je moet als ondernemer wetenmers in ‘t Gooi zijn al die jaren meegegaan met de bovenkant van de markt en
wat de behoeften van je klant zijn. Die mag je nooit overboord gooien. Daar hebben zich vooral regionaal, zelfs lokaal gefocust. Dat maakt je op een bepaald
komt bij je core essence; weten waar je als ondernemer heel goed in bent. moment kwetsbaar. Je creëert namelijk een niche waarmee je jezelf afsluit voor
een groot stuk van de markt. Ik denk niet dat ondernemers zich nog regionaal
Daarvoor moet je teruggaan naar je passie. Wanneer je die vervolgens laat kunnen gedragen, regio wordt steeds minder belangrijk. Niet voor alles, maar je
aansluiten op de diepste behoefte van je klant, dan heb je een succesvolle moet wel globaal denken.
onderneming.